
HRONIKA NAPADA I PRITISAKA NA NOVINARE U 2015. 1



Hronika
napada i pritisaka

na novinare u 2015.

NUNS-ov sistem ranog upozoravanja

Beograd 2015.



Hronika napada i pritisaka
na novinare u 2015.

Izdavač:
Nezavisno udruženje novinara Srbije

Resavska 28/II
11000 Beograd

Autori:
Svetozar Raković

Tamara Filipović Stevanović
Ljubomir Đorđević

Za izdavača:
Vukašin Obradović

Lektor:
Milica Milić

Dizajn:
Časlav Bjelica 

Tiraž
300

Ova publikacija je objavljena u saradnji sa Civil Rights
Defenders i uz finansijsku podršku Švedske agencije za
međunarodni razvoj



Sadržaj

Uvod .................................................................................................................................5

I Bezbednost i sigurnost novinara 
i drugih medijskih profesionalaca ...................................................................7

II Pritisci na novinare kroz sudske postupke i praksu ................................13

III Politički, ekonomski i ostali pritisci 
na novinare i druge medijske profesionalce .............................................17

IV Kršenje Kodeksa novinara ................................................................................25

V Medijska reforma.................................................................................................29

VI Servis besplatnih pravnih saveta...................................................................39





Uvod

NUNS je uveo Sistem ranog upozoravanja početkom 2014. godine sa ciljem da se
sistematičnije i efikasnije prate događanja na medijskoj sceni Srbije u pet ključnih
oblasti koje su direktno povezane sa medijskim slobodama i položajem novinara i
drugih medijskih profesionalaca.

I u toku 2015. godine na medijskoj sceni Srbije medijski profesionalci i mediji suočavali
su se sa različitim problemima – od radno - pravnih i profesionalnih do socijalnih,
tačnije egzistencijalnih. 

Sudeći prema ključnim pokazateljima medijske scene, prikupljenim u ovom izveštaju,
nije teško zaključiti da su sloboda izražavanja i medijske slobode u Srbiji i dalje
daleko od prelazne ocene. 

Pokazuje to i Izveštaj Evropske komisije o napretku Srbije u 2015. godini. U protekloj
godini, prema izveštaju EK, „Srbija je ostvarila izvestan nivo pripremljenosti u oblasti
prava na slobodu izražavanja, ali uopšteno posmatrano, nije ostvaren nikakav na-
predak“. Uprkos novom paketu zakona čiji je cilj poboljšanje situacije u medijima,
posebno u vezi sa državnim finansiranjem i kontrolom nad medijima, „još uvek ne
postoje uslovi za puno ostvarivanje slobode izražavanja”, ocenjuje se u izveštaju EK.
Ukazuje se i da su „pretnje i nasilje nad novinarima još uvek razlog za zabrinutost“, te
da „opšte okruženje ne doprinosi punom ostvarivanju slobode izražavanja“. Pojedine
krivične prijave su podnete, ali konačne presude su i dalje retke. Policijska zaštita
pod kojom živi nekoliko naših kolega ukazuje da i dalje nema opipljivih mera za
uklanjanje razloga za ove bezbednosne mere, što im ozbiljno otežava sam život, ali
i obavljanje novinarskog posla.

Izveštajem o napretku EK sugeriše Srbiji da u 2016. godini treba da „stvori podsticajno
okruženje u kome se neometano može ostvarivati sloboda izražavanja“, što znači
da „treba reagovati i javno osuđivati pretnje, fizičke napade i slučajeve pozivanja na
nasilje protiv novinara i blogera“. Pored toga, potrebno je završiti proces privatizacije
državnih medija, ojačati nezavisnost Regulatornog tela za elektronske medije, obez-
bediti odgovarajuće finansiranje javnog radiodifuznog servisa i njegovu uređivačku
nezavisnost. 

Uprkos zakonskim garancijama bezbednosti, novinari i drugi medijski profesionalci
su u obavljanja svog posla izloženi visokim rizicima. NUNS je u toku 2015. godine
(do 7. decembra) evidentirao 34 slučaja fizičkih i verbalnih napada, pretnji i priti-
saka.

HRONIKA NAPADA I PRITISAKA NA NOVINARE U 2015. 5



U analizi javnog reagovanja NUNS-a, u skladu sa misijom i ciljevima udruženja, na-
pravljena je podela na pet specifičnih kategorija:

• Reagovanja povodom ugrožavanja bezbednosti i sigurnosti novinara i drugih
medijskih profesionalaca;

• Reagovanja povodom političkih, ekonomskih i drugih pritisaka na novinare i
druge medijske profesionalce;

• Saopštenja zbog pritisaka na novinare putem tužbi, sudskih postupaka i presuda
koje nisu u skladu sa praksom Evropskog suda za ljudska prava;

• Javna osuda kršenja novinarske etike;

• Aktivnosti na planu reforme medijskog zakonodavstva.

Pored obraćanja široj javnosti, zavisno od prirode konkretnog slučaja, NUNS se obra-
ćao različitim institucijama i pojedincima - odgovornim i nadležnim za uočene pro-
bleme i njihovo rešavanje.

NUNS-ov sistem ranog upozoravanja povodom konkretnih slučajeva podrazumeva
više različitih aktivnosti:

1. Posle prijema informacije o incidentu ili problemu, NUNS kontaktira aktere kako
bi se dobilo što više potrebnih podataka i odlučilo o daljim koracima;

2. Nakon javnog reagovanja, NUNS nastavlja komunikaciju sa specifičnim ciljnim
grupama, uključujući nacionalne, a po potrebi i međunarodne institucije;

3. Važnije teme i probleme NUNS proprati tekstovima koji podrazumevaju dublju
analizu problema, i koji se objavljuju na sajtu i u Newsletteru udruženja;

4. Posebno intenzivna komunikacija održava se sa novinarima i drugim medijskim
profesionalcima koji su zbog svog rada izloženi pritiscima, zastrašivanju i napa-
dima;

5. U okviru pravne pomoći NUNS-a, advokati pružaju besplatne pravne savete me-
dijskim profesionalcima u vezi sa njihovim profesionalnim i radnim pravima.

U ovom izveštaju po poglavljima su navedeni najupečatljiviji slučajevi, zabeleženi u
toku 2015. godine.

6 HRONIKA NAPADA I PRITISAKA NA NOVINARE U 2015.



I Bezbednost i sigurnost novinara
i drugih medijskih profesionalaca

Protekla 2015. godina nije samo kalendarski nastavak 2014, već je to i po učestalim
neprijatnostima koje su novinari i drugi medijski profesionalci doživljavali prilikom
obavljanja posla. Omalovažavanja, vređanja, pretnje, šikaniranja i fizički napadi postali
su „propratne pojave“, koje kao da postaju deo novinarskog posla, na koje policijski i
pravosudni sistem „slabo“ reaguje. Krivične prijave protiv vinovnika napada na medijske
radnike se gotovo po pravilu odbacuju, a ukoliko takvi „slučajevi“ i dobiju sudski epilog,
kazne su preblage, ili se krivci proglašavaju neuračunljivim.

U 2015. NUNS je zabeležio 34 napada na medijske profesionalce, među kojima je bilo
deset fizičkih napada, tri napada na imovinu, 20 verbalnih pretnji i pritisaka. Nažalost,
ove tamne brojke novinarske profesije u Srbiji, sudeći po dosadašnjoj „praksi“, verovatno
neće biti i konačne do kraja godine.

Protiv napasnika je podneto deset krivičnih prijava, od kojih su samo dve rešene, dve
su odbijene kao neosnovane, a šest ih je u postupku. U prvom rešenom slučaju, nasil-
niku je izrečena mera bezbednosti obaveznog psihijatrijskog lečenja na slobodi u tra-
janju ne dužem od tri godine. U drugom slučaju, nasilnik je proglašen neuračunljivim
u trenutku napada, pušten iz pritvora, a izrečena mu je mera obaveznog psihijatrijskog
lečenja.

Posebno zabrinjava i onespokojava činjenica da ni posle 17 meseci policija nije otkrila
napadače na novinara Davora Pašalića, urednika agencije FoNet. Pašalića su 3. jula
2014, kasno uveče, u blizini svog stana u novobeogradskom bloku 23, pretukla trojica
mladića, vređajući ga da je ustaša. Krajem janura ove godine nagovešten je napredak
u istrazi kada je u MUP-u Srbije održan sastanak kojem je prisustvovao i predsednik
NUNS-a i rukovodilac Radne grupe za rasvetljavanje ubistva novinara koji je rekao da
je u nadležnost Grupe pridodat i slučaj napada na novinara Pašalića, i da u toj istrazi
ima pomaka. NUNS je to pozdravio javnim saopštenjem. Međutim, šest meseci kasnije
NUNS je podsetio „da je prošlo tačno godinu dana od divljačkog prebijanja urednika
FoNeta Davora Pašalića, a da napadači još nisu otkriveni, iako je krajem prošle godine
formiran specijalni istražni tim MUP-a za ovaj slučaj“. 

Najozbiljniji slučajevi ugrožavanja bezbednosti medijskih profesionalaca u 2015. go-
dini:

24. 03. 2014. NUNS je javno osudio pretnje koje je novinaru i uredniku portala Južne
vesti Predragu Blagojeviću uputio Bojan Marinković (36) iz Niša, vlasnik lokalnog fud-

HRONIKA NAPADA I PRITISAKA NA NOVINARE U 2015. 7



balskog kluba i ugostiteljskog objekta. NUNS je pozvao niško tužilaštvo da protiv
Marinkovića preduzme zakonom predviđene mere. O pretnjama je obaveštena poli-
cija koja je, prema saznanjima portala Južne vesti, obavila razgovor sa Marinkovićem. 

Bojan Marinković je pozvao 21.03. po podne, i u telefonskom razgovoru Blagojeviću
zapretio zbog pisanja o direktoru niškog Vodovoda Dejanu Andrejeviću i njegovim
saradnicima. „Nemoj slučajno da ti je više palo na pamet da napišeš nešto o Andreje-
viću, inače ćeš da imaš posla sa mnom. Skrati jezik da posle ne bi bilo kasno“, čuje se,
između ostalog, na snimku telefonskog razgovora, koji je predat policiji. Marinković
se u razgovoru sa Blagojevićem pozivao na svoje političke veze u Srpskoj naprednoj
stranci. 

Niškom tužilaštvu je podneta krivična prijava, a nakon četiri otkazana ročišta zbog
Marinkovićevog nepojavljivanja, prva rasprava je održana 4. juna 2015. (13 meseci
nakon incidenta). Postupak i dalje traje. 

01. 01. 2015. NUNS je javno pozvao tužilaštvo u Leskovcu da pokrene postupak po-
vodom pretnji smrću leskovačkom novinaru Draganu Marinkoviću, dopisniku niškog
portala Južne vesti. Marinkoviću je upućena pretnja putem Fejsbuka („Dao bih ti ja
metak…“) povodom njegovog teksta o odbijanju leskovačke Hitne pomoći da po-
mogne starici koja je zatim preminula. Policijskoj upravi Leskovca su prijavljene pretnje,
ali je Osnovno tužilaštvo odbacilo prijavu smatrajući da nema ugrožavanja novinara.

28. 01. 2015. NUNS je zatražio da policija hitno preda nadležnom tužilaštvu lice koje
je fizički napalo i povredilo Žarka Bogosavljevića, novinara Radija 021, dok je fotografisao
saobraćajnu nesreću u Novom Sadu. Policajac koji je došao na uviđaj i bio svedok do-
gađaja nije čak ni uzeo izjavu od nasilinika, učesnika u saobraćajki, a novinaru je rekao:
„Skloni se, vidiš da je budala“. 

15. 04. 2015. NUNS je zatražio da policija i nadležno tužilaštvo što pre identifikuju na-
padača na novinara Vladimira Ješića, koga je na ulici u Inđiji „krupan čovek u crnoj
jakni“ udario i zapretio da će ga ubiti. Napadač je pobegao u automobilu koji je policija
veoma brzo pronašla. Međutim, prema izjavi Ješića, slučaj iza koga stoji predsednik
opštinskog SNS-a dalje nije procesuiran, i nalazi se u Unutrašnjoj kontroli MUP-a.

22. 04. 2015. NUNS je zatražio da se identifikuje i kazni lice koje je pretuklo novinara
Senada Župljanina na njegovom radnom mestu, u Odeljenju za informisanje Gradske
uprave Novog Pazara. Župljanin je napad prijavio policiji. Napad je javno osudio i pot-
predsednik Vlade Rasim Ljajić i zatražio istragu. Župljanin je saznao da je napadač
bliski rođak pojedinih članova gradskog obezbeđenja i da je poznat policiji, ali se ni
posle osam meseci slučaj nije pomerio s početne tačke. 

13. 07. 2015. NUNS je reagovao povodom teškog incidenta koji se dogodio u toku
dana na pres konferenciji u Gradskoj kući u Užicu kada je nepoznata osoba nožem
teško povredila Milana Đokića, novinara lista Užička nedelja. Nepoznati napadač je

8 HRONIKA NAPADA I PRITISAKA NA NOVINARE U 2015.



uspeo da pobegne iz zgrade, ali ga je policija ubrzo pronašla i uhapsila. Suđenje D.G.
po krivičnoj prijavi počelo je u užičkom sudu sredinom avgusta. 

Novinar Đokić, koji je posle napada preživeo tešku operaciju (odstranjena mu je
slezina), izjavio je nedavno za NUNS da se po snimku sigurnosnih kamera vidi da na-
padač nije hteo da napadne njega, već gradonačelnika Tihomira Petrovića. „Koliko mi
je poznato napadač je proveo prvo dva dana u pritvoru, pa još 30 dana. Posle isteka
tih mesec dana bio je 21 dan u psihijatrijskoj bolnici u Beogradu. Dok je on bio tamo
ja sam svedočio 17. avgusta. Od tada me nisu zvali“, izjavio je Đokić.

17. 08. 2015. NUNS i Nezavisno društvo novinara Vojvodine javno su protestovali
zbog policijske torture nad novinarom Predragom Blagojevićem, urednikom niškog
portala Južne vesti, i zatražili „da se hitno pokrene postupak protiv policajaca koji su
zloupotrebili svoj položaj“. Blagojevića je kasno uveče na ulazu jednog od stejdževa
na festivalu Nišvil priveo policajac. Prethodno Blagojević se na zahtev policajca legiti-
misao pokazujući novinarsku legitimaciju i objasnio da kod sebe nema ličnu kartu. 

„Dok su me vodili ka marici, dva puta me je udario u glavu, o čemu imam i potvrdu iz
'hitne'“, izjavio je Blagojević. Naknadno Blagojević je usmeno obavešten da je Unutrašnja
kontrola postupajući samoinicijativno utvrdila da „nije bilo prekoračenja ovlašćenja
od strane policije“. 

Blagojević je zatim podneo ličnu pritužbu na rad policije. „Moja pritužba je odbijena,
o čemu sam takođe usmeno obavešten. Pitali su me da li prihvatam odgovor da 'nije
bilo prekoračenja ovlašćenja', što sam odbio. Onda sam pisanim putem obavešten da
je za 15. oktobar bilo zakazano sučeljavanje sa policajcem pred posebnom komisijom.
S obzirom da sam za 15. oktobar imao zakazan intervju za englesku vizu, poslao sam
policiji obaveštenje da ne mogu da dođem na sučeljavanje“, objasnio je Blagojević za
NUNS, uz pretpostavku da je zbog njegovog nepojavljivanja postupak okončan.

26. 08. 2015. NUNS je javno zatražio da nadležni hitno otkriju i sankcionišu autore
pretnji smrću uredniku B92 Veranu Matiću i njegovim kolegama. Pravni tim B92
podneo je dve krivične prijave protiv nepoznatih lica zbog neposrednih pretnji smrću
Veranu Matiću i drugim zaposlenima u ovoj medijskoj kući. U pretećim porukama na-
vodi se, između ostalog, da će ih „izubijati do smrti“ i da ih „treba trebiti“, dok u jednoj
od poruka upućenih Matiću stoji: „Moramo Veranu glavu... nasred Terazija … za primer
drugima“. Pravni tim B92 ukazao je da su tri od četiri poruke upućene sa iste IP adrese
što upućuje na zaključak da je autor pretnji „isto lice, ili eventualno grupa povezanih
lica između kojih postoji dogovor“. 

Matić je NUNS-u prosledio odgovor iz MUP-a koji je dobio povodom ovih pretnji, koji
u celosti prenosimo: „Mi smo 23. novembra 2015. godine identifikovali lice koje se na
internet domenu www.b92.net predstavilo pod pseudonimom 'Radivoje'. Radi se o
licu M.V. 1952. godište iz Novog Sada. Tokom pretresa nedvosmisleno su pronađeni
elektronski dokazi da je on poslao preteću poruku. U konsultaciji sa tužilaštvom

HRONIKA NAPADA I PRITISAKA NA NOVINARE U 2015. 9



podneta mu je krivična prijava u redovnom postupku za čl.138. KZ RS - Ugrožavanje
sigurnosti“. 

28. 08. 2015. NUNS je javno zatražio da nadležni identifikuju i kazne napadače na no-
vinara Ivana Ninića. Ivan Ninić napadnut je prethodne noći, na ulazu u njegovu stam-
benu zgradu na Karaburmi, u Beogradu. Prema njegovim rečima, dvojica mladića su
ga napala metalnim šipkama. „Napali su me i brutalno udarali. Imam podliv ispod oka,
modrice na butnoj kosti i povredu desnog ramena. Policiji sam dao sve smernice i re-
zimirao svoje novinarske aktivnosti u poslednjih deset godina koliko na dnevnom
nivou istražujem korupciju“, izjavio je tada Ninić. 

Posle tri meseca od napada Ninić nema saznanja o istrazi. „Odmah posle napada dao
sam izjavu u policiji, a kasnije i dopunu izjave, odnosno bio sam na prepoznavanju
četiri lica, koja su potencijalni napadači“, rekao je nedavno Ninić za NUNS. On je tužila-
štvu i MUP-u podneo dva zahteva za uvid u spise, a o rezultatima će naknadno
obavestiti javnost. 

15. 09. 2015. NUNS je javno najoštrije osudio uvredljive i preteće poruke koje je novi-
naru i suvlasniku medijske kuće Za medija Dušanu Vojvodiću putem Fejsbuka uputio
Vujadin Milošević, građanin Zaječara, i zatražio od nadležnih organa da istraže pretnje.
Vujadin Milošević je na svom Fejsbuk profilu pre četiri dana napisao: „Danas mi je
stigla tužba od samozvanog novinara Dušana Vojvodića… od mene traži 440.000
din. za uvredu časti !!!... Javno obećavam da će 'kristalna noć' pasti dan posle izbora u
Zaječaru!“ 

Novinar Vojvodić je u otvorenom pismu naveo da je povod za pretnje njegova tužba
koju je podneo protiv Vujadina Miloševića zbog uvreda koje mu je uputio u dva otvo-
rena pisma, a u kojima je Vojvodića označio kao plaćenika, izdajnika, kriminalca. „Slučaj
nije procesuiran, jer je Osnovno tužilaštvo u Zaječaru, odbacilo krivičnu prijavu. Podneo
sam tužbu sudu zbog uvreda i sada privatno vodim taj spor“, izjavio je za NUNS kolega
Vojvodić dodajući da je „sve okolnosti u vezi sa slučajem zabeležio u dokumentarcu
Pretnja“, koji je dostupan na internetu. 

27. 09. 2015. NUNS je protestovao zbog toga što je komunalna policija sprečila ekipu
portala Istinomer da snimi prilog ispred restorana Savanova u Beogradu i pozvalo na-
dležne da reaguju i ispitaju ceo slučaj. Ekipi Istinomera, koja je snimala intervju sa Do-
bricom Veselinovićem iz inicijative Ne da(vi)mo Beograd, najpre je iz restorana Savanova
poručeno da se odmah udalje, jer vlasnik ne dozvoljava snimanje u blizini objekta.
Pošto članovi novinarske ekipe to nisu učinili, ubrzo se na šetalištu pojavilo desetak
komunalnih policajaca koji su napisali prekršajne prijave novinarki, dvojici snimatelja
i fotoreporteru Istinomera, kao i Dobrici Veselinoviću.

NUNS je ocenio da time novinarima ograničeno pravo na slobodu izveštavanja. NUNS
i redakcija Istinomera podneli su načelniku Komunalne policije Beograda zajedničku
pritužbu na rad komunalnog policajca zbog ometanja i primene sile (postoji snimak

10 HRONIKA NAPADA I PRITISAKA NA NOVINARE U 2015.



kako policajac preti da će novinarima razbitikameru). Istinomer je pritužbe podneo i
Zaštitniku građana i Poverenici za zaštitu ravnopravnosti. U odgovoru Komunalne
policije tvrdi se da su komunalni policajci postupali na osnovu zakonskih ovlašćenja.
Zaštitnik građana je pokrenuo postupak kontrole Komunalne policije.

30. 09. 2015. NUNS je podneo MUP-u Srbije pritužbu protiv neimenovanog policijskog
službenika zbog uskraćivanja slobode kretanja, ometanja i diskriminacije novinara. U
pritužbi je opisan incident u kojem je 27. 09. 2015. u Beogradu, policajac koji je obez-
beđivao protestni skup sprečio prolaz novinaru lista Danas Božidaru Andrejiću. Kao
uslov za nastavljanje kretanja, odnosno prolazak iza kordona, novinaru je policajac
tražio na uvid člansku kartu Srpske napredne stranke. Andrejić mu je rekao da nije
član SNS i ponudio novinarsku legitimaciju NUNS-a, ali mu prolaz, ipak, nije dozvo-
ljen.

Sektor unutrašnje kontrole MUP-a obavestio je NUNS 13. 10. 2015. da je pritužbu na
postupanje neimenovanog policijskog službenika zbog uskraćivanja slobode kretanja,
ometanja i diskriminacije novinara „prosleđena na nadležnost Policijskoj upravi Beo-
grada“. 

21. 10. 2015. NUNS je javno reagovao izražavajući zaprepašćenje zbog postupka
obezbeđenja gradonačelnika Beograda Siniše Malog koje je fizički sprečilo rad novi-
narske ekipe Mreže za istraživanje kriminala i korupcije – KRIK. Pripadnici obezbeđenja
gradonačelnika su im oteli mobilni telefon i fotoaparat i izbrisali snimke na kojima se
vidi kako na šetalištu kod kafića Savanova pokušavaju da gradonačelniku postave pi-
tanje u vezi sa njegovom kupovinom 25 apartmana u Bugarskoj. NUNS je osudio
skandalozni incident i pozvao nadležne organe da istraže ovaj slučaj nezakonite
cenzure i diskriminacije novinara. Prozvan je i gradonačelnik Siniša Mali da se javno
izvini zbog ovakvog ponašanja njegovih saradnika prema novinarima. Gradonačelnik
se javno izvinio novinarima KRIK-a i osudio ponašanje komunalne policije. Ombudsman
je zatražio izjašnjenje Komunalne policije o KRIK-u, a Komunalna policija pokrenula je
disciplinski postupak u kojem je predložena suspenzija jednog komunalnog policajca.
NUNS je zatražio smenu načelnika Komunalne policije Beograda Nikole Ristića zbog
ugrožavanja prava i slobode novinara, u kojem je i lično učestovao. Još nema zvanične
odluke Komunalne policije o suspendovanju policajca.

06. 11. 2015. NUNS je javno osudio fizički napad na novinarku Blica Milicu Ivanović u
poljoprivrednom kombinatu Porečje u Vučju, kod Leskovca, gde je bila na profesiona-
lnom zadatku. Kada je postavila pitanje o platama zaposlenih na novinarku je nasrnuo
direktor pogona hladnjače, uhvativši je za vrat i vukući je za ruku. Goran Živković, čiji
identitet je novinarka kasnije saznala u policiji, pokušao je da joj zabrani da napravi još
nekoliko fotografija i zahtevao da napusti fabrički krug. „Pošto sam odbila, uz obrazlo-
ženje da imamo dozvolu generalnog direktora, on me je divljački napao“, ispričala je
Ivanović NUNS-u. Policija je napravila zapisnik i prosledila ga nadležnom tužiocu u Le-
skovcu. Zamenik Osnovnog javnog tužilaštva u Leskovcu je prvobitno napad okarak-

HRONIKA NAPADA I PRITISAKA NA NOVINARE U 2015. 11



terisao kao prekršajno delo, da bi kasnije tużilaštvo obavestilo koleginicu Ivanović da
je protiv nasilnika, ipak, pokrenuta krivična prijava. 

06. 11. 2015. NUNS je protestovao zbog napada na novinarsku ekipu Politike i zatražio
od pravosudnih organa da kazne počinioca skandaloznog nasrtaja na novinare koji
su obavljali profesionalni zadatak. Novinarku Danijelu Vukosavljević i fotoreportera
Politike, dok su prikupljali informacije o eksploziji bombe na beogradskom Vračaru,
napao je Božidar Filipović, stanar zgrade ispred koje se dogodila eksplozija. On ih je
pozvao u njegov stan što su oni prihvatili verujući da će dobiti informacije, ali su zatim
doživeli strašne pretnje. „Filipović je tada rekao: 'Sad kada ste ušli, nećete izaći odavde.
Olovom ću da vas napunim, pa ćemo da vidimo ko će onda da piše tekst'. Držao nas je
zatvorene oko 15 minuta. On inače ima elektronsku narukvicu na ruci, jer je osuđen
zbog napada na policajca. Unutra je bio i njegov advokat. Želeli smo da sačekamo po-
liciju, ali nas je vlasnica stana izbacila napolje“, izjavila je Vukosavljević. Policijska stanica
Vračar podnela je protiv nasilnika krivičnu prijavu za ugrožavanje bezbednosti Prvom
osnovnom javnom tužilaštvu. Sledi saslušanje učesnika i očevidaca incidenta. 

30. 11. 2015. NUNS je upozorio javnost da je novinaru Slaviši Lekiću ugrožena bez-
bednost posle emisije na TV Pinku u kojoj ga je glavni i odgovorni urednik tabloida In-
former Dragan J. Vučićević označio kao jednog od učesnika u navodnom državnom
udaru. U istom kontekstu Lekića je spomenuo i ministar pravde Nikola Selaković.
NUNS je pozvao nadležne organe da preduzmu neophodne mere i zaštite, pre svega,
Lekićev fizički integritet, jer je na ovaj način targetiran kao državni neprijatelj. NUNS je
posebno upozorio ministra pravde Selakovića i ministra unutrašnjih poslova Nebojšu
Stefanovića, da su direktno odgovorni ukoliko na bilo koji način bude ugrožena sigur-
nost novinara Slaviše Lekića. Slaviša Lekić je 25. novembra, u beogradskoj policijskoj
stanici u ulici Milana Rakića, obavestio policiju o pretnjama i osobama koje prate nje-
govo kretanje. Tom prilikom je sačinjena službena beleška, ali je Lekiću rečeno da
MUP ne može ništa da preduzme, jer u njegovoj prijavi nema krivičnog dela. 

07. 12. 2015. NUNS je javno zatražio smenu ministra odbrane Bratislava Gašića zbog
skandaloznog, prostačkog, seksističkog komentara prema novinarki B92 Zlatiji Labović.
NUNS je pozvao sve medije i novinare da sve dok Gašić ne bude smenjen zamrznu
bilo kakvu komunikaciju sa ministrom odbrane i bojkotuju sve događaje u kojima on
učestvuje. Uz to, NUNS je podržao inicijativu dvoje uglednih novinara da se ispred
Vlade Srbije u Nemanjinoj 11, 07. 12. u 19 časova, održi protest medijskih profesionalca.
Protestu je prisustvovalo više od 150 medijskih profesionalaca. Ministar Gašić je pret-
hodnog dana u Trsteniku na skandalozan način prokomentarisao potez novinarke
dopisnice B92 koja je čučnula kako ne bi bila u kadru snimateljima. „Što volim ove no-
vinarke koje ovako lako kleknu“, izjavio je ministar. Njegov gest osudio je premijer
Srbije, Aleksandar Vučić, i najavio smenu ministra, a Gašić se javno izvinio za nedolično
ponašanje. 

12 HRONIKA NAPADA I PRITISAKA NA NOVINARE U 2015.



II Pritisci na novinare kroz sudske
postupke i praksu

Sudska praksa u slučajevima protiv medijskih profesionalaca kretala se od, čini
se, vrlo problematičnih do vrlo naprednih presuda. U izveštaju Evropske komisije
pomenuto je da ne postoji konsolidovana evidencija o broju slučajeva koji se
vode protiv medija za povredu časti i ugleda.

Na osnovu prikupljenih podataka od strane NUNS-a i advokatske kancelarije
Živković & Samardžić presude u medijskim sporovima tokom 2015. godine po
svom kvalitetu bile su raznovrsne.

Novinari - tužioci protiv NUNS-a 

Kao primer za ovo što je gore navedeno izdvajamo presudu u postupku koji je
vođen protiv NUNS-a, a u vezi sa podnošenjem krivične prijave za tzv. ratno hu-
škanje protiv NN lica. 

Povodom tog događaja reagovala su tri novinara (Nenković, Stojić i Bošnjak) i
to tako što su podnela tužbu za naknadu štete zbog povrede časti i ugleda
protiv NUNS-a, kao podnosioca navedene krivične prijave i udruženja koje je,
putem svog sajta, upoznalo javnost sa sadržinom podnete krivične prijave –
objavljujući tekst krivične prijave i priloge koji su podneti uz nju na svom zva-
ničnom sajtu.

Tužioci su potraživali naknadu nematerijalne štete zbog povrede časti i ugleda
iako krivična prijava nije podneta protiv njih, već NN lica. Istakli su da im je
NUNS, objavljivanjem teksta krivične prijave sa prilozima, povredio čast i ugled,
iako se njihova imena i tekstovi spominju samo u publikaciji čiji je izdavač NUNS,
a koja je priložena uz krivičnu prijavu kao pojašnjenje konteksta u kojem je kri-
vična prijava podneta. Prvi osnovni sud u Beogradu kao prvostepeni sud je, bez
ocene konteksta u kojem je krivična prijava podneta i intersa javnosti da o tome
bude informisana, prihvatio kao osnovane navode tužioca i obavezao NUNS da
im isplati naknadu nematerijalne štete u iznosu od po 200.000,00 dinara. Ovaj
postupak je i dalje u toku, budući da je izjavljena žalba Apelacionom sudu u
Beogradu i da se u narednom periodu očekuje donošenje drugostepene pre-
sude.

HRONIKA NAPADA I PRITISAKA NA NOVINARE U 2015. 13



Vukadinović protiv lista Danas i Basare

Za razliku od prethodne presude, sledeće presude koje će biti obrađene u daljem
tekstu, šalju drugačiju poruku. Zapravo, staju na stranu slobode izražavanja i prave
dobar balans između zaštite ličnih prava i javnog interesa, što ne možemo reći da je
u prethodnom primeru bio slučaj.

Đorđe Vukadinović je u maju 2010. godine podneo tužbu za naknadu štete zbog
povrede časti i ugleda protiv Svetislava Basare, Zorana Panovića i Društva za novinsko
izdavačku delatnost Dan graf d.o.o.Vukadinović je u tužbi naveo da su u kolumni
pod nazivom Dvogodišnjica, čiji je autor Svetislav Basara objavljene izmišljene, uvre-
dljive, neproverene i apsolutno netačne informacije o njemu. Basara se u svojoj ko-
lumni osvrnuo na dešavanja od kada je Kosovo proglasilo nezavisnost, na sam taj
događaj, i zapitao se kakve su dalje perspektive. Đorđe Vukadinović jeste spomenut
u kolumni zbog čega je i podneo tužbu. Za sporan deo kolumne tvrdio je da se
sastoji od neistinitih informacija koje su mu grubo povredile dostojanstvo, ugled,
čast i prava ličnosti, zbog čega je on trpeo teške duševne bolove, a javnosti je osuje-
ćeno pravo da bude istinito obaveštena. Sporni deo kolumne glasi:„...istog dana se
rulja huligana, koju je Udba spontano organizovala, trijumfalno osvetila Prištini de-
moliranjem Beograda. Patriotske snage su podržale i opravdale demoliranje, a Vu-
kadinović i Antonić, udarne tekstualne pesnice Koštuničine hunte, dali su se, jedan
na tipovanje 'individua koje kod kuće drže američke zastave', a drugi na usmeravanje
pravednog rušilačkog besa na televiziju B92...“.

Početkom maja 2013. godine doneta je presuda kojom je delimično usvojen tužbeni
zahtev Đorđa Vukadinovića. Svetislav Basara je obavezan da tužiocu na ime naknade
nematerijalne štete zbog pretrpljenih duševnih bolova zbog povrede časti i ugleda
isplati iznos od 150.000,00 dinara sa zakonskom zateznom kamatom, Dan graf d.o.o.
Beograd je obavezan da objavi pravnosnažnu presudu Višeg suda u Beogradu, dok
je zahtev za naknadu nematerijalne štete protiv Zorana Panovića i Dan graf d.o.o.
Beograd odbijen u celosti. Sredinom maja meseca uložena je žalba na ovu presudu. 

U januaru 2015. Apelacioni sud preinačio je prvostepenu presudu kojom je Basara
obavean da nadoknadi Vukadinoviću štetu koju mu je prouzrokovao objavljivanjem
teksta Dvogodišnjica i tužbeni zahtev u celosti odbio kao neosnovan. 

Rističević protiv B92

Marijan Rističević je podneo tužbu protiv RDP B92 zbog priloga koji je objavljen na
TV B92 u emisiji Vesti. Tužilac je u tužbi naveo da su objavljivanjem informacija na TV
B92 povređna njegova prava – čast i ugled i potraživao naknadu nematerijalne štete

14 HRONIKA NAPADA I PRITISAKA NA NOVINARE U 2015.



u iznosu od 1.250.000,00 dinara. Tema priloga jesu bile informacije koje se odnose
na to da je firma Rističević Company, inače firma tužiočeve supruge, prijavila Direkciji
za robne rezerve da ima da joj proda određenu količinu kukuruza i u tu svrhu priložila
sertifikat Preduzeća za tehnička ispitivanja i analize SGS Beograd d.o.o Beograd. U istom
prilogu je preneta izjava Marinka Ukropine, direktora Preduzeća za tehnička ispitivanja
i analize SGS Beograd d.o.o Beograd, u kojoj se navodi da navedena firma nikada nije
sarađivala sa firmom Rističević Company i da su izveštaji i sertifikati o količini i kvalitetu
kao i izveštaj o uslovnosti predati Direkciji, falsifikati. Takođe, navedeno je da su oni
podneli krivičnu prijavu protiv tužiočeve supruge, a zbog sumnje na izvršenje kri-
vičnog dela prevare u sticaju sa krivičnim delom falsifikovanja isprava.

Autor priloga je zatim, preneo i tužiočevu izjavu na tu temu, a istovremeno sa tim je,
tačnost navedenih informacija, proverio i u Direkciji za robne rezerve gde je dobio in-
formaciju da je Direkcija tražila proveru sertifikata i da se neće oglašavati sve dok se
ne utvrdi šta je istina, te da je kao i svim drugim firmama i firmi Rističević Company
isplaćen novac za obećani kukuruz, što je sve navedeno u prilogu. 

Viši sud u Beogradu je odbio tužbeni zahtev Marijana Rističevića kao neosnovan.
Sud je ispitujući osnovanost tužbenog zahteva zauzeo stav da se prilog sastoji od
činjenica koje iznosi autor, druga pravna i fizička lica, ali i tužilac lično. Pre svega, sud
je ceneći da li je novinar, autor priloga, postupao u skladu sa dužnom novinarskom
pažnjom, utvrdio da su sve izjave verno prenete tj. da su prenete onako kako su
glasile. Dalje, sud je prilog koji je emitovan u Vestima na TV B92 posmatrao u
kontekstu da je tužilac javna ličnost što je tretirao kao opštepoznatu činjenicu.

Ova presuda je vrlo zanimljiva zbog puta koji je sud prešao da bi formirao svoj stav
da je tužiočev zahtev u ovom slučaju neosnovan. Ovaj postupak je i dalje u toku,
budući da je tužilac izjavio žalbu.

Milanović protiv B92, Matića i Radišića 

Još jedna odluka koju možemo svrstati u primere dobre sudske prakse jeste prvo-
stepena presuda Višeg suda u Beogradu kojom je odbijen tužbeni zahtev Dragoljuba
Milanovića protiv RDP B92, Verana Matića, urednika informativnog programa B92, i
Nikole Radišića, autora priloga čijim su objavljivanjem na TV B92 tuženi, prema
tvrdnji tužioca, povredili njegovu čast i ugled. Konkretno, radi se o sledećim navodima:
„Nekadašnji generalni direktor RTS-a, Dragoljub Milanović, pojavio se u javnosti prvi
put posle izlaska iz zatvora. On je iza rešetaka proveo deset godina jer je proglašen
odgovornim za smrt 16 radnika RTS-a. Sada mu se sudi za nelegalnu dodelu državnih
stanova... Da li je zaboravio ove scene (u prilogu se prikazuju ruševine zgrade RTS-
a), nakon 10 godina zatvora u kome je bio, jer je u bombardovanju RTS-a žrtvovao

HRONIKA NAPADA I PRITISAKA NA NOVINARE U 2015. 15



16 svojih radnika? Na to pitanje nema odgovora, jer je nekadašnji direktor RTS-a
Dragoljub Milanović odbio da odgovara na pitanje B92. Dragoljub Milanović se u
javnosti pojavio prvi put otkako je odslužio desetogodišnju kaznu zatvora zbog
smrti radnika RTS-a“.

Viši sud u Beogradu je odbio tužbeni zahtev tužioca u celosti kao neosnovan. Sud je
obrazložio da autor priloga svojom izjavom da je tužilac „proglašen odgovornim za
smrt 16 radnika RTS-a“ nije izneo neistinite informacije. Navedenu izjavu je posmatrao
u kontekstu da tužilac nije postupio u skladu sa Naredbom Savezne Vlade o preme-
štanju ljudstva i tehnike na rezervne položaje, a da je posledica takovog nepostupanja
smrt 16 radnika RTS-a, što je i utvrđeno pravnosnažnom presudom Okružnog suda
u Beogradu kojom je tužilac proglašen krivim za izvršenje teškog krivičnog dela
protiv protiv opšte sigurnosti. 

U pogledu termina žrtvovati sud je zauzeo stav da se radi o vrednosnom sudu za-
snovanom na istinitom činjeničnom osnovu, da je ovaj izraz upotrebljen da se izve-
štavanje u konkretnom slučaju učini razumljivijim običnom gledaocu, da je tužilac
javna ličnost i da je odbio da da izjavu tuženom.

U toku je postupak po žalbi koju je izjavio tužilac i u narednom periodu očekujemo
presudu Apelacionog suda u Beogradu. 

Novi slučajevi koji su pokrenuti protiv novinara u 2015. godini

Tačan broj postupaka koji su protiv novinara pokrenuti tokom 2015. godine nemamo,
ali jedan od postupaka koje u ovom kontekstu vredi analizirati, a zbog činjenice da
se radi o kritičkom tekstu u kojem su izneti vrednosni sudovi autora, jeste tužba Da-
nijela Kulačina od dana 04. 02. 2015. godine protiv tuženog, Partizanska štampa no-
vine i magazini doo Kikinda, koji je izdavač nedeljnika Kikindske. Ovaj sudski postupak
je pokrenut radi naknade nematerijalne štete zbog, prema tužiočevoj tvrdnji, pretr-
pljenih duševnih bolova nastalih usled povrede časti i ugleda iznošenjem neistinitih
i nepotpunih informacija putem medija. U pitanju je tekst pod naslovom Nacoši na
svim vojvođanskim frekvencijama autora Željka Bodrožića.

Imajući u vidu činjenicu da autor u konkretnom članku pokriva teme o privatizaciji
lokalnih medija u Kikindi javnost ima opravdan interes da bude informisana o po-
tencijalnim kupcima tog medija. Kompanija Danijela Kulačina je bila jedna od zain-
teresovanih strana za privatizaciju lokalnog medija u Kikindi. Ova činjenica opravdano
stavlja Danijela Kulačina u centar debate kao potencijalnog kupca Informativnog
centra u Kikindi (Radio Kikinda) i njegovu podobnost da eventualno bude novi
vlasnik medija. Danijel Kulačin je pri tom i politički aktivan jer je kao kadar Treće
Srbije bio sekretar ove partije u novosadskom parlamentu.

16 HRONIKA NAPADA I PRITISAKA NA NOVINARE U 2015.



III Politički, ekonomski i ostali
pritisci na novinare i druge
medijske profesionalce

Pritisci na novinare i medije u Srbiji ni danas ne jenjavaju. 

Uprkos deklarativnim obećanjima vlasti, proevropskoj agendi osnaženoj otvaranjem
prvih pregovaračkih poglavlja, izmenama medijskog zakonodavstva i normativnim
garancijama slobode izražavanja, medijska scena u Srbiji danas je strogo kontrolisana.
Novinari su podvrgnuti raznim pritiscima, bedno plaćeni i skloni autocenzuri, a ta-
bloidizacija je fenomen koji dominira ne samo u medijima već i na političkoj sceni i
u drugim sferama društva. 

Politički pritisci usredsređeni su na ionako sve ređe kritičke sadržaje u medijima, a
najgrlatiji u tome su upravo najviši predstavnici vladajuće nomenklature. 

Sa programa televizija sa nacionalnom frekvencijom ukidaju se emisije u kojima su
mogla da se čuju različita mišljenja, istraživački serijali koji su se bavili korupcijom,
nestali su sa TV programa, a umesto njih građanima se nude najprizemniji rijaliti sa-
držaji. U isto vreme, uprkos zakonskim zabranama, nekoliko televizija sa nacionalnom
frekvencijom direktno prenosi stranački skup vladajuće partije, dok ta ista stranka
kritikuje javni servis, jer je omogućio iznošenje ličnog stava glavnog urednika jednog
medija. 

U medijskoj sferi jasno se oseća nedostatak kritičkog dijaloga što nanosi veliku štetu
započetim demokratskim procesima u Srbiji. 

U ovom izveštaju navedeni su samo najupečatljiviji slučajevi pritisaka na novinare i
medije u 2015. godini. 

10. 01. 2015. NUNS je najoštrije protestovao zbog načina na koji je premijer Ale-
ksandar Vučić govorio o Balkanskoj istraživačkoj mreži (BIRN). NUNS je takvo pona-
šanje predsednika Vlade Srbije ocenio kao otvoreni pritisak i ugrožavanje slobode
ne samo novinara BIRN-a, već i svih medija. Nazivanje novinara BIRN-a „lažovima“,
uz optužbe da su dobili novac da bi „govorili nešto protiv Vlade Srbije“, rečnik je koji
pripada prošlim vremenima i neprihvatljiv je za demokratsko društvo i državu koja,
kako često ističe i sam Vučić, želi da postane deo Evropske unije. NUNS upozorava
da uspostavljanje kritičke javnosti, kao sastavnog dela demokratskih sistema, nije
moguće bez istraživačkog novinarstva kojim se bavi BIRN. 

HRONIKA NAPADA I PRITISAKA NA NOVINARE U 2015. 17



28. 02. 2015. Zajedničkim saopštenjem NUNS i NDNV su ocenili da je reagovanje
lokalnog odbora Saveza vojvođanskih Mađara Malog Iđoša povodom teksta Sporna
industrijska zona u M. Iđošu, koji je objavio Vojvođanski istraživačko analitički centar
(VOICE), potpuno neprimerena i da predstavlja atak na medijske slobode. Reakcija
ove političke partije još jedan je dokaz da političari ne razumeju da mediji nisu, od-
nosno ne bi trebalo da jesu, sredstvo za njihovu promociju, već da imaju važnu,
kontrolnu funkciju u društvu, a to se posebno odnosi na istraživačko novinarstvo.

03. 04. 2015. NUNS je osudio gradonačelnika Leskovca zbog uvredljivog ponašanja
prema novinarima agencije Beta, dnevnog lista Blic, portala Južne vesti i TV Leskovca.
Goran Cvetanović optužio je novinare Južnih vesti da su plaćeni kako bi pisali protiv
njega. Deset dana ranije Cvetanović je napao novinare Bete, Blica i lokalne TV stanice
nezadovoljan kritičkim izveštavanjem o njemu. Prilikom posete Leskovcu, koju je
organizovalo Odeljenje za medije Misije OEBS, 29. aprila 2015. godine, predstavnik
NUNS-a je razgovarao sa gradonačelnikom Cvetanovićem. Gradonačelnik je potvrdio
da je njegovo ponašanje prema novinarima bilo neprikladno, ali je dodao (dostavivši
dokaze) da su neki lokalni novinari u prošlosti bili plaćeni od strane lokalne samou-
prave, i da je praksa prekinuta kada je on postavljen na mesto gradonačelnika, te da
su zbog toga ljuti i osvetoljubivi prema njemu.

U maju 2015. godine NUNS je oštro osudio masovno otpuštanje zaposlenih u
kompaniji Ringier Axel Springer Srbija, izdavača dnevnih novina Blic, Alo, 24 časa,
nedeljnika NIN, Blic Žene, Pulsa ...

Više od 30 zaposlenih i redovnih saradnika, uključujući i samohrane majke i novinare
pred penzijom otpušteno je bez ikakvog obaveštenja i jasnih naznaka o razlozima i
kriterijumima za njihovo otpuštanje. NUNS je dobio informaciju od novinara zapo-
slenih u ovoj kompaniji da je formiranje sindikata nezvanično zabranjeno. Kao
rezultat toga zaposleni koji su bili otpušteni nemaju ni zaštitu, ni informacije o nji-
hovim radnim pravima i zakonskim mogućnostima.

26. 05. 2015. NUNS je javno reagovao i kontaktirao IFJ/EFJ, tražeći podršku u osudi
takve prakse. Tokom juna NUNS je dobio podršku i udruženja i sindikata nemačkih
i švajcarskih novinara. 8. juna je zajednički upućeno pismo Marku Dekanu, direktoru
kompanije Ringier Axel Springer, u kome se zahteva da se istraže postupci otpuštanja.
Očekivani odgovor je došao iz Asocijacije medija u Srbiji koji kaže da je NUNS izneo
„potpuno netačne anonimne izjave, tendeciozno i zlonamerno komentarisao i oce-
njivao poslovne odluke jedne privatne izdavačke kuće“. Asocijacija medija, kao po-
slovno udruženje izdavača, upozorila je da „neprimereni napadi na njene članice
mogu izazvati i poslovne štete“ i osudila „klevetanje jednog izdavača, na osnovu
anonimnih izjava i bez ikakve provere“. 

18 HRONIKA NAPADA I PRITISAKA NA NOVINARE U 2015.



12. 06. 2015. NUNS je javno odgovorio na saopštenje Upravnog odbora Asocijacije
medija (UO AM), u vezi sa protestnim saopštenjem zbog otpuštanja u kompaniji
Ringier Axel Springer. NUNS je konstatovao da su mu upućene neopravdane kritike,
očigledno kao proizvod informacija koje je UO AM dobio od poslovodstva Ringiera,
i ponovo pozvao vlasnike i menadžere ove medijske kuće da prilikom donošenja
odluka o „racionalizaciji poslovanja“, koje podrazumevaju otpuštanja novinara i
drugih medijskih radnika, u skladu sa dobrim poslovnim običajima i principima so-
cijalnog dijaloga, o tome makar razgovaraju sa svojim uposlenicima. NUNS je ocenio
i da „uprkos ćutanju menadžmenta, istina o atmosferi u redakcijama ove kompanije,
radnoj nesigurnosti novinara i drugih kolega, ne može se sakriti”. 

Zanimljiva i zabrinjavajuća činjenica je da je veoma mali broj medija izveštavao o
ovom slučaju.

Dok su novinari koji su izgubili posao mogli da potraže pravdu na sudu, IFJ/EFJ je u
saradnji sa Sindikatom novinara Srbije, NUNS-om i UNS-om, u septembru organi-
zovao veliku konferenciju o radnim pravima i slobodama novinara na kojoj je pose-
bno bio obrađen i slučaj otpuštanja radnika iz kompanije Ringier Axel Springer.

22. 04. 2015. NUNS i Nezavisno društvo novinara Vojvodine (NDNV) najoštrije su
osudili napad člana Opštinskog veća Šida Dušana Stefanovića na ekipu Sremske te-
levizije i zatražili od nadležnih organa da pod hitno procesuiraju ovaj slučaj i napadača
primereno kazne. NUNS i NDNV su pozvali čelnike šidske opštine da pokrenu po-
stupak razrešenja Stefanovića koji je vređao i psovao novinarku i snimatelja Sremske
televizije dok su oni obavljali svoj novinarski zadatak, preteći da će im „razbucati ka-
mere“.

Urednica Sremske TV Dunja Romandić izjavila je za NUNS da je iz tužilaštva obaveštena
„da nema elemenata za pokretanje bilo kakvog postupka“. „Šta da pomislite kada
predsednik opštine na konferenciji za novinare javno kaže da je zvao šefa policije u
Šidu da interveniše u vezi sa ovim incidentom jer smatra da mu ne treba pridavati
značaj. Ako dodamo i činjenicu da je Dušan Stefanović bivši šef kabineta predsednika
opštine, jasno je da je slučaj politički zataškan“, zaključila je Romandić. 

14. 05. 2015. NUNS je najoštrije osudio postupak predsednika Srbije, Tomislava Ni-
kolića, i njegovog kabineta prema novinarki lista Alo, ocenjujući to kao „ničim izazvani
ispad sa primesama šovinizma, što je nespojivo sa Ustavom, zakonima, elementarnim
normama pristojnosti, kao i sa predsedničkom funkcijom“. Na pokušaj novinarke da
dođe do podataka o materijalnom stanju pojedinih članova Nikolićeve porodice
odgovorio je kabinet predsednika saopštenjem u kojem izražava sumnju u namere
dva lista u vlasništvu nemačko-švajcarske kompanije, čiji su novinari došli na adresu
jednog člana Nikolićeve porodice. „Kabinet predsednika Republike, bez namere da

HRONIKA NAPADA I PRITISAKA NA NOVINARE U 2015. 19



se meša u uređivačku politiku medija u Srbiji, konstatuje da u ovoj bezbednosnoj si-
tuaciji, pritom, samo dva sata nakon što se održao sastanak na kome su razmatrane
mere kojima bi se sprečili pokušaji destabilizacije Srbije, deluje krajnje čudno da se,
tobože kroz pisanje novinarskog teksta, otkriva adresa zaštićene ličnosti, pritom
člana porodice predsednika Republike“, piše u saopštenju. Kabinet je naveo i imena
dvoje novinara, kao i da je novinarka „rodom iz Prizrena“. NUNS je pozvao predsednika
Srbije i njegov kabinet da se izvine redakciji i prozvanoj novinarki lista Alo. Predsednik
Nikolić to nikada nije učinio. 

07. 08. 2015. NUNS i NDNV najoštrije su javno osudili „sramne kampanje koje poje-
dini mediji, pre svih Informer i RTV Pink, vode protiv političkih protivnika republičke
vlasti i zahtevaju da se one pod hitno zaustave“. NUNS i NDNV su pozvali Ministarstvo
kulture i informisanja da reaguje povodom najnovijih medijskih objava protiv pred-
sednika DS-a Bojana Pajtića, „koji ne samo da krše medijske zakone i predstavljaju
profesionalno i moralno dno nego imaju i sve odlike poziva na linč”. Nekoliko dana
ranije u Novom Sadu su se pojavili grafiti koji pozivaju na ubistvo Pajtića, što može
biti posledica ovakve medijske kampanje. 

12. 10. 2015. NUNS je javno pozvao predsednika Vlade Srbije da vodi računa o
javnoj komunikaciji, jer je nedopustivo to što premijer za urednike portala Tele-
prompter i nedeljnika Tabloid koristi uvredljive izraze kao što je „ološ“. NUNS smatra
da pojedini mediji, među koje spadaju Tabloid i Teleprompter, svojom uređivačkom
politikom i kršenjem Kodeksa novinara, najviše štete nanose upravo novinarskoj
profesiji. Međutim, upotrebom nedoličnih izraza Aleksandar Vučić i sam doprinosi
tabloidizaciji javne scene koja promoviše uvredljiv način ophođenja. NUNS je ape-
lovao na premijera Vučića da brigu o neprofesionalizmu medija i eventualnim sank-
cijama prepusti nadležnim organima, regulatornim i samoregulatornim telima, koja
moraju da reaguju u svim slučajevima kada su povređeni čast i ugled predsednika
Vlade, ali i svakog građanina. 

13. 10. 2015. NUNS je odbacio optužbe Srpske napredne stranke „da ravnopravno
stoji, ramе uz ramе, sa onima koji su svе osim mеdija, Tеlеpromptеrom i Tabloidom“.
NUNS nikada nije podržao „skandalozne tekstove, poput onih da jе prеdsеdnik
Srpskе naprеdnе strankе, Alеksandar Vučić, sеksualno opštio sa svojim malolеtnim
sinom“, kao što se tvrdi u saopštenju SNS-a. Naprotiv! NUNS je početkom 2013.
javno osudio pisanje Tabloida o Aleksandru Vučiću i njegovom maloletnom sinu.
Poznato je i da je zbog citiranog saopštenja Milovan Brkić tužio NUNS i da je Apela-
cioni sud u Beogradu odbacio njegov tužbeni zahtev zbog povrede ugleda i časti.
Podsećamo i da je sličnim povodom u martu 2015. NUNS javno protestovao zbog
objavljivanja fotografija maloletnog sina Aleksandra Vučića na sajtu Teleprompter,
ukazujući da je time prekršen Kodeks novinara Srbije i Zakon o javnom informisanju

20 HRONIKA NAPADA I PRITISAKA NA NOVINARE U 2015.



i medijima. NUNS je ponovio očekivanje da premijer Srbije vodi računa o javnoj ko-
munikaciji i da brigu o neprofesionalizmu medija prepusti nadležnim regulatornim
i samoregulatornim telima. 

18. 10. 2015. NUNS je javno protestovao zbog saopštenja Srpske napredne stranke
(SNS) povodom gostovanja Zorana Panovića, glavnog i odgovornog urednika lista
Danas, u Drugom dnevniku RTS-a. NUNS je ocenio da SNS tim saopštenjem vrši ot-
voren pritisak na uređivačku politiku javnog servisa. NUNS upozorava SNS da je
obaveza novinara da sagovorniku postavi pitanja o najvažnijim društvenim temama,
a da je suština postojanja javnog servisa, i medija uopšte, stvaranje mogućnosti da
se čuju različita mišljenja. Vrednosnim izjednačavanjem stava sagovornika i pitanja
voditelja Dnevnika, uz generalnu kvalifikaciju da su to „opužbe RTS-a“, Srpska na-
predna stranka pokazuje da ne shvata koncept javnog servisa koji mora biti otvoren
za svaku vrstu društvenog dijaloga. NUNS je izrazio zabrinutost zbog ovakvih reakcija
SNS-a i ignorisanja osnovnih postavki slobode javnog izražavanja kao osnova de-
mokratije u svakom društvu. 

21. 10. 2015. NUNS je izrazio nezadovoljstvo i zabrinutost zbog „skandalozne odluke
Regulatornog telo za elektronske medije (REM) da ne postoji osnov da se pokrene
postupak za utvrđivanje odgovornosti televizija Pink, Hepi i Studio B koje su direktno
prenosile proslavu sedam godina od osnivanja Srpske napredne stranke“. NUNS je
javnim saopštenjem podsetio REM da se u članu 47. Zakona o elektronskim medijima
jasno kaže da je pružalac medijske usluge, u skladu sa svojom programskom kon-
cepcijom „dužan da poštuje zabranu političkog oglašavanja van predizborne kam-
panje“. Sasvim je jasno, po oceni NUNS-a, da REM nije postupio u skladu sa Zakonom
o elektronskim medijima i stvorio osnov za sumnju da su članovi regulatornog tela
zloupotrebili ovlašćenja kojima raspolažu. 23. 10. 2015. NUNS je zatražio od ministra
za kulturu i informisanje Ivana Tasovca i šefice Odeljenja za medije Misije OEBS-a
Gordane Janković tumačenje člana 47. Zakona o elektronskim medijima povodom
stava Regulatornog tela za elektronske medije (REM) da je setom novih medijskih
zakona prestalo da važi Opšte obavezujuće uputstvo za emitere i da je emiterima
dozvoljeno da bez ikakvih sankcija prenose stranačke skupove. Posle desetak dana,
NUNS je dobio tumačenje OEBS-a koje, suštinski, ukazuje da „uprkos što Opšte oba-
vezujuće uputstvo o ponašanju emitera više nije na snazi, sveobuhvatni pravni okvir
ovog pitanja je sadržan u važećem Zakonu o elektronskim medijima, u članu 47.
koji eksplicitno reguliše emitovanje političke reklame“, te „da su pružaoci medijskih
usluga dužni da poštuju zabranu političkog oglašavanja izvan političkih kampanja
(član 47.1.5.)“. Od Ministarstva kulture i informisanja nije stiglo nikakvo tumačenje. 

22. 10. 2015. NUNS i NDNV su javno negodovali zbog saopštenja Srpske pravoslavne
crkve, odnosno Eparhije bačke, u kojem je ne samo demonstrirano neprijateljstvo

HRONIKA NAPADA I PRITISAKA NA NOVINARE U 2015. 21



prema slobodi govora i mišljenja već i poziv na linč novinara Dinka Gruhonjića i Ne-
dima Sejdinovića. „Jezikom i više nego neprimerenim jednoj verskoj instituciji, SPC
je delovanje NDNV-a, Gruhonjića i Sejdinovića, po metodu iz devedesetih, okarak-
terisala kao neprijateljsko i antidržavno, uz otvorene ili prikrivene pretnje“. Eparhija
bačka izdala je ovo saopštenje kao reakciju na saopštenje NDNV-a u kojem je ovo
udruženje kritikovalo nastup Irineja Bulovića na RTS-u kao govor mržnje i poziv na
rat. 

10. 11. 2015. NUNS je osudio političke pritiske na TV Valjevo Plus i pozvao političare
i njihove stranke da poštuju slobodu medija i javnog dijaloga kao temeljne principe
demokratskog poretka. Profesionalno je pravo i obaveza medija da u informisanju
o političkim temama omoguće i građanima i predstavnicima svih političkih opcija
koje poštuju ustavom i zakonima utemeljene vrednosti da javno iskažu svoje mi-
šljenje. Predsednik valjevskog odbora SNS-a i narodni poslanik Slobodan Gvozde-
nović optužio je javno TV Valjevo Plus da je pokretač kampanje protiv Vlade Srbije i
SNS-a, dodavši da je sve počelo 5. novembra, kada je na TV Valjevo Plus gostovao
predsednik DS-a Bojan Pajtić. NUNS smatra da ovakva optužba političara, zasnovana
na „ličnom utisku“ i bez konkretnih dokaza, predstavlja nedopustiv pritisak na
slobodu medija. 

13. 11. 2015. NUNS je saopštio da „smatra uvredljivom tvrdnju direktora Vojnobez-
bednosne agencije Petra Cvetkovića da u medijima ima saradnika svih službi i da ta
saradnja ne treba da se shvata pežorativno“. Direktor VBA ovakvom neodmerenom
izjavom vređa sve novinare u Srbiji, ocenio je NUNS, uz podsećanje da Kodeks novi-
nara Srbije jasno ističe da je sa „novinarskom profesijom nespojiv rad u kontraoba-
veštajnim, obaveštajnim i drugim bezbednosim službama“, kao i rad za te službe.

24. 11. 2015. NUNS je pozvao nadležne državne organe da utvrde i saopšte zlou-
potrebe u trošenju javnih sredstava na oglašavanje i marketing državnih institucija,
na šta je javno upozorila članica Saveta Vlade Srbije za borbu protiv korpucije Miro-
slava Milenović. Milenović je za TV N1 izjavila da će Vladi Srbije biti upućen novi iz-
veštaj o uticaju državnih institucija na medije kroz oglašavanje i marketing koji po-
kazuje da nema medija koji nije primio novac iz državnog budžeta. 

Miroslava Milenović, forenzički računovođa i članica Saveta za borbu protiv korupcije,
napadnuta je fizički u subotu 21. novembra u podne u haustoru zgrade u kojoj živi.
Istraga o napadaču na Miroslavu Milenović nije mnogo napredovala, a Vlada još
nije razmatrala izveštaj Saveta za borbu protiv korupcije o uticaju državnih institucija
na medije kroz oglašavanje i marketing.

30. 11. 2015. NUNS je najoštrije protestovao zbog širenja atmosfere straha i panike
u vanrednom programu TV Pinka, posebno zabrinut zbog označavanja pojedinih

22 HRONIKA NAPADA I PRITISAKA NA NOVINARE U 2015.



novinara i medija kao učesnika ili organizatora navodnog državnog udara. „Na taj
način otvoreno se poziva na progon i linč pojednih novinara i direktno se ugrožava
njihova bezbednost“, ukazano je u saopštenju NUNS-a uz ocenu „da je veoma opasno
da se u medijima umesto u institucijama sistema vode istrage i donose presude“.

01. 12. 2015. NUNS je javno izrazio duboku zabrinutost zbog stavova predsednika
Vlade Srbije, Aleksandra Vučića, izrečenih u emisiji Upitnik na javnom servisu, kojima
je praktično legalizovao i ohrabrio novinarstvo oličeno u medijskim hajkama protiv
novinara i medija, harangama protiv neistomišljenika, kršenju zakona i neprofesio-
nalizmu. NUNS je ocenio da je „nepojmljivo da premijer jedne države, koja pledira
da postane demokratska, olako prelazi preko očigledne zloupotrebe nacionalne
frekvencije od strane TV Pink“. Pohvalama novinara koji organizuju progon svojih
kolega i krše elementarna prava građana objavljujući lične podatke iz zdravstvenog
kartona, premijer zapravo podstiče nedopustivu praksu najgrubljeg obračuna sa
neistomišljenicima, što ne doprinosi povećanju stepena slobode medija u Srbiji. 

HRONIKA NAPADA I PRITISAKA NA NOVINARE U 2015. 23





IV Kršenje Kodeksa novinara

Medijske hajke i govor mržnje

NUNS je jedan od osnivača Saveta za štampu, samoregulatornog tela koje postoji i radi
od 2011. godine. 

„Komisija za žalbe Saveta za štampu do sada je razmatrala nekoliko stotina pritužbi
građana na razne tekstove u štampanim medijima, na sajtovima i portalima. Razni
ljudi, tzv. obični i tzv. poznati, žalili su se da su oštećeni pojedinim novinskim sadržajima“,
navodi za ovaj izveštaj Vlado Mareš, član i predsedavajući Komisije. Komisija je većinu
žalbi ocenila kao opravdane i opomenula medije da su prekršili Kodeks novinara
Srbije. 

„Lako je prepoznati kada se novinar, iz želje da bude što atraktivniji, nepošteno ponese
prema onome o kome piše. Kada ga, recimo, nazove kriminalcem ili lopovom oslanjajući
se na opšte javno ubeđenje o tom čoveku, a pri tom ne ponudi ni jedan dokaz za
takvu tvrdnju. Kršenja Kodeksa te vrste su najčešća, ali ima i onih, koja su iste vrste, ali
mnogo gora, kada se u tome prepozna zla namera, ili nekakav poseban interes
novinara, odnosno medija koji to objavljuje. Onda je to, po mom mišljenju, kršenje
Kodeksa na kvadrat, ali, pošto Komisija nema mogućnost gradacije prekršaja, oni se,
pomalo nepravedno, smatraju podjednakim“, objašnjava Mareš.

On ukazuje i da je „nedovoljno žalbi na zabrinjavajuće veliki broj tekstova u kojima je
neskriven govor mržnje, diskriminacija svake vrste i uvreda na nacionalnoj osnovi. Po-
treba mnogih novinara da se, radeći svoj posao, legitimišu kao homofobi, ksenofobi,
nekakvi mačo momci ili devojke, s jedne, i odsustvo potrebe oštećenih ljudi da se
javno požale, s druge strane, izgleda da su delovi istog, krajnje problematičnog kul-
turnog modela. U takvim slučajevima, intervencije nevladinih organizacija koje se žale
u ime oštećenih su više nego dobrodošle“. 

„U Komisiji za žalbe najlepše je raditi onda kad nemate šta da radite. Kada se podnosilac
žalbe i tužena novina, ili portal, posredstvom Komisije, sastanu, izvine, oproste, razumeju,
pomire, ponekad odustanu od tužbe sudu. Retko se desi, ali se desi. I pojača nadu da
može pametnije i bolje“, zaključuje predsedavajući Komisije za žalbe Vlado Mareš u
izjavi za ovaj godišnji izveštaj NUNS-a. 

Savet za štampu ne postupa samoinicijativno, već isključivo po pojedinačnim žalbama.
NUNS je zato prinuđen da i sam reaguje povodom gotovo svakodnevnog kršenja

HRONIKA NAPADA I PRITISAKA NA NOVINARE U 2015. 25



profesionalnih i etičkih standarda novinarstva. U ovom izveštaju navedeni su samo
neki, specifični prekršaji medija. 

U aprilu 2014. godine Ištvan Kaić, saradnik Instituta za javnu politiku, u članku Treći
metak Branke Prpe, koji je objavljen u dnevnom listu Politika, optužio je nekoliko ugled-
nih novinara i medija za diskreditaciju istrage o ubistvu Slavka ćuruvije 1999. godine.
S obzirom da je dnevni list Politika grubo prekršio etički kodeks novinara Srbije, usledila
je oštra javna rasprava, koja je završena tako što su novinari i javne ličnosti navedene
u članku podnele zajednički podnesak Savetu za štampu. Članovi Komisije za žalbe
Saveta za štampu nisu mogli da donesu odluku o povredi Etičkog kodeksa, jer je pred-
stavnik UNS-a (čija je predsednica odobrila objavljivanje Kaićevog članka i žestoko ga
naknadno branila) u samoregulatornom telu iskoristio svoje pravo veta. Ovom prilikom,
NUNS je zatražio izmenu Poslovnika o radu Saveta za štampu u cilju sprečavanja
buduće opstrukcije u radu komisije. Predloženi zahtev omogućava donošenje odluke
ukoliko postojeći kvorum bude ispunjen i više od polovine prisutnih članova komisije
glasa za njega. Ideja je podržana od strane drugih osnivača Saveta za štampu, s tim
što je Asocijacija medija sugerisala da Komisija za žalbe usvaja odluke i javne opomene
većinom ako za njih glasa najmanje osam članova Komisije za žalbe. Zahtev za promenu
Statuta je ažuriran sa drugim predlogom kao što je izmena broja članova UO Saveta
za štampu, pa tako sada UO broji pet članova, po jednog predstavnika osnivača dok
Asocijacija medija ima pravo da predloži dva svoja predstavnika. Takođe ovom prilikom
izmenjen je i Poslovnik o radu Komisije za žalbe sa nekoliko dopuna kao što su:

• Javna opomena se može izreći mediju koji ne prihvata nadležnost Saveta za
štampu;

• Uvedena je obaveza osnivača da objavljuju odluke i javne opomene Komisije za
žalbe na svojim sajtovima;

• Ukoliko medij koji je prekršio Kodeks ne objavi odluku ili javnu opomenu upućuje
se preporuka ostalim medijima koji prihvataju nadležnost Saveta da objave odluku
ili javnu opomenu u svojim medijima;

• Savet za štampu sada ima obavezu kvartalnog izveštavanja javnosti o radu Komisije
za žalbe.

13. 01. 2015. NUNS i NDNV su javno kritikovali „uređivački propust Tanjuga koji je u
svom servisu emitovao vest, staru godinu dana, o napretku Srbije na listi Reportera
bez granica o stanju medijskih sloboda“. Bez obzira da li se radi o grešci ili nameri,
Tanjug nije smeo da dopusti da se oglasi tek nakon što je sajt cenzolovka.rs otkrio da
je reč o prošlogodišnjem rangiranju država po stepenu medijskih sloboda. Profesionalna
obaveza novinske agencije je bila da proveri tačnost informacije od samog izvora, u
ovom slučaju, organizacije Reporteri bez granica i da blagovremeno emituje demanti.

26 HRONIKA NAPADA I PRITISAKA NA NOVINARE U 2015.



29. 01. 2015. Odlučujući o predstavci NUNS-a, Regulatorno telo za elektronske medije
(REM), izreklo je meru opomene TV Pinku zbog kršenja odredbi Zakona o elektronskim
medijima o zaštiti maloletnika u emisiji Jutarnji program. NUNS je u predstavci ukazao
da je u jutarnjem programu TV Pinka, 27. novembra 2014, objavljen intervju s majkom,
uz puno otkrivanje identiteta (fotografija, ime i prezime, grad u kome živi), koja je
svog supruga optužila za obljubu njihove troipogodišnje ćerke. Time je TV Pink, po
oceni NUNS-a, prekršila Opšte obavezujuće uputstvo ponašanja emitera (Kodeks po-
našanja emitera) i Zakon o javnom informisanju.

13. 03. 2015. NUNS je protestovao zbog objavljivanja fotografija maloletnog sina
premijera Aleksandra Vučiča na sajtu teleprompter.rs. Otkrivanje identiteta maloletnika
predstavlja ne samo grubo kršenje etičkog kodeksa i osnovnih profesionalnih stan-
darda, već i ugrožava njegovu bezbednost. Mediji mogu da izveštavaju o svim poja-
vama za koje procene da postoji interes javnosti, ali su dužni da striktno poštuju prava
maloletnika koja su u ovom slučaju, objavljivanjem fotografije, povređena. NUNS je
podsetio da je u Kodeksu novinara naglašeno da maloletnici uživaju posebnu zaštitu.

16. 03. 2015. NUNS je javno upozorio medije, povodom rušenja helikoptera kada je
poginulo sedmoro ljudi, da u izveštavanju o ovom tragičnom događaju moraju da se
pridržavaju osnovnih standarda novinarske profesije. Nedopustivo je informisanje
građana koje se zasniva na unapred sročenim saopštenjima ili smišljenim scenarijima
koji dovode čitaoce, slušaoce, gledaoce u zabludu. Na taj način urušava se kredibilitet
novinarske profesije i gubi poverenje u medije. Zloupotreba medija, zarad nečijih in-
teresa, predstavlja najgrublji vid kršenja etičkog kodeksa. 

29. 04. 2015. Zajedničkim saopštenjem NUNS, Hrvatsko novinarsko društvo (HND), i
Udruženje BH novinari najoštrije su osudili ksenofobiju i govor mržnje u medijskim iz-
veštajima i komentarima na društvenim mrežama povodom terorističkog napada na
policijsku stanicu u Zvorniku (BiH). Govor mržnje, ostrašćeno i huškačko izveštavanje
jednog broja medija, pre svih news portala i online medijskih platformi, kao i pozivanje
na nasilje putem društvenih mreža i internet foruma, u direktnoj su suprotnosti sa slo-
bodom govora i principima profesionalnog i odgovornog novinarstva. Udruženja no-
vinara iz BiH, Hrvatske i Srbije su pozvala medijske profesionalce na poštovanje etičkih
standarda novinarstva. 

06. 08. 2015. NUNS i NDNV zajedno su javno najoštrije osudili tekst Informera objav-
ljenog pod naslovom Šta bi bilo kad bi rata bilo: Hrvati, nemate šanse koji predstavlja
klasičan primer ratnohuškačkog novinarstva. Posebno je opasno to što ovaj tabloid
priziva, makar i hipotetički, ratna odmeravanja Srbije i Hrvatske u trenutku kada su io-
nako poremećene međudržavne odnose dodatno opteretili, s jedne strane euforično
proslavljanje hrvatskog Dana pobede, a s druge srpsko sećanje na zločinačku akciju
Oluja. NUNS i NDNV su ocenili da Informer svesno podstiče međunacionalnu netrpe-
ljivost za stvaranje atmosfere straha među građanima Srbije.

HRONIKA NAPADA I PRITISAKA NA NOVINARE U 2015. 27



25. 08. 2015. NUNS je apelovao na medije da u izveštavanju o izbeglicama iz sukobima
zahvaćenih područja poštuju standarde novinarske profesije i posvete dužnu profe-
sionalnu pažnju njihovoj zaštiti. U medijskim izveštajima ne bi trebalo, bez prethodnog
pristanka izbeglica, otkrivati identitet sagovornika koji beže od mobilizacije i otvoreno
kritikuju političke i ratne neprilike u svojim zemljama. Zahvaljujući internetu i društvenim
mrežama, medijski tekstovi, fotografije i snimci planetarno su dostupni, pa bi izbeglice
koje se fotografijom ili snimkom učine prepoznatljivim mogli da imaju ozbiljne pro-
bleme u matičnim zemljama. 

08. 10. 2015. NUNS je upozorio javnost da je na blogu Andreja Fajgelja objavljen
tekst u kome se otvoreno poziva na krvoproliće i na najgrublji način zloupotrebljava
sloboda javnog izražavanja. U tekstu naslovljenom Samo snajper Srbiju spašava, autora
Marka Kovačevića, propagira se nasilje kao način obračuna sa neistomišljenicima pri
čemu se, bez ikakvog zazora, poziva na fizičku likvidaciju onih koji, po mišljenju autora,
rade protiv interesa Srbije. NUNS je podsetio da sloboda javne reči nije neograničena
i da se objavljivanjem ovakvih tekstova nanosi velika šteta javnom dijalogu kao neizo-
stavnom sadržaju demokratskih procesa.

12. 10. 2015. Odlučujući po prijavi NUNS-a, Savet Regulatornog tela za elektronske
medije (REM) izrekao je meru upozorenja TV Hepi zbog kršenja Zakona o elektronskim
medijima i Pravilnika o zaštiti ljudskih prava u oblasti pružanja medijskih usluga. 

Na sednici Saveta REM-a zaključeno je da je televizija Hepi pozivanjem gledalaca da
dostave saznanja o „kriminalnim radnjama sudije privrednog suda u Pančevu i njenog
supruga“ povredila dostojanstvo ličnosti i učestalim ponavljanjem poziva započela
vođenje kampanje. 

26. 11. 2015. NUNS je najoštrije osudio nasilje viđeno prethodne večeri u rijaliti pro-
gramu Farma, koji se emituje na Televiziji Pink, i pozvao Savet Regulatornog tela za
elektronske medije (REM) „da zbog ovog skandaloznog incidenta hitno i najoštrije
kazni TV Pink”. NUNS je podsetio da je 16. septembra Savet REM-a izrekao opomenu
TV Pink „zbog emitovanja neprimerenih sadržaja“ u rijalitiju Farma. REM je tada najavio
da će TV Pink, kao i Happy televizija, kojoj je zbog istih razloga tada izrečena mera
upozorenja, biti strože sankcionisane ukoliko ne budu poštovali nalog Saveta REM-a.
NUNS je podsetio i da je vlasnik TV Pink, krajem avgusta, najavljujući emitovanje
novog serijala Farme, izjavio da u poređenju sa drugim programima koji se prikazuju
s etiketom rijaliti, „Farma izgleda kao balet“. 

30. 11. 2015. NUNS je podneo Regulatornom telu za elektronske medije prijavu
protiv TV Pink „zbog kršenja Pravilnika o zaštiti ljudskih prava u oblasti pružanja me-
dijskih usluga koje se tiču prava na privatnost“. U emisiji TV Pink Rušenje Vučića –
poslednji čin objavljen je zdravstveni karton I. K., čime je „grubo povređeno pravo na
privatnost garantovano Ustavom i zakonima“, kao i Zakon o zaštiti podataka o ličnosti,
Zakon o pravima pacijenata i Krivični zakonik.

28 HRONIKA NAPADA I PRITISAKA NA NOVINARE U 2015.



V Medijska reforma

Protekla godina je protekla u znaku implementacije novog medijskog zakonodavstva.
Ključne odrednice ovog koliko značajnog toliko i složenog procesa su privatizacija i
povlačenje države iz medijskog vlasništva, i uspostavljanje sistema projektnog sufi-
nansiranja u sferi javnog informisanja. Ova dva magistralna smera medijske reforme
koncipirana su Medijskom strategijom i Zakonom o javnom informisanju i medijima,
ali su u praksi trasirana sa mnogo problema, često namerno izazvanim, pre svega,
usled političko-partijskih interesa i uticaja. 

Lokalne samouprave nisu spremno dočekale mehanizam projektnog sufinansiranja
medijskih sadržaja, pa su brojni konkursi sprovedeni na pogrešan i netransparentan
način, često i uz očigledno namerno kršenje zakonskih normi. Problem je i što su
mediji u toku 2015. takođe pokazali nesnalaženje za projektno sufinansiranje. A naj-
slabiji faza sistema projektnog sufinansiranja je evaluacija medijskih projekata, bez
koje nema ni elementarne kontrole trošenja javnih sredstava.

Privatizacija medija je takođe sprovedena na problematičan način. Ozbiljnije analize
ovog procesa tek slede, ali je i bez studioznog istraživanja jasno da je državna infor-
mativna preduzeća pokupovala mahom vladajuća koalicija, i to dobrim delom od
novca iz lokalnih budžeta. 

Od 73 medijske kuće koje su na početku ovog kruga privatizacije bile u vlasništvu
države i lokalnih samouprava, prodate su 34. Od tog broja, 14 medija su kupili poje-
dinci ili firme evidentno bliski partijama vladajuće koalicije, i to u 13 slučajeva Srpskoj
naprednoj stranci, a u jednom Socijaldemokratskoj partiji. I gotovo po pravilu, novi,
privatni vlasnici medije su kupovali budžetskim novcem. 

Projektno sufinansiranje medija 

Od 1. januara do 10. decembra 2015. zakonsku obavezu o sufinansiranju projekata
u oblasti javnog informisanja radi ostvarivanja javnog interesa putem konkursa (Za-
kon o javnom informisanju i medijima) ispunile su 101 lokalna samouprava (gradovi
i opštine) i četiri gradske opštine. Čak 43 lokalne samouprave nisu raspisale konkurse
za medijske projekte ni posle zvaničnih upozorenja Koalicije novinarskih i medijskih
udruženja (NUNS, UNS, NDNV, ANEM i Lokal pres). 

Od 101 lokalne samouprave koje su raspisivale javne konkurse, 21 je to uradila dva
puta, a Sremska Mitrovica u tri navrata. 

HRONIKA NAPADA I PRITISAKA NA NOVINARE U 2015. 29



Ministarstvo kulture i informisanja Vlade Srbije i Pokrajinski sekretarijat za kulturu i
javno informisanje Vlade Vojvodine raspisali su u toku godine po dva konkursa.

Od ukupno 127 javnih poziva za medijske projekte, ne računajući konkurse Mini-
starstva i Pokrajinskog sekretarijata, njih 44 nije bilo usklađeno sa Zakonom o javnom
informisanju i medijima, i podzakonskim aktom - Pravilnikom o sufinansiranju pro-
jekata za ostvarivanje javnog interesa u oblasti javnog informisanja. Koalicija je rea-
govala u 38 slučajeva kršenja propisa. Većina lokalnih samouprava (21) je uvažila
primedbe i ispravila svoje konkurse. U slučajevima opština i gradova koji su ignorisali
upozorenja na neregularnosti Koalicija je reagovala tako što nije predlagala kandidate
za članove konkursnih komisija.

Prema saznanjima Koalicije, umesto konkursa za sufinansiranje medijskih projekata
od javnog značaja, devet lokalnih samouprava je raspisalo javne nabavke (Ada,
Gornji Milanovac, Krupanj, Kučevo, Mali Zvornik, Osečina, Pančevo, Plandište i Poža-
revac). I sve su se ignorisale upozorenja Koalicije da su time prekršile zakon.

Objašnjenja lokalnih samouprava koje nisu raspisale konkurs za sufinansiranje me-
dijskih projekata su raznolika – od siromaštva, preko pravdanja da u lokalnim bu-
džetima nisu predviđena sredstva za sufinansiranje projekata od javnog interesa do
pozivanja na to da na lokalnom nivou nema medija. 

Utvrđivanje javnog interesa u informisanju

Smatrajaći da je način utvrđivanja javnog interesa od vitalnog značaja za ceo sistem
sufinansiranja medijskih sadržaja, NUNS je u periodu od marta do jula 2015. realizovao
projekat Javni interes za građane i medije. Projekat koji je u pilot verziji realizovan u
Nišu, Vranju i Čačku, podržala je Fondacija za otvoreno društvo. 

U prvoj fazi projekta, tokom aprila, u sva tri grada održani su odvojeni pripremni
razgovori sa predstavnicima lokalnih vlasti i civilnog društva u kojima je NUNS ob-
jasnio svoju inicijativu, koja je svesrdno podržana. 

Druga faza, u maju mesecu, protekla je u zajedničkim razgovorima predstavnika
gradskih uprava, medija i civilnog sektora u kojima je zaključeno da je neophodna
njihova stalna saradnja kako bi se ustanovile prave teme od javnog interesa u oblasti
javnog informisanja.

U trećoj, završnoj fazi projekta, tokom juna, u Nišu, Vranju i Čačku su održane javne
debate na kojima su predstavnici NUNS-a promovisali Mehanizam utvrđivanja javnog
interesa u oblasti javnog informisanja. U razgovorima je predstavljen i model Pravilnika
o sufinansiranju projekata za ostvarivanje javnog interesa u javnom informisanju na
niovu lokalne samouprave, koji je izradio ekspertski tim Centra za unapređenje

30 HRONIKA NAPADA I PRITISAKA NA NOVINARE U 2015.



pravnih studija. Posebnu pažnju u debatama privuklo je Istraživanje o finansiranju
medija koje je realizovala Balkanska istraživačka mreža. 

Predstavnici različitih društvenih organizacija koji su učestvovali u javnim debatama
predlagali su konkretne teme za medijske projekte koje bi kao javni interes trebalo
podržati budžetskim novcem. Prava dece, obrazovanje i nezaposlenost mladih,
prava potrošača i pacijenata, socijalna politika, problemi „trećeg doba“, briga o
sredini, kontrola životnih namirnica, promocija agrarnog preduzetništva, borba
protiv nasilja, položaj naconalnih manjina, problemi osoba sa invaliditetom, volon-
terski rad, afirmacija stručnog usavršavanja i umetničkog stvaralaštva i mnoge druge.
Ovo su najvažnije teme koje je lokalnim samoupravama i medijima predložilo civilno
društvo u Nišu, Čačku i Vranju.

Dobra i loša praksa sufinansiranja

30. 01. 2015. NUNS je javnim saopštenjem upozorio da su skupštine gradova Novi
Pazar i Pančevo usvojile budžete za 2015. suprotno Zakonu o javnom informisanju i
medijima (ZJIM). Naime, u budžetima Novog Pazara i Pančeva nisu predviđena nikakva
sredstva za sufinansiranje medijskih projekata, kako to nalaže ZJIM, već isključivo sub-
vencije namenjene lokalnim javnim informativnim preduzećima, što je zakonom za-
branjeno. Subvencije javnim preduzećima u ovim gradovima predviđene su budžetima
za celu 2015. uprkos odredbama ZJIM koje propisuju da je od 1. jula dozvoljeno isklju-
čivo projektno sufinansiranje medija. NUNS je tim povodom u decembru i februaru
tražio sastanak sa gradonačelnikom Novog Pazara, ali je ta inicijativa ostala bez ikakvog
odgovora. 

11. 02. 2015. Na inicijativu NUNS-a, Koalicija novinarskih i medijskih udruženja pozvala
je javnim saopštenjem Grad Niš da što pre stavi van snage Odluku o javnom informi-
sanju od značaja za grad Niš, od marta 2013, kako bi se stvorili preduslovi za doslednu
primenu Zakona o javnom informisanju i medijima. Koalicija novinarskih i medijskih
udruženja je pozdravila odluku niških vlasti da se budžetska pozicija "Informisanje ja-
vnosti" za 2015. sa 20 uveća na 70 miliona dinara, ali uz napomenu da je za pravilnu
raspodelu tog novca neophodno usaglašavanje lokalnih propisa sa Zakonom o javnom
informisanju i medijima i podzakonskim aktima. 

09. 04. 2015. Na predlog NUNS-a, Koalicija novinarskih i medijskih udruženje je javno
protestovala i osudila postupak predsednika opštine Nova Varoš Dimitrija Paunovića
koji je samovoljno preinačio predlog komisije koja je vrednovala projekte u oblasti
javnog informisanja na konkursu ove lokalne samouprave. Komisija čija su dva člana
imenovana na predlog Koalicije, (treći član je iz administracije lokalne samouprave),
ocenila je projekte i predložila novčane iznose za njihovo sufinansiranje. Međutim,

HRONIKA NAPADA I PRITISAKA NA NOVINARE U 2015. 31



predsednik opštine je radikalno korigovao predloge komisija, bez prihvatljivog obja-
šnjenja. Koalicija podseća da je Zakonom o javnom informisanju i medijima precizirano
da ocenjivanje medijskih projekata na konkursu vrši stručna komisija, i da odluku o ra-
spodeli sredstava donosi rukovodilac organa koji je raspisao konkurs „na osnovu pred-
loga komisije“. 

05. 06. 2015. Koalicija novinarskih i medijskih udruženja javno je zatražila od vlasti
grada Kragujevca da konkurs raspisan krajem maja za sufinansiranje projekata proiz-
vodnje medijskih sadržaja uskladi sa Zakonom o javnom informisanju i medijima i
Pravilnikom o sufinansiranju projekata. Koalicija je podsetila da je Zakonom i podza-
konskim aktom predviđeno da pravo učešća na konkursu imaju izdavači medija koji
su upisani u Registar medija, dok kragujevački konkurs ograničava to pravo samo na
medije sa sedištem na teritoriji grada. Koalicija je ponovila da neće predlagati kandidate
za komisije lokalnih samouprava koje se ogluše o zakon.

Konkurs Kragujevca poništen je tek polovinom jula, kada je gradonačelnik Radomir
Nikolić optužio Koaliciju da je konkurs poništen zato što novinarska udruženja nisu
predložila članove konkursne komisije. Koalicija je 21. 08. 2015. javno ukazala da je
optužba Nikolića netačna i tendenciozna, podsetivši da je Koalicija više puta upozora-
vala gradsku vlast u Kragujevcu da je raspisani konkurs nezakonit, ali da su ta upozorenja
ignorisana. 

Uprkos kasnijim najavama da će Kragujevac raspisati novi konkurs, to se nije dogodilo.
Umesto sufinansiranja medijskih projekata, na sednici Skupštine grada 16. oktobra
odbornici su glasali za veoma spornu odluku da se za 30 miliona dinara uveća iznos
subvencija Radio televiziji Kragujevac, koja je u međuvremenu privatizovana. Ovu
odluku Koalicija je takođe javno kritikovala 03. 11. 2015. zahtevajući da se o njenoj za-
konitosti izjasne Ministarstvo finansija i Državna revizorska institucija. 

14. 07. 2015. Na konkursu Grada Niša ubedljivo najviše novca dobili su projekti medija
u vlasništvu porodice Radomirović (Belami televizija, Narodne novine, Belami radio,
Belami internet portal) - 31, 5 miliona dinara, odnosno približno 62 odsto ukupno ra-
spodeljenih sredstava (51.128,200 dinara). Televizija Zona plus, u vlasništvu Vladana
Gašića, sina ministra odbrane i potpredsednika SNS Bratislava Gašića, dobila je nešto
više od osam milona dinara, ili 16 odsto od ukupne sume. 

Ova odluka, danima pre naslućivana u niškim medijskim krugovima, izazvala je veliku
pažnju i nezadovoljstvo lokalne, ali i najšire medijske zajednice. Tim pre što je tročlana
„nezavisna komisija“ na početku svog rada jednoglasno odbila zahtev gradskog anti-
korupcijskog tela (LAF) da u svojstvu posmatrača prisustvuju sednicama komisije. Je-
dino obrazloženje komisije bilo je da je predlog LAF-a „kasno stigao i odugovlačilo bi
ceo postupak“. Inače, Lokalni anti-korupcijski forum je nezavisno telo koje je formirala

32 HRONIKA NAPADA I PRITISAKA NA NOVINARE U 2015.



Skupština grada Niša, sa ciljem da nadgleda rad organa Grada i način trošenja novca
poreskih obveznika. 

Ova neshvatljiva odluka komisije dodatno je podgrejala sumnje u regularnost ocenji-
vanja medijskih projekata. Ključno pitanje je - da li je slučajno najveći deo novca ikada
izdvojen za medije u Nišu dodeljen onima koji su po podacima Agencije za borbu
protiv korupcije bliski Srpskoj naprednoj stranci? Možda će delom na to pitanje odgo-
voriti Biro za društvena istraživanja i Lokalni antikorupcijski forum Niša, koji su organi-
zovali monitoring realizacije medijskih projekata sufinansiranih iz niškog budžeta.
Simptomatično je da su u startu učešće u ovom monitoringu odbili upravo mediji u
vlasništvu Radomirovića i Gašića koji su dobili najveći deo budžetske podrške Niša.

20. 07. 2015. Koalicija novinarskih i medijskih udruženja javno je zatražila od gradskih
vlasti u Novom Sadu „da odgovore na pitanje koje su to novinarske i medijske asocijacije
predložila članove komisije koja je odlučivala o sprovođenju postupka javnog konkursa
za sufinansiranje medijskih projekata iz budžeta Grada Novog Sada u 2015. Godini“.
Koalicija je ocenila da će „nakon ovog odgovora možda biti jasniji i način raspodele
sredstava iz gradskog budžeta putem konkursa, na osnovu kojeg su pojedina udruženja
dobijala sredstva i po četiri-pet osnova“. 

21. 07. 2015. Opština Srbobran je raspisala novi, korigovani javni poziv za sufinansiranje
projekata proizvodnje medijskih sadržaja, posle upozorenja Koalicije novinarskih i
medijskih udruženja da prvobitni konkurs od 21. 06. 2015. nije zakonit jer sužava
pravo učešća. Naime, u prvom pozivu opštine Srbobran pravo konkurisanja su imali
„mediji čije sedište i proizvodi programski sadržaj je dostupan na teritoriji opštine Sr-
bobran u trajanju od najmanje godinu dana“.

17. 08. 2015. Opština Despotovac je, nakon reakcije Koalicije novinarskih i medijskih
udruženja, ispravila konkurs za sufinansiranje medijskih projekata i uskladila ga sa Za-
konom o javnom informisanju i medijima i Pravilnikom o sufinansiranju projekata za
ostvarivanje javnog interesa u oblasti javnog informisanja. Koalicija je prethodno re-
gaovala zato što su za članove stručne komisije imenovani pomoćnik predsednika
opštine, član opštinskog veća i direktorka Centra za kulturu, što je suprotno medijskim
propisima koji propisuju da se za članove konkursne komisije ne mogu izabrati lica
koja obavljaju javnu funkciju ili su u sukobu interesa. 

27. 08. 2015. Načelnik Opštinske uprave Bor, na intervenciju Koalicije novinarskih i
medijskih udruženja, doneo je Odluku o poništavanju konkursa raspisanog 23. 07.
2015. za sufinansiranje medijskih projekata na teritoriji opštine Bor. Koalicija je pret-
hodno upozorila opštinu Bor da konkurs nije u skladu sa zakonom jer je njime predvi-
đeno i finansiranje direktnih prenosa zasedanja sednica Skupštine opštine.

HRONIKA NAPADA I PRITISAKA NA NOVINARE U 2015. 33



U Odluci opštine Bor o poništavanju konkursa navedeno je da se „konkurs poništava
zbog ukazivanja Koalicije na nepravilnosti“, kao i da „osnovni kriterijum na osnovu
kojeg treba da se odlučuje mora biti ostvarivanje javnog interesa građana“.

11. 09. 2015. Opština Preševo je raspisala konkurs posle upozorenja Koalicije novina-
rskih i medijskih udruženja da je to zakonska obaveza lokalnih samouprava. Na predlog
Koalicije za članove petočlane komisije imenovano je troje novinara. Međutim, već na
prvom sastanku komisije 26. 09. 2015. predstavnici Koalicije odbili su kao nezakonit
zahtev Nacionalnog saveta Albanaca da se 7 od ukupno 12 prispelih medijskih proje-
kata eliminiše iz sufinansiranja zbog toga što „ne emituju programske sadržaje na al-
banskom jezik“. Komisija je ustanovila i druge nepravilnosti, pored ostalog i da se
umesto konkursom opredeljenih 11,7 miliona dinara odlučuje samo o raspodeli 5,8
miliona dinara. Isti članovi Komisije obavestili su nadležne u Opštini da neće doći na
nastavak sednice zakazan za 30. oktobra jer nije realizovan dogovor da se povodom
spornih pitanja traži tumačenje resornog ministarstva. Povodom spornih kriterijuma
reagovala je i Koalicija koja je o svemu obavestila Ministarstvo kulture, Ministarstvo
državne uprave i lokalne samouprave i Vladinu Kancelariju za ljudska i manjinska
prava. 

Opština Preševo je, ipak, odlučila da bez zvaničnog obrazloženja poništi prvi konkurs,
da bi 03. 11. 2015. raspisala novi, takođe veoma sporan. Koalicija je tim povodom za-
tražila od Ministarstva kulture i informisanja i Ministarstva državne uprave i lokalne sa-
mouprave tumačenje zakonitosti konkursa opština Bujanovac i Preševo, jer oba ogra-
ničavaju pravo učešća na medije sa sedištem na teritoriji opština. Posebno je sporan
konkurs Preševa po kojem pravo učešća isključivo ima medij sa sedištem na teritoriji
ove opštine „koji proizvodi program na jezicima nacionalnih manjina koji su u službenoj
upotrebi na teritoriji Opštine Preševo“, čime se direktno uskraćuje pravo konkurisanja
medijima koji proizvode programe na srpskom jeziku.

U odgovoru Koaliciji, Ministarstvo kulture i informisanja navodi da je „jasno da je Za-
konom o javnom informisanju i medijima precizno određen krug lica koja mogu uče-
stvovati na konkursu za projektno sufinansiranje i taj krug lica se ne može ograničavati
kroz javni poziv za učešće na konkursu“. Ministarstvo državne uprave je u svom odgo-
voru podsetilo „da je Republika Srbija (prema članu 1. Ustava) država srpskog naroda
i svih njenih građana zasnovana na načelima prava, građanske demokratije, poštovanju
ljudskih i manjinskih prava i pripadnosti evropskim principima i vrednostima“. Ukazujući
„da je potrebno obezbediti ravnopravno informisanje svih građana na teritoriji na
kojoj žive“, Ministarstvo zaključuje da se „puna interkulturalnost može ostvariti samo
upoređivanjem različitih mišljenja, ideja i kultura na jednom prostoru uz učešće i sara-
dnju svih zainteresovanih strana“. 

34 HRONIKA NAPADA I PRITISAKA NA NOVINARE U 2015.



Koalicija je po dobijanju tumačenja dva ministarstva, 18. 11. 2015. „javno upozorila
odgovorne u lokalnim samoupravama Preševo i Bujanovac da neće učestvovati u da-
ljem radu njihovih komisija za sprovođenje konkursa za sufinansiranje medijskih sa-
držaja jer konkursi nisu u skladu sa Zakonom o javnom informisanju i medijima“.

17. 09. 2015. U Centru Sava održana je celodnevna konferencija Javni interes za
građane i medije i novi način finansiranja medijskih sadržaja. Konferenciju su organizovali
OEBS, Evropska delegacija, Ministarstvo kulture i informisanja, Stalna konferencija gra-
dova i opština u okviru projekta Javni interes za građane i medije, realizovanim u gra-
dovima - Nišu, Čačku i Vranju. Među 160 učesnika konferencije najviše je bilo predsta-
vnika uprava opština i gradova. Na konferenciji su održani paneli na teme: Prva godina
finansiranja javnog interesa u medijima – panel diskusija o iskustvima struke, civilnog
društva i države (učesnici u diskusiji : Vukašin Obradović iz NUNS-a, Zoran Sekulić iz
Asocijacije medija, Nedim Sejdinović iz NDNV, Nela Dimitrijević, član GV Vranja, Saša
Mirković, državni sekretar za informisanje); Utvrđivanje i praćenje ostvarivanja javnog
interesa u informisanju (učesnici u diskusiji: prof. Rade Veljanovski sa FPN, Tanja Maksić
iz BIRN-a, Olga Drecun i Borka Rajšić iz Ministarstva kulture i informisanja, Kalman
Kuntić iz Sekretarijata za informisanje Vojvodine); Programski budžet i sufinansiranje
javnog interesa u informisanju (učesnici u diskusiji : Aleksandar Bućić iz SKGO, Vesna
Jokanović iz Ministarstva kulture i informisanja, Slavka Korolija iz Komisije za kontrolu
državne pomoći i Irena Marković iz Odeljenja za kontrolu državne pomoći).

30. 09. 2015. Koalicija novinarskih i medijskih udruženja organizovala je javnu diskusiju
na temu nove prakse projektnog sufinansiranja medijskih sadržaja od interesa za jav-
nost. Na skupu u pres centru UNS-a predstavljen je prvi izveštaj Koalicije za period 1.
april – 15. septembar 2015. nastao praćenjem procesa sufinansiranja medijskih sadržaja
u lokalnim samoupravama, ali i na nivoima pokrajinske i republičke vlasti. Monitoring
je rađen u okviru projekta Koalicije Biti ili ne biti za medijsku reformu u Srbiji koji je
podržala Britanska ambasada u Beogradu. Uvodničari u diskusiju (Svetozar Raković -
NUNS, Petar Jeremić - UNS, Snežana Milošević - Lokal pres i Milorad Tadić – ANEM) go-
vorili su o iskustvima - primerima dobre i loše prakse, i preporukama za unapređenje
celog procesa sufinansiranja medijskih projekata. 

07. 12. 2015. Grad Beograd je objavio rezultate konkursa za sufinasiranja medijskih
projekata. Prema rešenju o raspodeli sredstava, koje je na predlog stručne komisije
doneo direktor Službe za informisanje Gradske uprave, odobreno je sufinansiranje 23
od ukupno 74 projekta pristigla na konkurs. Više od polovine opredeljenih budžetskih
sredstava po ovom konkursu (45 miliona dinara) dodeljeno je nedavno privatizovanom
Studiju B za projekat Beograde, dobar dan (23 miliona). Osim ovoga, posebnu pažnju
medijske zajednice privuklo je i to što će sa 2,5 miliona dinara biti podržan i projekat
Beogradske aktuelnosti – Medijsko praćenje rada gradonačelnika i organa grada. Odluka

HRONIKA NAPADA I PRITISAKA NA NOVINARE U 2015. 35



da se za promociju aktivnosti organa javne vlasti troši budžetski novac sporna je sa
stanovišta definicije javnog interesa u oblasti javnog informisanja iz Zakona o javnom
informisanju i medijima (član 15). Ovakva odluka je direktno suprotna suštinskoj ideji
sufinansiranja medijskih sadržaja od javnog interesa. Valjde zato tema - Medijsko pra-
ćenje rada gradonačelnika i organa grada, nije ni bila predviđena samim konkursom
Beograda.

Pažnju javnosti, posebno medijske zajednice, privuklo je i samo imenovanje stručne
komisije za ocenjivanje projekata na konkursu Beograda. Petočlana komisija radila je
u sastavu: Dalila Ljubičić, na predlog novinarskih i medijskih udruženja; Aleksandar Si-
mić, na predlog novinarskih i medijskih udruženja; Jovan Sekulić, na predlog novinarskih
i medijskih udruženja; Ana Stamenković, nezavisni stručnjak za medije; Svetlana Aleksić,
nezavisni stručnjak za medije. NUNS je u ime Koalicije novinarskih i medijskih udruženja
zatražio od Gradske uprave - Službe za informisanje dodatno pojašnjenje: „Koja novi-
narska i medijska udruženja su predložila prva tri člana Komisije?“ Pored toga, NUNS
je tražio i „profesionalne biografije članova Komisije pod rednim brojevima 4. i 5. koji
su imenovani kao nezavisni stručnjaci za medije“.

U odgovoru Službe za informisanje, između ostalog, navedeno je: „Za prva tri člana
komisije imenovani su Dalila Ljubičić na predlog Asocijacije medije, Aleksandar Simić
na predlog Udruženja sportskih novinara Beograda i Jovan Sekulić na predlog Udru-
ženja sportskih novinara Beograda… Imajući u vidu da se ostatak članova Komisije
bira na osnovu pristiglih predloga nezavisnih medijskih stručnjaka zainteresovanih za
rad u komisiji, za članove Komisije imenovane su Ana Stamenković i Svetlana Aleksić“.

Služba za informisanje je odbila da Koaliciji dostavi biografije članova stručne komisije,
sa obrazloženjem da je „postupak Konkursa još uvek u toku, radi zaštite svih učesnika
Konkursa i same prirode Konkursa.” !?

NUNS je, nezadovoljan ovakvim objašnjenjem, 24. novembra uputio gradskoj Službi
za informisanje Zahtev za pristup informaciji od javnog značaja, tražeći profesionalne
biografije članova konkursne komisije. Sa zahtevom je upoznat i Poverenik za infor-
macije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti. 

Partijska privatizacija medija 

Najveći broj, čak sedam medija – pretežno regionalne TV stanice, kupio je kontro-
verzni biznismen iz Kruševca Radojica Milosavljević. 

Nekadašnjeg gradonačelnika Kruševca i kadar SPS, Radojicu Milosavljevića javnost
povezuje sa sugrađaninom Bratislavom Gašićem, ministrom odbrane i potpredsed-
nikom SNS-a. Navodno, Gašićev tihi poslovni partner, Milosavljević se javno čudi

36 HRONIKA NAPADA I PRITISAKA NA NOVINARE U 2015.



kako to nekome pada na pamet, kad njih dvojicu povezuje samo isto rodno selo i
činjenica da je on sedeo u školskoj klupi sa Gašićevom majkom. 

Međutim, kako je u analitičkim tekstovima za NUNS o privatizaciji medija ustanovio
novinar Zoran B. Nikolić, pojavile su se ozbiljnije naznake Milosavljevićevih veza sa
SNS-om. Grad Kruševac dodelio je gradskoj televiziji 17.500 evra putem projektnog
sufinansiranja medija samo nekoliko sati pre nego što će je kupiti Milosavljević, koji
je TV Kruševac platio 14.000 evra. I u Kragujevcu, gde nije ni bilo konkursa za sufina-
nsiranje medija, i gde je gradonačelnik Radomir Nikolić, predsednik Izvršnog odbora
SNS-a, Televiziji Kragujevac uplaćeno je na ime subvencije 30 miliona dinara samo
nedelju dana pre nego je Milosavljević zvanično postao kupac. To je ukupno približno
250.000 evra, a RTV Kragujevac je plaćena 85.500 evra.

Nova naznaka Milosavljevićeve bliskosti sa vladajućom partijom usledila je nedavno,
kada je za glavnog i odgovornog urednika RTV Pančevo, koju je takođe kupio, po-
stavljen Miroslav Milankov, predsednik Saveta za informisanje Gradskog odbora
SNS Pančeva. 

Milosavljevićeve kupovine medija osporavane su i zbog toga što je 1978, kao pred-
sednik kruševačkog fudbalskog kluba Napredak, bio osuđen na 16 meseci zatvora
zbog pronevere. Zbog toga je Entertainment media group, jedna od zainteresovanih
za RTV Pančevo, uputila prigovor Agenciji za privatizaciju, jer po Zakonu u privatizaciji
ne mogu učestvovati osobe osuđivane za krivična dela za koje je zaprećena kazna
od pet godina ili više, što kod Milosavljevića jeste slučaj. Međutim, prema Krivičnom
zakoniku sve posledice presude prestaju najduže 10 godina po odsluženju kazne,
pa je prigovor odbačen.

U priči o partijskoj privatizaciji medija Milosavljević nije usamljen. Medijska kuća
TV Kopernikus (Kopernikus cable network iz Niša) kupila je Radio Šid, RTV Raška i
Novi put iz Jagodine u čijem su sastavu radio, TV i nedeljne novine.

Prema izveštaju Saveta za borbu protiv korupcije o vlasničkoj strukturi medija iz fe-
bruara ove godine: „Ova televizija se smatra bliskom Srpskoj naprednoj stranci od
kada je njen treći program tokom izborne kampanje 2011/2012. godine zakupila
ova stranka preko firme Sens marketing doo. Na TV Kopernikus autorsku emisiju
Dobro jutro sa Đukom ima i narodni poslanik i funkcioner Srpske napredne stranke
Vladimir Đukanović. Tatjana Vidojević, član GO Srpske napredne stranke i trenutno
član Opštinskog veća na Čukarici ispred SNS, bila je glavni i odgovorni urednik te-
levizije Svet plus info – treći kanal Kopernikus televizije“.

Televiziju Blace kupila je niška televizija Belle amie, koja je u vlasništvu Vidosava Ra-
domirovića, koga zovu „niškim Mardokom“. Niška TV prodata je za 78.000 evra kon-

HRONIKA NAPADA I PRITISAKA NA NOVINARE U 2015. 37



zorcijumu koji čine Radomirovićeve Narodne novine i fizičko lice Slađana Ostojić,
inače direktorka televizije Zona plus, čiji je vlasnik Vladan Gašić, sin Bratislava Gašića. 

U medijskoj imperiji porodice Radomirović danas su dnevnik Narodne novine, Tele-
vizija Belle Amie, Radio Belle Amie, portal Belle Amie, Televizija Sokobanja, zaječarski
dnevnik Timok, pirotski nedeljnik Sloboda, TV Blace i Niška TV u suvlasništvu sa Sla-
đanom Ostojić, direktorkom i glavnom i odgovornom urednicom televizije Zona
plus, čiji je vlasnik Vladan Gašić, sin Bratislava Gašića. 

U analitičkom tekstu za NUNS, novinarka Vesna Todorović navodi da su novi vlasnici
Niške TV, Narodne novine na nedavnom Konkursu Grada Niša za sufinansiranje me-
dijskih projekata u 2015. dobili najviše budžetskih sredstava od svih aplikanata -
njihov projekat Moj grad, moj dom dobio je 14.8 miliona dinara, što je skoro 30 odsto
od ukupnih sredstava raspodeljenih na konkursu. Među medijima čiji su projekti
najbolje ocenjeni i finansijski podržani našla se i takođe Radomirovićeva TV Belle
amie za koju je izdvojeno 13,6 miliona dinara, dok je Gašićevoj TV Zona plus za pro-
jekat Pitajte građane pripalo nešto više od 8 miliona. 

Lokalni antikorupcijski forum Niš i beogradski Biro za društvena istraživanja, koji su
započeli monitoring izveštavanja budžetski podržanih medijskih projakta, saopštili
su da su na niškom konkursu čak 86 odsto novca dobili mediji kojima je u Godišnjem
izveštaju Saveta pripisana vlasnička, finansijska ili uređivačka povezanost sa vlastima.
Samo medijima porodice Radomirović (Bellle ami televizija, Belle ami radio, Belle
ami internet portal i Narodne novine) dodeljeno je 31.5 miliona dinara, što je skoro
62 odsto od ukupnih sredstava opredeljenih niškim konkursom. Druga računica
pokazuje i da su Radomirovići iz gradskog budžeta dobili približno 250.000 evra, ili
tri puta više nego što ih je koštala kupovina Niške TV. 

Novosadsku TV Apolo kupilo je za bezmalo 175.000 evra preduzeće Srbijadanas
d.o.o. sa Novog Beograda, inače firma osnovana je 6. marta 2014. godine sa početnim
kapitalom od 50.000 dinara, kao osnivač internet portala Srbijadanas.com. Kako je
relativno nov internet portal skupio toliki novac da kupi novosadsku TV? Ovaj sajt
takođe važi za veoma blizak SNS-u. Direktorka TV Apolo Emilija Marić, koju je postavila
gradska vlast predvođena SNS-om, i posle privatizacije ostala je na toj funkciji. 

38 HRONIKA NAPADA I PRITISAKA NA NOVINARE U 2015.



VI Servis besplatnih pravnih saveta

Novinari i drugi medijski profesionalci su u toku 2015. godine postavili i dobili od-
govore na 29 pitanja u okviru NUNS-ovog servisa Besplatna pravna pomoć.

Pravne savete davala je Advokatska kancelarija Živković Samardžić. 

Pitanja su razvrstana po sledećim oblastima:

• Radno pravo i sprečavanje zlostavljanja na radu (12 pitanja); •

• Finansiranje medija (2 pitanja); 

• Objavljivanje odgovora na informacije (2 pitanja); 

• Zaštita autorskih prava (2 pitanja); 

• Privatizacija medija (2 pitanja);

Ostalo (kritika novinara putem društvenih mreža, podnošenje krivičnih prijava protiv
novinara, dobijanje dozvole za snimanje prostorija u privatnom vlasništvu, nedoz-
voljena koncentracija, korišćenje repertoara SOKOJ-a i OFPS-a, podnošenje tužbe
Upravnom sudu, povreda ljudskih prava u medijima, iznošenje ličnog stava van
medija u kojem je novinar zaposlen - ukupno 9 pitanja).

Iz navedenog pregleda pitanja očigledno je da se najveći broj pitanja medijskih
profesionalca odnosio na radno pravo. Ova oblast je tokom cele godine bila najza-
stupljenija, ali veći priliv pitanja je bio u drugoj polovini 2015. godine. 

Razlog koji opravdava ovaj trend jeste privatizacija medija i rešavanje statusa zapo-
slenih u medijiskim kućama koje nisu privatizovane. Takođe, jedan od razloga bi
mogao biti i pritisak na medije koji u ovoj godini doživljava kulminaciju, pa se
novinari često osećaju kao žrtve mobinga.

HRONIKA NAPADA I PRITISAKA NA NOVINARE U 2015. 39




