
Hronika
napada i pritisaka

na novinare u 2016.

NUNS-ov sistem ranog upozoravanja

Beograd 2016.



Hronika napada i pritisaka
na novinare u 2016.

Izdavač:
Nezavisno udruženje novinara Srbije

Resavska 28/II
11000 Beograd

Za izdavača:
Vukašin Obradović

Autori:
Marija Vukasović
Svetozar Raković

Lektor:
Slavica Uzelac - Đoković

Dizajn:
Miloš Čolović

Tiraž
300

Ova publikacija je objavljena u saradnji sa Civil Rights
Defenders i uz finansijsku podršku Švedske agencije za
međunarodni razvoj



Sadržaj

Uvod .................................................................................................................................5

I Bezbednost i sigurnost novinara 
i drugih medijskih profesionalaca ..................................................................9

II Politički, ekonomski i ostali pritisci na novinare 
i druge medijske profesionalce ......................................................................19

III Pritisci na novinare putem sudskih postupaka .......................................27

IV Kršenje Kodeksa novinara ...............................................................................33

V Medijska reforma.................................................................................................37

VI Servis besplatnih pravnih saveta ..................................................................47

HRONIKA NAPADA I PRITISAKA NA NOVINARE U 2016. 3





Uvod

I u toku 2016. godine na medijskoj sceni Srbije medijski profesionalci i mediji suoča-
vali su se sa različitim problemima – od radno-pravnih i profesionalnih do egzistenci-
jalnih. 

Ključni podaci o medijskoj sceni prikupljeni u ovom izveštaju nameću zaključak da se
u protekloj godini nastavio trend pogoršanja slobode izražavanja, novinarskih i medij-
skih sloboda u Srbiji. 

To pokazuje i Izveštaj Evropske komisije o napretku Srbije u 2016. godini, u kojem se
ocenjuje da ukupan ambijent nije pogodan za puno ostvarivanje prava na slobodu iz-
ražavanja. Uprkos tome što je „Srbija ostvarila izvestan nivo pripremljenosti u oblasti
prava na slobodu izražavanja“, EK konstatuje da u protekloj godini „ipak, nije učinjen
nikakav napredak“.

Evropska komisija sugeriše da „prilikom rešavanja nedostataka u narednom periodu
Srbija naročito treba da: 

• stvori podsticajno okruženje u kome se neometano može ostvarivati sloboda iz-
ražavanja; gde se javno osuđuju pretnje, fizički napadi, slučajevi pozivanja na nasilje
protiv novinara i blogera, a sudske vlasti ovo prate na pravi način;

• osigura puno sprovođenje medijskih zakona, kao i da učini Regulatorno telo za
elektronske medije u potpunosti operativnim kako bi se pružila podrška uredničkoj
nezavisnosti u medijima; 

• obezbedi odgovarajuće finansiranje javnih medijskih servisa, kao i uredničku ne-
zavisnost, kako bi ih podržala da služe javnom interesu; 

• obezbedi da izdvajanje sredstava iz državnog budžeta za sufinansiranje medijskog
sadržaja koji služi javnom interesu bude u skladu sa važećim zakonodavstvom,
kako bi se osigurali transparentnost i jednake mogućnosti“. 

U izveštaju Evropske komisije ukazuje se na to da medijske zakone treba sprovoditi
u potpunosti. „Privatizacija državnih medija nije dovela do veće transparentnosti vla-
sništva ili izvora finansiranja, uključujući i finansiranje od strane države. Sufinansiranje
medijskog sadržaja kako bi se ispunile obaveze od javnog interesa treba da se
sprovodi u skladu sa zakonskim okvirom, koristeći transparentne i fer procedure, i
bez uplitanja od strane državne uprave, posebno na lokalnom nivou.“ Pored toga što
nije završena privatizacija državnih medija, nisu obezbeđeni ni uslovi za transparentnost

HRONIKA NAPADA I PRITISAKA NA NOVINARE U 2016. 5



vlasništva kao ni za veću dostupnost informacija od javnog značaja. „Što se tiče pri-
stupa informacijama od javnog interesa koje obezbeđuju državni organi, državni
organi često radije pribegavaju plaćanju novčane kazne nego otkrivanju traženih in-
formacija.“

U delu posvećenom javnim servisima, EK primećuje da je počelo delimično finansi-
ranje Radio-televizije Srbije i Radio-televizije Vojvodine „kroz pretplatu u skladu sa za-
konom“, ali i da će dodatno finansiranje iz državnog budžeta morati da se definiše
jasnim kriterijumima. „Raspoloživa sredstva za javne emitere nisu dovoljna da ispune
svoje zakonske obaveze i privremena priroda njihovog modela finansiranja ih čini po-
dložnim političkom uticaju“. Napominje se i da „treba ojačati javni medijski servis na
jezicima manjina, posebno što se tiče RTS-a“. Pored toga, konstatuje se i da su mno-
gobrojne kadrovske promene na RTV u maju 2016. izazvale zabrinutost za uređivačku
nezavisnost tog javnog servisa.

Evropska komisija izražava zabrinutost i zbog političkih i ekonomskih uticaja na medije,
i ukazuje na to da se „pritisak na uređivačku politiku vrši putem distribucije sredstava
za oglašavanje“.

U godišnjem Izveštaju EK posebna pažnja je posvećena i Regulatornom telu za elek-
tronske medije (REM) koje je „nepotpuno, jer nisu imenovani svi članovi njegovog
Saveta“. Ukazuje se i na to da „postupak imenovanja za članove Saveta REM-a treba
da bude oslobođen političkog uticaja“, i podseća da se još čeka na izveštaj regulatora
o ponašanju emitera tokom predizborne kampanje u aprilu 2016. 

Indirektno, EK je pohvalila rad Saveta za štampu koji je „pojačao svoje napore da za-
beleži i izriče kazne za kršenje profesionalnih standarda u štampanim medijima i beleži
sve veći broj kršenja novinarskog kodeksa, što se prvenstveno odnosi na istinitost
objavljenih informacija“.

Poseban razlog za zabrinutost EK vidi i u pretnjama, nasilju i zastrašivanju novinara.
Konstatuje se da su retke istrage i konačne presude za napade na novinare i zastra-
šivanje novinara. „Broj zabeleženih slučajeva pretnji, zastrašivanja i nasilja nad novi-
narima i dalje predstavlja razlog za zabrinutost. Nekoliko krivičnih prijava je podneto,
ali konačne presude su još uvek retke. Produžena policijska zaštita nekoliko novinara
i aktivista društvenih medija se nastavlja, bez preduzetih opipljivih akcija za uklanjanje
razloga za ove mere bezbednosti, što ozbiljno ometa njihov rad u okviru ove profesije.
Komisija koja ima zadatak da razmotri nerešene predmete ubijenih novinara iz 1999.
i 2001. godine nije ostvarila dalji napredak u istrazi dva ubistva, dok je suđenje za ubi-
stvo jednog vlasnika medija u toku… Nije bilo napretka u istrazi niza slučajeva akcija
protiv sajtova koje su se dešavale od 2014. godine naovamo. Potrebni su ozbiljni na-

6 HRONIKA NAPADA I PRITISAKA NA NOVINARE U 2016.



pori da se identifikuju i procesuiraju lica osumnjičena za kršenje internet sloboda“,
navodi se u Izveštaju EK o Srbiji za 2016. 

Evropska komisija ocenjuje da niske plate i strah od gubitka posla čine novinare „po-
dložnim pritiscima i uticajima“, te da „sveukupno medijsko okruženje podstiče auto-
cenzuru“. Zato je potrebno pojačati radnu sigurnost novinara, „a novinarska udruženja
treba da ojačaju svoju ulogu u sindikatima“.

NUNS je uveo Sistem ranog upozoravanja (2014.) sa ciljem da se sistematičnije i efi-
kasnije prate događanja na medijskoj sceni Srbije u pet ključnih oblasti koje su direk-
tno povezane sa medijskim slobodama i položajem medijskih profesionalaca.

Uprkos zakonskim garancijama o zaštiti i bezbednosti, novinari i drugi medijski radnici
izloženi su visokim rizicima prilikom obavljanja svog posla. NUNS je u toku 2016. go-
dine (do 20. decembra) evidentirao 69 fizičkih i verbalnih napada, pretnji i pritisaka.

U analizi javnog reagovanja NUNS-a, u skladu sa misijom i ciljevima udruženja, na-
pravljena je podela na pet specifičnih kategorija:

• reagovanja povodom ugrožavanja bezbednosti i sigurnosti novinara i drugih me-
dijskih profesionalaca;

• reagovanja pofvodom političkih, ekonomskih i drugih pritisaka na novinare i druge
medijske profesionalce;

• saopštenja zbog pritisaka na novinare putem tužbi, sudskih postupaka i presuda
koje nisu u skladu sa praksom Evropskog suda za ljudska prava;

• javna osuda kršenja novinarske etike;

• aktivnosti na planu reforme medijskog zakonodavstva.

Pored obraćanja široj javnosti, zavisno od prirode konkretnog slučaja, NUNS se obra-
ćao različitim institucijama i pojedincima odgovornim i nadležnim za uočene probleme
i njihovo rešavanje.

NUNS-ov sistem ranog upozoravanja povodom konkretnih slučajeva podrazumeva
više različitih aktivnosti:

1. Posle prijema informacije o incidentu ili problemu, NUNS kontaktira aktere kako
bi se dobilo što više potrebnih podataka i odlučilo o daljim koracima.

2. Nakon javnog reagovanja, NUNS nastavlja komunikaciju sa specifičnim ciljnim
grupama, uključujući nacionalne, a po potrebi i međunarodne institucije.

HRONIKA NAPADA I PRITISAKA NA NOVINARE U 2016. 7



3. Važnije teme i probleme NUNS proprati tekstovima koji podrazumevaju dublju
analizu problema, i koji se objavljuju na sajtu i u Newsletteru udruženja.

4. Posebno intenzivna komunikacija održava se sa novinarima i drugim medijskim
profesionalcima koji su zbog svog rada izloženi pritiscima, zastrašivanju i napa-
dima.

5. U okviru pravne pomoći NUNS-a, advokati pružaju besplatne pravne savete me-
dijskim profesionalcima u vezi sa njihovim profesionalnim i radnim pravima.

U ovom izveštaju su po poglavljima navedeni najupečatljiviji slučajevi koje je NUNS
evidentirao u toku 2016. godine.

8 HRONIKA NAPADA I PRITISAKA NA NOVINARE U 2016.



I Bezbednost i sigurnost novinara 
i drugih medijskih profesionalaca 

U 2016. godini, i pored određenih pomaka koji su učinjeni u oblasti bezbednosti no-
vinara, broj napada na novinare se nije smanjio. Naprotiv. Podaci koje je NUNS prikupio
ukazuju na trend rasta pritisaka i napada na medijske profesionalce. Novinari su naj-
češće bili izloženi verbalnim napadima koji su se odnosili na pretnje po život ili telo
novinara ili članova njihovih porodica, a posebno je primetan rast uvreda i pretnji koje
se upućuju preko društvenih mreža i interneta. Kao i prethodnih godina, problem
predstavlja i to što neretko ni sami novinari ne prijavljuju pritiske, pretnje i napade, a
glavni razlozi za to su strah kao i spoznaja da će ti postupci dugo trajati i da neće biti
sprovedeni do kraja.

Prema evidenciji NUNS-a, u 2016. godini je zabeleženo 36 napada na medijske pro-
fesionalce, među kojima je 9 fizičkih napada, 26 verbalnih i 1 napad na imovinu.

Prema podacima koje smo uspeli da prikupimo, u 6 slučajeva je utvrđeno da nema
elemenata krivičnog dela. Rešena su dva slučaja, a najveći broj slučajeva se još nalazi
u postupku tužilaštva. U jednom rešenom slučaju okrivljenom je izrečena mera bez-
bednosti oduzimanja predmeta i obaveznog psihijatrijskog lečenja u ustanovi. Drugi
slučaj je rešen tako što se počinilac pozvao na oportunitet, priznao krivično delo iza-
zivanja opšte opasnosti (član 278. st. 1. ZKP) i krivično delo nanošenja lake telesne
povrede (član 122. st. 3 ZKP), izvršio obavezu naloženu naredbom, a tužilaštvo u tim
slučajevima odbacuje krivičnu prijavu. Postoje i slučajevi koji nisu prijavljeni policiji. 

U određenom broju slučajeva koji se nalaze u našoj evidenciji pokrenuti su prekršajni
postupci, deo njih je završen a neki su još u postupku.

Nažalost, i dalje ima novinara koji su pod policijskom pratnjom. Prema podacima
našeg udruženja, četvoro novinara su pod višegodišnjom stalnom zaštitom, ali zva-
nične podatke o ukupnom broju nismo mogli dobiti zato što bi davanje tih informacija
moglo da ugrozi njihovu bezbednost. 

Država je prepoznala potrebu da se bezbednost novinara podigne na viši nivo. Na to
ukazuje činjenica da je osnovana Komisija za razmatranje istraga koje su vođene po-
vodom ubistava novinara, kao i činjenica da u Akcionom planu za poglavlje 23 postoji
cela jedna oblast koja se bavi slobodom izražavanja i slobodom i pluralizmom medija
(3.5). Međutim, propisani rokovi se ne poštuju u potpunosti.

Iniciran je Memorandum o merama za podizanje nivoa bezbednosti novinara čiji pot-
pisnici treba da budu Republičko javno tužilaštvo, Ministarstvo unutrašnjih poslova i

HRONIKA NAPADA I PRITISAKA NA NOVINARE U 2016. 9



novinarska i medijska udruženja. Međutim, pregovori su se odužili jer su NUNS i druge
novinarske i medijske organizacije imali brojne primedbe na nacrt dokumenta. Pose-
bno je bio sporan predlog o formiranju posebnog tela koje bi se bavilo bezbednošću
novinara. Početkom decembra 2016. Republičko javno tužilaštvo je pripremilo novi
nacrt Memoranduma u koji je ugrađena većina predloga novinarskih udruženja i me-
dijskih asocijacija. Očekuje se da će uskoro ovaj dokument biti potpisan.

U pomake svakako spada i uvođenje posebne tužilačke evidencije učinilaca krivičnih
dela na štetu novinara i označavanje ovih dela kao prioritetnih u postupanju. Republi-
čko javno tužilaštvo je u decembru 2015. godine donelo Uputstvo o vođenju posebnih
evidencija u apelacionim, višim i osnovnim javnim tužilaštvima u odnosu na krivična
dela učinjena na štetu lica koja obavljaju poslove od javnog značaja u oblasti informi-
sanja, u vezi sa poslovima koje obavljaju, kao i evidentiranju napada na internet stra-
nice medija, u kojim predmetima je potrebno hitno postupanje. Prema tom uputstvu,
Republičkom javnom tužilaštvu treba da se dostavljaju kvartalni izveštaji sa podacima
sadržanim u posebnim evidencijama. Takve evidencije se vode od 1. januara 2016.
godine i, prema podacima koje je NUNS dobio od RJT-a, do 15. oktobra 2016. godine
tužilaštva su evidentirala 24 slučaja napada na novinare. 

Tabela napada na novinare do 15. 12. 2016. godine 
(verbalni, fizički napadi i napadi na imovinu)1

10
HRONIKA NAPADA I PRITISAKA NA NOVINARE U 2016.

1 Podaci su preuzeti sa sajta www.bazenuns.rs

Re
dn

i  
br

oj
 

D
at

um
  

na
pa

da
 

M
es

to
  

na
pa

da
 

N
ov

in
ar

 

O
pi

s 
in

ci
de

nt
a 

To
k 

po
st

up
ka

 
/is

ho
d 

1. 
15. 1. 
2016. 

Novi Sad Ekipa RTV 

Nepoznati muškarac je sa 
pištoljem u ruci mahao i 
pretio 

Slučaj je prijavljen policiji. 

2. 
30. 1. 
2016. 

Bela Crkva 
Stefan 
Cvetković 

Upućene verbalne  pretnje i 
polomljen displej na 
telefonu 

Slučaj je prijavljen policiji. 
Nikakvih obaveštenja od 
strane policije. 

3. 
10. 3. 
2016. 

Kopaonik Mina Milanović 

Fizički sprečena da uzme 
izjavu tako što je 
odgurnuta, a obezbeđenje 
je telom i rukom pokrilo 
objektiv kamere 

Slučaj nije prijavljen, a 
izvršilac je uputio izvinjenje 



HRONIKA NAPADA I PRITISAKA NA NOVINARE U 2016. 11

4. 
18. 3. 
2016. 

Čačak 

Silvija Pašalić 
i ostali 
zaposleni u 
dopisništvu 

Napadač vređao i fizički 
nasrnuo na zaposlene 

Slučaj završen pred 
Prekršajnim sudom u Čačku, 
izvršiocu naložena zabrana 
prilaska  

5. 
21. 3. 
2016. 

Valjevo 
Ekipa TV 
Valjevo plus 

Upućene psovke i pretnje 
novinarima 

Nema elemenata krivičnog 
dela 

6. 
22. 3. 
2016. 

Beograd 

Brankica 
Stanković, 
Veran Matić, 
Irena Stević i 
Miodrag 
Čvorović 

Pretnje smrću upućene 
putem internet 

Viši sud je doneo presudu 
kojom je okrivljenom 
određena mera 
bezbednosti oduzimanja 
predmeta i obavezno 
psihijatrijsko lečenje u 
ustanovi 

7. 
April 
2016. 

Vršac 
Aleksandar 
Čupić 

Pretnje putem društvene 
mreže Fejsbuk Nema osnova za gonjenje 

8. 
21. 4. 
2016. 

Vrnjačka 
Banja 

Vesna 
Đorđević 

Presretnuta na ulici i verbalno 
napadnuta 

Nema elemenata krivičnog 
dela, podnet predlog za 
pokretanje prekršajnog 
postupka 

9.  
21. 4. 
2016. 

Vršac  
Vladimir 
Vašalić 

Putem telefona primio pretnje 
zbog teksta čiji je koautor 

Nema elemenata krivičnog 
dela 

10. 
22. 4. 
2016. 

Niš 
Marija Vučić i 
Predrag 
Blagojević 

Putem telefona upućene 
pretnje i uvrede 

Postupak pred tužilaštvom 
u toku, u fazi provere 

11. 
27. 4. 
2016. 

Novi Sad 
Miloš Stanić i 
Dragan 
Gojić 

Verbalno napadnuti, vređani i 
izgurani iz kancelarije 

Prekršajni postupak je u 
toku  

12. 
30. 4. 
2016. 

Beograd 
Novinarka 
TV Pink 

Napadnuta na mitingu 
opozicije  

13. 
5. 5. 
2016. 

Vršac 
Aleksandar 
Čupić 

Fizički napad, udaren 
kamionetom 

Pozvao se na oportunitet, 
priznao je krivična delo, 
izvršio je obavezu naloženu 
naredbom tužilaštva i uz 
njegovu saglasnost pušten 
je iz pritvora  

14. 
6. 5. 
2016. 

Aleksan-
drovac 

Gvozden 
Zdravić 

Upućene pretnje od 
predsednika opštine 

Nema osnova za pokretanje 
krivičnog postupka 

15. 
21. 5. 
2016. 

Prigrevica 
Filip Zorić i 
Mato Jakšić 

Sa tribina na utakmici grupa 
ljudi uputila pretnje 

Novinari su dali iskaze 
tužilaštvu 

16. 
19. 6. 
2016. 

Beograd Zoran Kesić 
Pretnje smrću upućene 
putem interneta Slučaj je prijavljen 



12 HRONIKA NAPADA I PRITISAKA NA NOVINARE U 2016.

17. 
24. 6. 
2016. 

Prijepolje 
Alem 
Rovčanin 

Izložen pretnjama, 
zastrašivanju i psovkama od 
strane osobe koja je rekla da je 
vlast  i da novinar ne može da 
ga snima. Osoba pokušala i da 
mu otme objektiv kamere 

Slučaj nije prijavljen ni 
policiji ni tužilaštvu 

18. 
12. 7. 
2016. 

Novi Sad Boris Džinić 
Okružili su ga, zastrašivali, 
ponižavali i pretili fizičkim 
nasiljem 

Nema elemenata krivičnog 
dela 

19. 
15. 7. 
2016. 

Beograd 

Dragana 
Pećo i 
redakcija 
KRIK-a 

Pretnje upućene putem 
društvene mreže Tviter 

Postupak pred tužilaštvom 
je u toku, prikupljaju se 
potrebna obaveštenja 

20. 
18. 8. 
2016. 

Beograd 
Vladimir 
Živanović i 
Boris Mirkov 

Počinilac počeo sa uvredama 
pa direktno pretio novinaru i 
njegovoj porodici 

Slučaj je prijavljen policiji 

21. 
5. 9. 
2016. 

Novi Pazar 
Senad 
Župljanin 

Oborili ga na zemlju, unosili 
mu se u lice i pokušali da mu 
otmu foto-aparat. 

U toku su istražne radnje 

22. 
9. 9. 
2016. 

Novi Sad 
Slobodan 
Georgijev 

Pretnje upućene putem 
društvene mreže Tviter 

Postupak pred tužilaštvom 
je u toku, prikupljaju se 
potrebna obaveštenja 
 

23. 
9. 9. 
2016. 

Novi Sad 
Nedim 
Sejdinović 

Pretnje upućene putem 
društvene mreže Tviter 

Postupak pred tužilaštvom 
je u toku, prikupljaju se 
potrebna obaveštenja 
 

24. 
15. 9. 
2016. 

Novi Sad 

Nedim 
Sejdinović i 
Dinko 
Gruhonjić 

Pretnje smrću upućene 
putem anonimnog pisma  

O slučaju je obavešteno i 
Više javno tužilaštvo u 
Novom Sadu  

25. 
24. 9. 
2016. 

Bujanovac Nikola Lazić 
Pretnje su stigle u vidu 
komentara na tekst objavljen 
na portalu 

Podneta krivična prijava 
tužilaštvu 

26. 
4. 10. 
2016. 

Kula Miloš Stanić 
Putem telefona upućen niz 
pretnji i uvreda 

Postupak pred tužilaštvom 
je u toku, prikupljaju se 
potrebna obaveštenja 

27. 
9. 10. 
2016.  

Jagodina 
Vladimir 
Mitrić 

Putem Fejsbuka upućene 
uvrede, klevete i poziv na 
ubistvo 

Slučaj je prijavljen policiji 

28. 
 

14. 10. 
2016. 

Beograd Novinari N1 
Pretnje upućene na adresu 
veb-redakcije N1 

Policija uhapsila 
osumnjičenog, podneta 
krivična prijava tužilaštvu 

29. 
20. 10. 
2016. 

Beograd Ekipa Kurira 
Advokatica zamahnula rukom 
na foto-reporterku i nasilno 
prekrila objektiv šakom 

 



Najozbiljniji slučajevi ugrožavanja bezbednosti medijskih 
profesionalaca u 2016. godini

18. 3. 2016. Dopisnica Radio-Televizije Srbije iz Čačka Silvija Pašalić rekla je da ih je
građanin, koga niko od zaposlenih ne poznaje, vređao i fizički nasrnuo na zaposlene
„ljut zbog toga što mora da plaća pretplatu“. Od nje i kolega koji su bili ispred Dopi-
sništva tražio formular Zahteva za oslobađanje od pretplate, pa su mu oni rekli da uđe
unutra. On je tada počeo da ih psuje, a u prostorijama RTS-a fizički napao montažera
Vojislava Tepavčevića. Policija je izvršila uviđaj.

Slučaj je završen pred Prekršajnim sudom u Čačku, a izvršiocu je naložena zabrana
prilaska.

21. 3. 2016. NUNS je osudio verbalne pretnje upućene novinarima TV Valjevo plus i
naglasio da očekuje da će nadležni organi blagovremeno reagovati i ovaj slučaj ispitati
i procesuirati u najbržem mogućem roku. Prema navodima TV Valjevo plus, doskora-
šnji poslanik Srpske napredne stranke Slobodan Gvozdenović je tokom posete Valjevu
ministra bez portfelja Velimira Ilića, verbalno napao novinare iz TV Valjevo Plus. Glav-
nom i odgovornom uredniku te televizije Predragu Lučiću je psovao majku i rekao:
„...gazdi kriminalcu koji bi trebalo da bude u zatvoru, a ne da zida mostove i druge

HRONIKA NAPADA I PRITISAKA NA NOVINARE U 2016. 13

30. 
28. 10. 
2016. 

Leskovac 
Milica 
Ivanović 

Pretnje upućene putem 
Fejsbuka 

Podneta prijava tužilaštvu 

31. 
1. 11. 
2016. 

Beograd Ekipa Blica 

Počinilac se najpre uneo u lice 
foto-reporteru i potom mu 
uzeo memorijsku karticu 
aparata i slikao legitimaciju 
foto-reportera  

Patrola policije je došla na 
lice mesta po prijavi i uzela 
izjave 

32. 
2. 11. 
2016. 

Zaječar 
Dušan 
Vojvodić 

Odšrafljeni brezoni na 
desnom zadnjem točku 
njegovog automobila 

Slučaj je prijavljen policiji 

33. 
8. 11. 
2016. 

Beograd 
Dragoljub 
Petrović 

Pretnje upućene preko 
Fejsbuk-stranice Cenzolovke 

Policija utvrdila identitet 
osobe, podneće prijavu 
tužilaštvu 

34. 
17. 11. 
2016. 

Novi Pazar 
Sejma 
Redžepefen-
dić 

Pretnje upućene preko 
društvene mreže  

Protiv lica za koja se sumnja 
da su pretila podneta 
krivična prijava 

35. 
11.12. 
2016. 

Novi Sad 
Dragan 
Gojić 

Nepoznata osoba fizički 
nasrnula na novinara 

Slučaj je prijavljen policiji 

36. 
15.12. 
2016. 

Bela Crkva 
Stefan 
Cvetković 

Na vozilu je našao poruku na 
kojoj je pisalo: "mrtav" 

Slučaj je prijavljen policiji 



objekte u gradu“. Gvozdenović je, uz vulgarne psovke, zapretio ljudima iz TV Valjevo
plus da će ih funkcioner SNS Darko Glišić „staviti uz kočanjku“. 

Slučaj je prijavljen Policijskoj upravi Valjeva. Na kraju je utvrđeno da nema elemenata
krivičnog dela.

21. 3. 2016. Pretnje smrću upućene su putem interneta saradnicima i Brankici Stan-
ković, odgovornoj urednici portala Insajder.net i Veranu Matiću, glavnom i odgovor-
nom uredniku Informativnog programa TV B92. NUNS je javno reagovao i zahtevao
od istražnih organa da najhitnije otkriju i predaju sudu lica koja su uputila pretnje. Pret-
nje su prijavljene nadležnom tužilaštvu a policija je uhapsila osobu koja je u više na-
vrata upućivala pretnje. 

Slučaj je rešen, a Viši sud u Beogradu je dana 27. 6. 2016. godine doneo presudu
kojom je okrivljenom određena mera bezbednosti oduzimanje predmeta i obavezno
psihijatrijsko lečenje u ustanovi.

21. 4. 2016. Nosilac liste Socijalističke partije Srbije u Vršcu i direktor preduzeća
„Drugi oktobar“, Ljubisav Šljivić, telefonom je pozvao novinara Vladimira Vašalića iz
Vršca i pretio mu zbog teksta čiji je koautor. „Treba ti još da živiš u ovom gradu...“, za-
pretio je Šljivić zbog teksta o njegovom privođenju. Izrekao je više pretnji. Slučaj je
prijavljen policiji i Šljivić je dao izjavu.

Slučaj se završio tako što je tužilaštvo utvrdilo da nema osnova za krivično gonjenje.

21. 4. 2016. Novinarka Vesna Đorđević napadnuta je u Vojvođanskoj ulici u Vrnjačkoj
Banji, nakon emitovanja informativne emisije „Promenada“ na televiziji. Nju je na ulici
presreo i verbalno napao Milan Stojković iz Vrnjačke Banje, upućujući joj niz vulgarnih,
uvredljivih i pretećih poruka. NUNS je javno osudio napad i zahtevao da vinovnik na-
pada bude adekvatno kažnjen. Pripadnici Ministarstva unutrašnjih poslova odmah su
priveli i saslušali muškarca osumnjičenog da je vređao novinarku. 

O događaju su obavešteni zamenik osnovnog javnog tužioca u Kraljevu, koji se izjasnio
da nema elemenata krivičnog dela, a obavešten je i dežurni sudija za prekršaje u Kra-
ljevu. Protiv muškarca je podnet Zahtev za pokretanje prekršajnog postupka za pre-
kršaj iz člana 9. Zakona o javnom redu i miru.

27. 4. 2016. NUNS je javno reagovao na napad na novinara Blica Miloša Stanića i
foto-reportera Bete Dragana Gojića i zahtevao da vinovnici napada budu kažnjeni u
skladu sa zakonom, tim pre što su protagonisti ovog incidenta bili prosvetni radnici,
koji bi svakako morali da budu svesni uloge i značaja novinara i javnog informisanja.
Naime, direktorka Visoke poslovne škole strukovnih studija u Novom Sadu, Dragica
Tomić, zabranila je novinaru Staniću i foto-reporteru Gojiću da uđu u zgradu škole.
Nakon što su novinari ipak ušli, ljudi iz njenog kabineta su ih verbalno napali ispitujući

14 HRONIKA NAPADA I PRITISAKA NA NOVINARE U 2016.



ih ko im je platio da isprate događaj. Raspravu i napad nastavila je profesorka Milka
Imbronjev koja je novinare izgurala iz kancelarije, a napadi i vređanja nastavljeni su u
holu škole. O ovom incidentu obaveštena je policija, koja je došla na mesto incidenta
i napravila zapisnik.

Povodom ovog slučaja pokrenut je prekršajni postupak koji je još u toku.

5. 5. 2016. NUNS i NDNV su javno zahtevali od nadležnih državnih organa da hitno
rasvetle napad na Aleksandra Čupića, glavnog urednika portala E-Vršac, i primereno
kazne napadača. Njega je, dok je bio na terenu sa kolegama iz Televizije Kovačica u
selu Parta u blizini Vršca, kamionetom pokušao da zgazi Milan Tikić, sin lokalnog biz-
nismena Dragana Tikića. „Stajao sam pored puta kada je naišao crni kamionet koji je,
umesto desnom, vozio levom stranom i išao u mom pravcu. Mislio sam da želi da
siđe na atarski put i u poslednjem trenutku shvatio da ide direktno na mene. Uspeo
sam malo da odskočim u stranu, ali me je on udario i odbacio sa haube nekoliko me-
tara“, izjavio je Čupić. On je ocenio da je to povezano sa činjenicom da u poslednjih
mesec i po dana intenzivno piše istraživačke tekstove o vezama Dragana Tikića sa
političarima. Pančevačka policija je uhapsila Milana Tikića pod optužbom da je vozilom
namerno udario urednika portala E-Vršac Aleksandra Čupića. On je uz krivičnu prijavu,
kojom se tereti za izazivanje opšte opasnosti i nanošenje telesnih povreda, priveden
nadležnom tužilaštvu.

Slučaj je završen tako što je tužilaštvo odbacilo krivičnu prijavu jer se osumnjičeni
pozvao na oportunitet, priznao je krivično delo izazivanja opšte opasnosti (član 278.
st. 1.) i krivično delo nanošenja lake telesne povrede (član 122. st. 3. ZKP), izvršio je
obavezu naloženu naredbom Osnovnog javnog tužilaštva i uz saglasnost novinara Ču-
pića pušten je iz pritvora.

19. 6. 2016. Zoranu Kesiću, voditelju satirične emisije „24 minuta“, upućene su pret-
nje smrću zbog snimka u kojem navodno ismeva Republiku Srpsku i Srbe. Međutim,
utvrđeno je da je video u kojem Kesić ismeva Srbe izmontiran. NUNS je najoštrije
osudio pretnje smrću i zahtevao od nadležnih organa da otkriju ko je pretio, ali i da
utvrde ko je postavio izmontirani video-snimak o Kesiću. Slučaj je prijavljen policiji
kojoj je Zoran Kesić dao izjavu.

15. 7. 2016. NUNS i NDNV su zahtevali od nadležnih državnih organa da preduzmu
sve zakonom propisane mere kako bi se sprečile sve direktnije i ozbiljnije pretnje no-
vinarima Mreže za istraživanje kriminala i korupcije – KRIK. Dva udruženja su napo-
menula da je neshvatljivo da povodom direktnih pretnji smrću novinarima izostaje
bilo kakva javna reakcija nadležnih organa, pa čak i formalna osuda. U ovom slučaju
su dve osobe na socijalnim mrežama uputile pretnje novinarima KRIK-a, a nakon ob-
javljenog istraživanja o imovini državnih funkcionera. Preko anonimnog naloga na Tvi-
teru novinarima KRIK-a je poručeno: „Ko ste vi da tražite podatke o radnom stažu za

HRONIKA NAPADA I PRITISAKA NA NOVINARE U 2016. 15



predsednika države i vlade, pa j… vam pas majku izdajničku“, kao i: „kada budete
došli da tražite te podatke, doći ću i ja tamo da vam se naj…. majke“. Sa drugog na-
loga novinarima je poručeno da ih „treba postrojiti i streljati kao strane agente u Sr-
biji“. Novinari su uspeli da utvrde identitet jedne osobe koja im je pretila i podatke o
njoj poslali su tužilaštvu. Druga se krije iza Tviter naloga pod imenom Petar Pan. 

Slučaj je prijavljen Višem javnom tužilaštvu u Beogradu. Postupak pred tužilaštvom
je u toku, prikupljaju se potrebna obaveštenja.

5. 9. 2016. NUNS je javno reagovao i osudio fizički napad na novinara Senada Žu-
pljanina i pozvao nadležno tužilaštvo da pokrene odgovarajući krivični postupak protiv
trojice identifikovanih nasilnika. Gradska uprava Novog Pazara je navela da je Župlja-
nina napalo više pripadnika obezbeđenja Muamera Zukorlića, lidera Bošnjačke demo-
kratske zajednice Sandžaka, narodnog poslanika i predsednika Odbora za obrazovanje
u Narodnoj skupštini Srbije. Napadači su, kako se tvrdi, Župljanina oborili na zemlju i
pokušali da mu otmu foto-aparat. Linča ga je spasao pripadnik policije koji je prolazio
ulicom. „Već sam bio završio fotografisanje, prišli su mi neki momci, ne poznajem ih,
njih trojica, oborili me na ulicu, psovali, unosili mi se u lice i pitali zašto slikam muf-
tiju… Da nije naišao savesni policijski inspektor, neki Barać, a zatim i policajci, ko zna
šta bi bilo“, izjavio je Župljanin. Župljanin je dao izjavu policiji a, po njegovim sazna-
njima, dvojica napadača su privedena. 

Tužilaštvo je započelo postupak, u toku je sprovođenje istražnih radnji.

9. 9. 2016. NUNS je povodom pretnji upućenih Nedimu Sejdinoviću putem dru-
štvene mreže podneo prijavu Posebnom tužilaštvu za visokotehnološki kriminal i
javno reagovao očekujući da će tužilaštvo, u skladu sa svojim nadležnostima, po služ-
benoj dužnosti, hitno preduzeti sve mere u skladu sa zakonom i identifikovati lica koja
su pretila, a zatim podići i zastupati optužni akt. Pretnje preko društvene mreže upu-
ćene su Sejdinoviću nakon što je, nekoliko dana ranije, na jednoj tribini uporedio
„imidž Srbije devedesetih godina sa imidžom Islamske države“. 

Prema informacijama iz tužilaštva, postupak je u toku, prikupljaju se potrebna obave-
štenja.

9. 9. 2016. NUNS je povodom pretnji upućenih novinaru Slobodanu Georgijevu preko
društvene mreže Tviter javno reagovao i podneo prijavu Posebnom tužilaštvu za vi-
sokotehnološki kriminal. Pretnje su Georgijevu upućene nakon što je, reagujući na
naslovnu stranu jednog dnevnog lista, napisao da je „Evropa, za razliku od Srbije, an-
tifašistička tvorevina“. Neki od tvitova su: „Očistiću vas bar nekoliko klošara što ra-
zarate Srbiju“, kao i: „Na našu žalost, makedonsko-Soroševa ološ je došla u Srbiju,
samo vam ovde neće uspeti. Po cenu mog tridesetogodišnjeg robijanja“.

Prema informacijama koje smo dobili od tužilaštva i ovde je postupak u toku, priku-
pljaju se potrebna obaveštenja.

16 HRONIKA NAPADA I PRITISAKA NA NOVINARE U 2016.



19. 9. 2016. Pretnje smrću upućene anonimnim pismom stigle su na adresu Neza-
visnog društva novinara Vojvodine i naslovljene na predsednika Nedima Sejdinovića.
U pismu se Sejdinoviću i njegovom kolegi Dinku Gruhonjiću, takođe novinaru, preti
smrću, kao i njihovim porodicama. NDNV je slučaj prijavio policiji, a o slučaju je oba-
vešteno i Više javno tužilaštvo u Novom Sadu. NUNS je pozvao nadležne organe, po-
liciju, tužilaštva i sudove da energičnim delovanjem spreče ne samo ugrožavanje
bezbednosti kolega, već i teže posledice koje mogu proisteći iz ovakvog društvenog
konteksta. NUNS je apelovao i na predstavnike vlasti, pre svih na premijera Aleksan-
dra Vučića i njegove najbliže saradnike, da pokažu više tolerancije i suzdržanosti prema
novinarima. Pretnje je javno osudila i Evropska federacija novinara.

24. 9. 2016. Povodom pretnji upućenih preko portala Bujanovačke, NUNS je podneo
prijavu Posebnom tužilaštvu za visokotehnološki kriminal. Pretnje su upućene povo-
dom teksta „Kamberi i Musliju u Prištini: O Preševskoj dolini u Briselu“, u formi ko-
mentara koji prenosimo u celosti: „Za saradnju sa šiptarskim separatistima i
takozvanom skupštinom  Kosova i Metohije slede pravne konsekvence, čim se vlast
u Srbiji oslobodi izdajnika. A vi na ovom portalu biste trebali mnogo više da vodite ra-
čuna jer će miševi prvi da napuste brod, vi ostajete i ovo što radite. Pozdrav!“ 

9. 10. 2016. Povodom pretnji upućenih novinaru Večernjih novosti Vladimiru Mitriću,
NUNS je javno apelovao na Posebno tužilaštvo za visokotehnološki kriminal da pre-
duzme sve zakonom predviđene mere prema svima koji ugrožavaju bezbednosti no-
vinara preko društvenih mreža. Na Fejsbuk-profilu otvorenom na ime izvesnog Slavka
Drlo Jerotića, novinar Vladimir Mitrić izložen je uvredama, klevetama, bezočnim la-
žima, ali i pozivu na ubistvo. Jedan od prijatelja Jerotića, izvesni Lazar Nedić, misleći
na Vladimira Mitrića, napisao je: „To g.... treba ubiti.“ 

14. 10. 2016. Pretnje novinarima TV N1 stigle su na adresu veb-redakcije N1 putem
poruke: „Vi, ku*ve američke, što održavate ovu stranicu, čiji su vlasnici najveći srpski
dušmani i neprijatelji koji žele da unište vaš srpski narod, kad bude došlo plaćanje ra-
čuna izdajnika prvi ćete osetiti osvetu pravih Srba. Ja prvi imam želju da koljem takve
ku*ve koje daju neprijatelju da ih ka*a zbog para, pi*kice od ljudi.“

Pripadnici Uprave kriminalističke policije Ministarstva unutrašnjih poslova uhapsili su
osobu iz Beograda zbog postojanja osnova sumnje da je putem Fejsbuka uputila po-
ruku preteće sadržine sa lažnog profila „Strahinja Milenković“ i određeno joj je zadr-
žavanje do 48 sati, nakon čega je najavljena krivična prijava.

28. 10. 2016. NUNS je povodom pretnji upućenih Milici Ivanović, glavnoj i odgovornoj
urednici JuGmedia, podneo tužbu Posebnom tužilaštvu za visokotehnološki kriminal.
Ivanović je objavila tekst o jednom paru i teškim uslovima u kojima žive sa svojim de-
tetom, i na kraju teksta dodala da se „pamti njihovo učešće u prebijanju mladića iz
Bojnika“. Nakon toga, sa profila izvesnog Alesandara S. upućene su joj pretnje preko

HRONIKA NAPADA I PRITISAKA NA NOVINARE U 2016. 17



četa na Fejsbuku. Iz njihove prepiske može se videti da joj je on rekao da ga je „u za-
dnjem delu teksta spomenula“ a nije ga obavestila o tome. Nakon toga joj je poručio
„da pita kolegu iz Kurira kako je prošao i s kim je pričao“. On je napisao i da joj obećava
da će „sa dva poziva zatvoriti zgradu u kojoj radi“, te da će je zvati „direktor iz beo-
gradskog Blica“. Pritom se pozvao na „nekog iz Ministarstva s kim se druži“ i opet
je „opomenuo“ da „pazi šta radi“ i da će joj „uništiti život“ tako što će „izgubiti posao
nastavi li tako“. 

2. 11. 2016. Koalicija novinarskih i medijskih udruženja (UNS, NUNS, NDNV, ANEM
i Lokal pres) tražila je od policije i tužilaštva Zaječara da pokrenu istragu povodom slu-
čaja napada na novinara Dušana Vojvodića i da utvrde ima li ovaj incident veze sa no-
vinarskim poslom koji obavlja. Prema rečima novinara Dušana Vojvodića, dok je vozio
svoj auto iz Zaječara ka Beogradu, osetio je problem u upravljanju i čuo neke neobične
zvuke. Kada je po drugi put zaustavio auto video je da su odšrafljeni brezoni na des-
nom zadnjem točku. Postoje sumnje da je to povezano sa time što Vojvodić u posle-
dnje vreme radi na dva projekta koja se bave nenamenskim trošenjem novca iz
budžeta grada Zaječara. Policija je obaveštena o ovom slučaju. 

8. 11. 2016. Preko Fejsbuk-stranice Cenzolovka nepoznata osoba je pretila glavnom
i odgovornom uredniku lista Danas Dragoljubu Petroviću.

Pripadnici MUP-a, u koordinaciji sa Tužilaštvom za visokotehnološki kriminal, identi-
fikovali su osobu koja je uputila pretnje. MUP je najavio da će podneti krivičnu prijavu
Višem javnom tužilaštvu u Beogradu.

17. 11. 2016. NUNS je javno osudio pretnje i uvrede koje su upućene novinarki Sajmi
Redžepefendić putem društvenih mreža i pozvao Tužilaštvo i policiju Novog Pazara
da najhitnije identifikuju autore pretećih poruka i protiv njih pokrenu postupak u skladu
sa Krivičnim zakonikom. Novopazarsko udruženje „Zajedno“ obavestilo je NUNS da
je novinarka Radio-televizije Novi Pazar Sajma Redžepefendić poslednjih dana meta
„osuda uz pretnje smrću njoj, njenoj porodici, njenom detetu (bebi od 10 meseci)“.
Uvrede i preteće poruke su usledile nakon što je Redžepefendić na svom Fejsbuk-
profilu objavila „ispovest žena, samohranih majki, koje su doživele neprijatnost i ver-
balni nasrtaj sa uposlenicima u Islamskoj zajednici u Srbiji“. Kada je status sa Fejsbuk
profila novinarke preneo portal Glas Pazara, usledile su osude i pretnje novinarki koje
nisu prestale ni posle brisanja objave sa stranice portala Glas Pazara. 

Policijskoj Policijskoj upravi u Novom Pazaru slučaj je prijavljen 20. novembra, a protiv
lica koja su pretila novinarki Sajmi Redžepefendić podneta je krivična prijava. Prema
dobijenim podacima, Tužilaštvo za visokotehnološki kriminal je formiralo predmet po-
vodom ovog slučaja i otpočelo postupak. 

18 HRONIKA NAPADA I PRITISAKA NA NOVINARE U 2016.



II Politički, ekonomski i ostali pritisci na
novinare i druge medijske profesionalce

Pritisci na novinare i druge medijske aktere, kako po obimu tako i po jačini, povećavaju
se iz godine u godinu2. Učestalost pritisaka je, između ostalog, jedan od ključnih
uzroka autocenzure u medijima koja predstavlja jedan od najvećih problema sa kojima
se danas susreće novinarstvo u Srbiji. Kao glavni razlozi za samocenzuru navode se
strah od gubitka posla ili strah od pogoršanja odnosa s redakcijom zbog mogućih
sankcija prema mediju u kojem novinar radi. 

U 2016. godini su porasli ekonomski pritisci na novinare, koji su posebno vidljivi na
lokalnom nivou. Naročito treba navesti slučaj novinara niških Narodnih Jovice Vasića,
koji je štrajkovao glađu u centru Niša. On je objasnio da se na taj očajnički potez odlu-
čio kako zbog teških uslova rada kojima je godinama bio izložen, tako i zbog nereago-
vanja nadležnih državnih institucija. Svedoci smo da je sve veći broj medija u kojima
se po više meseci kasni u isplatama ionako niskih plata. To je bio ključni razlog više-
mesečnih protesta i štrajka upozorenja zaposlenih u Radio-televiziji Kragujevac. NUNS
je javno podržao njihove zahteve smatrajući ih potpuno opravdanim.

Pritisci koji se vrše dolaze sa različitih strana, ali u prvom redu od vlasnika medija ili
njihovih menadžera koji novinarima (in)direktno prete otkazima. Poseban vid pritiska
je promena radne pozicije putem degradirajućih rešenja o raspoređivanju na druga,
neadekvatna radna mesta, sa očiglednim ciljem da novinari sami daju otkaze. Novinari
su sve češće i žrtve mobinga na radnom mestu. Takvi pritisci u redakcijama uzrokuju
radnu i profesionalnu nesigurnost novinara i autocenzuru. 

U protekloj godini pojačani su pritisci i na redakcije i novinare u javnim medijskim ser-
visima. Ti pritisci dolaze iznutra od upravnih i programskih odbora javnih srevisa, ali i
sa strane, iz krugova vlasti. 

U medijskoj zajednici i delu javnosti kao najači politički pritisak vladajuće elite doživ-
ljena je izložba „Necenzurisane laži“ koju je organizovala Pres služba Srpske napredne
strank. Cilj organizatora je bio “da pokaže da u Srbiji nema cenzure i da predstave
sve tekstove u kojima se Vučić i ostali funkcioneri SNS pominju u negativnom kon-

HRONIKA NAPADA I PRITISAKA NA NOVINARE U 2016. 19

2 Na osnovu rezultata istraživanja „Indikatori za nivo slobode medija i bezbednosti novinara“
koje je NUNS sproveo 2016. godine, http://safejournalists.net/wp-content/uploads/2016/12/
Izve%C5%A1taj-ZB-Indikatori-Slobode-Medija-2016-SRB.pdf



tekstu”. Izložba sa 2.500 naslovnih strananovina , izveštaja, vesti, komentara u me-
dijima i karikatura promovisana je u Beogradu a zatim postavljena i u Kruševcu. 

Na izložbi su prikazani kritički i negativni medijski sadržaji objavljeni u prethodne dve
godine o aktuelnoj vlasti. NUNS i NDNV javno ocenili da izložba predstavlja vrhunac
cinizma Srpske napredne stranke, odnosno vlasti, ali i dodatni pritisak na ionako krhku
slobodu izražavanja u zemlji. Pored toga, izložba je i dokaz da vladajuća partija ne ra-
zume da je osnovna uloga medija da bude kontrolor vlasti i zaštitnik javnog interesa,
a ne sredstvo za propagandu i reklamiranje političara.

Takođe, protekle godine su pojačani pritisci na neprofitne medije, pre svega javnim
omalovažavanjem i vređanjem novinara, u čemu, neretko, učestvuju i najviši funkcio-
neri izvršne vlasti, ali i mediji koji ne skrivaju bliskost s vlastima. Kritički nastrojeni ne-
profitni mediji stavljaju se na stub srama zbog potpuno legalno dobijenih donacija za
podsticanje medijskog profesionalizma i istraživačkog novinarstva, prave se spiskovi
novinara i urednika „izdajnika“ i „stranih plaćenika“. Ukratko, proizvodi se jeziva at-
mosfera linča.  

U takvoj atmosferi, u Srbiji je i tokom 2016. godine nastavljen obračun sa kritičkim
medijskim sadržajima, pre svega u elektronskim medijima. Takav je slučaj sa emisijom
„Radar“ emitovanom u programu Javnog servisa RTV Vojvodina, u kojoj su se mogla
čuti različita politička mišljenja i kritički stavovi.

U 2016. godini NUNS je evidentirao ukupno 33 slučaja konkretnih pritisaka na novi-
nare i medije, a u ovom izveštaju navodimo najupečatljivije.

24. 3. 2016. NUNS je javno ocenio da podizanje krivične prijave protiv urednika Radija
Boom 93 Uroša Uroševića i njegovo saslušanje u policiji predstavljaju klasičan primer
pritiska na medije. Krivičnu prijavu je u ime lokalnog JP „Vodovod i kanalizacija“ pod-
neo direktor preduzeća i funkcioner Socijalističke partije Srbije u Požarevcu Saša Va-
ljarević. Njemu su zasmetale informacije da voda za piće u Požarevcu nije ispunjavala
higijenske norme i pre nego što je zvanično zabranjena njena distribucija, sredinom
oktobra 2015. godine. Radio Boom 93 je 7. oktobra 2015, pozivajući se na saopštenje
Zavoda za javno zdravlje, objavio vest da su nitrati u gradskom vodovodu Požarevca
premašili vrednosti dozvoljene pravilnicima o higijenskoj ispravnosti, kao i da postoji
mogućnost da se narednih dana voda zvanično proglasi neispravnom. Pomenuto
uzorkovanje vode bilo je prvo u tri uzastopna uzorkovanja koja su potvrdila higijensku
neispravnost vode za piće, nakon čega je republički sanitarni inspektor požarevačkom
„Vodovodu“ zabranio distribuciju vode za piće i pripremanje hrane. Valjarević je 27.
oktobra preko telefona pretio uredniku Urošu Uroševiću da će podneti krivičnu prijavu
zbog konstatacije da voda nije ispravna gotovo mesec dana, iako su to potvrđivala
merenja relevantne laboratorije. 

20 HRONIKA NAPADA I PRITISAKA NA NOVINARE U 2016.



Pravni zastupnik Radija Boom 93, Goran S. Petrović, kaže da je JKP „Vodovod i kana-
lizacija“ podnelo krivičnu prijavu protiv Uroševića zbog krivičnog dela iz člana 343.
Krivičnog zakonika za izazivanje panike i narušavanje javnog reda i mira.

13. 4. 2016. Urednica dopisništva Radio-televizije Vojvodine u Beogradu Svetlana
Božić Krainčanić kažnjena je smanjenjem plate za 20 odsto zbog pitanja postavljenog
predsedniku Vlade Aleksandru Vučiću na konferenciji za novinare 1. aprila ove godine.
Novinarka RTV je na konferenciji za novinare, pored svog pitanja, premijeru postavila
i pitanje nevladine organizacije „Inicijativa mladih za ljudska prava“ koja je neposredno
pre konferencije protestovala ispred zgrade Vlade Srbije. Ta NVO je tražila od premi-
jera da odgovori na pitanja – šta misli o političkom projektu „velika Srbija“ i da li se
Vučić odriče politike koju je vodio devedesetih godina. 

NUNS i NDNV su zajednički javno reagovali ukazujući na to da novinarka Božić Krain-
čanić, postavljajući pitanja premijeru Vučiću, nije prekršila nijednu pravnu, etičku ili
profesionalnu normu. Dva novinarska udruženja su pozvala rukovodstvo RTV Vojvo-
dine da Svetlani Božić Krainčanić omogući da nastavi svoj posao bez ikakvih pritisaka
ili posledica, uključujujući povlačenje rešenja o kažnjavanju.

5. 6. 2016. Novi upravni odbor Javnog servisa RTV smenio je Slobodana Arežinu sa
mesta programskog direktora sa obrazloženjem da je utvrđen „pad gledanosti tele-
vizijskog programa“. NUNS i NDNV su javno reagovali na ovakvu odluku i obrazlože-
nje, podsetivši da u ocenjivanju rada javnog servisa gledanost ne sme da bude jedini,
čak ni dominantan kriterijum. Za razliku od komercijalnih televizija, kvalitet javnog ser-
visa se ocenjuje po nivou profesionalizma i ostvarivanju javnog interesa u informisanju
građana. Prema Zakonu o javnim medijskim servisima (čl. 23 st. 1. tač. 9) predlaganje
Upravnom odboru imenovanja i razrešenja direktora programa je u isključivoj nadlež-
nosti generalnog direktora Javnog servisa. Takođe, prema Statutu RTV (čl. 36), na
koji se Upravni odbor pozvao u zaglavlju svoje odluke o smeni Arežine, precizirano je
da Upravni odbor razrešava direktora programa pre isteka vremena na koje je imeno-
van, na predlog generalnog direktora. Podaci kojima raspolaže NUNS govore da ovaj
uslov nije ispunjen, odnosno da generalni direktor nije predložio razrešenje Arežine.
Uostalom, ni u samoj odluci o razrešenju ne spominje se predlog generalnog direk-
tora. Statutom RTV-a propisano je da i odluku o razrešenju direktora programa Upra-
vni odbor donosi dvotrećinskom većinom glasova ukupnog broja članova, a u samoj
odluci se ne vidi da li je doneta na takav način. Odluka nema ni pouku o pravnom
leku. Zbog svega toga, NUNS i NDNV su izrazili ozbiljnu sumnju u stručnost i političku
nepristrasnost članova novog upravnog odbora, izabranih u periodu dok je državni
organ koji ih je imenovao (Regulatorno telo za elektronske medije) radio u okrnjenom
sastavu, bez predstavnika AP Vojvodine i NVO sektora.

HRONIKA NAPADA I PRITISAKA NA NOVINARE U 2016. 21



Slobodan Arežina je zbog nezakonitog razrešenja podneo tužbu protiv RTV. Sudski
postupak je u toku. 

6. 6. 2016. NUNS je pozvao nadležne organe, pre svega tužilaštvo, da preduzmu za-
konom predviđene mere i zaštite Stevana Dojčinovića, jer smatra da je veoma opasna
izjava Milorada Vučelića i da je ovakvim izjavama direktno ugrožena njegova fizička
bezbednost. Nekadašnji direktor RTS Milorad Vučelić, u izjavi tabloidu Informer, pro-
glasio je urednika portala KRIK Stevana Dojčinovića za „stranog okupatorskog plaće-
nika“ čiji je „zadatak da izazove rat na Balkanu“. Mreža za istraživanje organizovanog
kriminala i korupcije KRIK je, inače, jedna od stalnih meta provladinih medija kao što
su Informer i TV Pink.

13. 6. 2016. NUNS je javno ocenio da je napad ministra unutrašnjih poslova Nebojše
Stefanovića na redakciju TV N1 neprimeren javnoj komunikaciji i apelovao na vlasti
da – zarad smirivanja tenzija u društvu – hitno prekinu sa takvom praksom i omoguće
normalno funkcionisanje svih medija bez obzira na to kome se i zbog čega njihovo iz-
veštavanje ne dopada. Ministar Stefanović oglasio se putem društvene mreže Tviter,
povodom teksta koji je objavila N1 pod naslovom „Kakvi su efekti balkanskog gra-
đanskog proleća“. Stefanović je na Tviteru komentarisao navodne namere ove tele-
vizije. „Vidim da američki N1 priziva na balkansko proleće u Srbiji. Malo im je bilo
arapsko“, napisao je Stefanović. U sledećem tvitu, ministar policije navodi da se iz
konstatacija koje je iznela N1 može postaviti logično pitanje: „Ili bi to oni da Vučić za-
vrši kao Gadafi?“

15. 7. 2016. Rukovodstvo Mađar so-a je krenulo u uklanjanje politički nepodobnih
novinara i urednika iz redakcije tog dnevnog lista na mađarskom jeziku. Navodeći ra-
cionalizaciju poslovanja kao razlog, rukovodstvo Mađar so-a je odlučilo da smanji broj
zaposlenih u svojim redakcijama u Subotici i Senti, a da istovremeno poveća novo-
sadsku redakciju, pa je na adrese osmoro zaposlenih stigao poziv za izjašnjavanje o
tome da li prihvataju da svakodnevno putuju na relaciji Subotica–Novi Sad ili Senta–
Novi Sad. Poziv je upućen na adrese petoro zaposlenih iz Subotice i troje iz Sente, a
u pitanju su novinari i urednici koji su u više navrata javno protestovali zbog političkih
pritisaka na uređivačku politiku lista koje sprovode Savez vojvođanskih Mađara i Na-
cionalni savet mađarske nacionalne zajednice. NDNV je javno reagovao i ocenio da
taj postupak predstavlja ugrožavanje profesionalnih sloboda i prava novinara.

29. 7. 2016. Novinarima Radio-televizije Novi Pazar uskraćeno je da informišu o po-
seti predsedavajućeg Predsedništva Bosne i Hercegovine Bakira Izetbegovića, koji je
tokom boravka u Novom Pazaru prisustvovao sednici Bošnjačkog nacionalnog saveta
i obeležavanju 26 godina od osnivanja Stranke demokratske akcije (SDA) Sandžaka.
Iako su uredno poslali zahtev za akreditaciju, novinarima RTV Novi Pazar saopšteno

22 HRONIKA NAPADA I PRITISAKA NA NOVINARE U 2016.



je da nisu dobili akreditaciju jer je „isključivo informativna služba SDA odlučivala o
tome ko će biti akreditovan za praćenje događaja“. Ni u Bošnjačkom nacionalnom
savetu, kojim presedava Sulejman Ugljanin, ekipi RTV Novi Pazar nije dozvoljeno da
prati sastanak sa predsedavajućim Predsedništva Bosne i Hercegovine Bakirom Izet-
begovićem.

30. 7. 2016. NUNS je izrazio javnu podršku novinarima i drugim medijskim radnicima
lista Sport i pozvao nadležne institucije da hitno reaguju zbog brutalnog obespravlji-
vanja zaposlenih u tom dnevniku. Novinari Sporta stupili su u štrajk nakon što je dvoje
njihovih kolega dobilo otkaze. U znak solidarnosti sa otpuštenim kolegama zaposleni
su se zatvorili u prostorije redakcije. Samo dan kasnije, vlasnik lista Saša Mirković iz-
javio je da je „nekoliko zaposlenih u redakciji Sporta“ odbilo da izvršava svoju radnu
obavezu i upozorio da je to teška povreda radne discipline. Dodao je da su oni udaljeni
sa svojih radnih mesta i da će otkaze ugovora o radu dobiti njih osmoro. Sindikat za-
poslenih u Sportu saopštio je 4. 8. da su novinarima Sporta koji štrajkuju uručena
upozorenja pred otkaz, te da su oni odbili da ih prime jer su „nepismena“.

17. 8. 2016. Pomovisana je izložba Srpske napredne stranke o medijskim sadržajima
u Srbiji od 2014. do 2016. godine, pod nazivom „Necenzurisane laži“, na kojoj je iz-
loženo oko 2.500 naslovnih strana, izveštaja, vesti, komentara u medijima. Na izložbi
su prikazani kritički i negativni medijski sadržaji objavljeni u prethodne dve godine o
aktuelnoj vlasti, a na osnovu kojih, kako su naveli organizatori izložbe, građani mogu
da procene da li ima cenzure u Srbiji. U zajedničkom saopštenju, NUNS i NDNV su
ocenili da izložba „Necenzurisane laži“ predstavlja vrhunac cinizma Srpske napredne
stranke, odnosno predstavnika vlasti, ali i da predstavlja dodatni pritisak na ionako
krhku slobodu izražavanja u zemlji. Pored toga što predstavlja pritisak na slobodu iz-
ražavanja, izložba je i dokaz da vladajuća partija ne razume da je osnovna uloga medija
da bude kontrolor vlasti i zaštitnik javnog interesa, a ne sredstvo za propagandu i re-
klamiranje političara.

22. 8. 2016. NUNS je javno ocenio kao krajnje neprimeren način na koji je predsednik
Vlade Srbije Aleksandar Vučić govorio o novinarima Radio-televizije Srbije na pres-
konferenciji i pozvao premijera da i u javnoj komunikaciji pokaže viši stepen odgovor-
nosti za kulturu govora. Premijer Vučić je tokom konferencije za novinare u Vladi Srbije
kritikovao rad javnog sektora, navodeći da bi građani trebalo da znaju koliko je novca
Javni medijski servis potrošio na slanje velike ekipe koja je pratila Olimpijske igre. On
je rekao da „o nekima na Javnom servisu me je sramota i da govorim. Svi građani ih
plaćaju da bi oni širili mržnju prema pojedincima ili Vladi samo zato što ne mislimo
kao oni. Ja na RTS ne idem već 4 do 5 meseci i neću ni da idem. Vodite politiku kakvu
hoćete, osim što nam uzimate stalno sve više para“.

HRONIKA NAPADA I PRITISAKA NA NOVINARE U 2016. 23



8. 9. 2016. Pritisak na novinare Balkanske istraživačke mreže (BIRN) izvršio je mini-
star unutrašnjih poslova Nebojša Stefanović, gostujući u Jutarnjem programu na RTS-
u povodom prisustva komesara za proširenje EU Johanesa Hana sednici Vlade Srbije.
Ministar Stefanović je tada izjavio: „Ja bih voleo da čujem odgovore vezano za to da
Evropa finansira medijske kuće i institucije koje plasiraju laži o Srbiji, poput one o Za-
padnoj Tamnavi koju je plasirao BIRN, pa je kasnije demantovala Svetska banka.“

10. 9. 2016. Pritiske na novinara BIRN-a Slobodana Georgijeva na više načina izvršio
je provladin tabloid Informer. Prvo, komentarom lista: „Slobodan Georgijev, urednik
Balkanske istraživačke mreže, koga milionskim donacijama pomažu zapadne amba-
sade i Evropska unija, proglasio je Srbiju, verovali ili ne, za fašističku tvorevinu!?!“ U
istom tekstu, fukcioner SNS-a Zoran Babić je komentarisao za Informer: „Ovo je vr-
hunac beščašća i mržnje! Pozivam nadležne pravosudne i medicinske organe da rea-
guju.“ Istog dana glavni urednik Informera Dragan J. Vučićević, u Jutarnjem programu
televizije Pink, izjavio je da Evropska unija finansira ogromnim parama novinara BIRN-
a Slobodana Georgijeva kako bi „on pisao to što piše... Ali je danas gotovo nezabele-
ženo u štampanim medijima i postoji samo u Informeru. Dakle jedino mi pišemo o
tome da je Slobodan Georgijev miljenik Evropske unije, glavni urednik BIRN-a ili šta
već, napisao da je Srbija fašistička tvorevina.“

14. 10. 2016. Ministar unutrašnjih poslova Nebojša Stefanović podneo je tužbu protiv
sociološkinje Vesne Pešić i glavnih urednica portala Peščanik – Svetlane Lukić i Svet-
lane Vuković, kojom traži 200.000 dinara na ime povrede časti i ugleda. Stefanović je
tužbu podneo zbog kolumne Vesne Pešić objavljene 14. maja u Peščaniku pod na-
slovom „Dosoljavanje“. Tužba je podneta zbog komentara Vesne Pešić u kojem ona
piše da je „jedino glupost ministra policije Nebojše Stefanovića nenadmašna i ne-
predvidiva“ i da „do sada nismo otkrili zašto je baš njemu dodeljena uloga da ispadne
najgluplji“. 

Praksa Evropskog suda za ljudska prava, kroz slučaj „Thorgeirson protiv Islanda“ i u
nekim drugim sličnim slučajevima, pokazuje kako u demokratskim društvima treba
tretirati slobodu izražavanja. Povodom slučaja iz 1983. godine, u kojem je Thorgeirson,
književnik i građanin Islanda, bio optužen i konačno osuđen da plati novčanu kaznu
zbog pisanja o policiji, Evropski sud je presudio da je država tom osudom povredila
ljudsko pravo Thorgeirsona iz čl. 10. Evropske konvencije za zaštitu ljudskih prava i
osnovnih sloboda. Obrazloženje iz presude: „Sud podseća da sloboda izražavanja
predstavlja jedan od temelja demokratskog društva; na osnovu 2. člana 10 (čl. 10–2)
sloboda izražavanja obuhvata ne samo ‘informacije’ ili ‘ideje’ koje se prihvataju sa
odobravanjem ili koje se ne smatraju uvredljivim, ili koje su neutralne, već isto tako i
one koje povređuju, šokiraju ili uznemiravaju. Sloboda izražavanja, onako kako je ure-

24 HRONIKA NAPADA I PRITISAKA NA NOVINARE U 2016.



đena u članu 10., jeste predmet brojnih ograničenja, ali ona se moraju usko tumačiti,
a neophodnost svakog ograničenja mora biti uverljivo utvrđena… Iako štampa ne
sme prekoračivati ograničenja, postavljena između ostalog i radi zaštite ugleda
drugih , njena uloga je da prenosi informacije i ideje od javnog interesa. I ne samo da
štampa ima zadatak prenošenja informacija i ideja: javnost, takođe, ima pravo da ih
prima. Kada bi bilo drukčije, štampa ne bi bila sposobna da odigra svoju vitalnu ulogu
javnog čuvara “ (v. § 63. presude). Takav stav Evropskog suda potvrđen je kasnije i
drugim presudama.

19. 10. 2016. Muškarac koji se predstavio kao sin direktorke OŠ „Jevrem Obreno-
vić“ i službenik Carinske uprave u Šapcu, tražio je pojašnjenja za tekst o događanjima
u OŠ „Jevrem Obrenović“, koji je objavljen u Podrinskim 13. oktobra, od autora tog
teksta, novinara Dragana Erakovića. Nakon ukazane činjenice da je radnica te škole
dobila sudski spor posle pet godina i da je nekoliko članova istog kolektiva zatražilo
pomoć na neuropshijatriji Šabačke bolnice, i poruke da satisfakciju za nezadovoljstvo
novinskim tekstom može da potraži na sudu, dotični je Erakoviću rekao: „Ni mi nismo
tikva bez korena, ne treba nam sud...“

28. 10. 2016. NUNS i NDNV su javno reagovali i pozvali tužilaštvo i MUP da hitno
istraže i utvrde identitete lica koja su pratila i snimala novinarke Centra za istraživačko
novinarstvo (CINS). Novinarska udruženja su takođe pozvala i najviše državne funk-
cionere da jasno i glasno osude napade i pritiske na medije i medijske radnike, i založe
se za efikasniju zaštitu medijskih sloboda i novinarske profesije. Prethodnih nekoliko
dana nepoznate osobe su u više navrata pratile i fotografisale novinarke CINS-a na
ulazu u zgradu redakcije i na drugim javnim mestima. 

Prvo osnovno javno tužilaštvo u Beogradu, reagujući na krivičnu prijavu Centra za
istraživačko novinarstvo protiv NN lica, pokrenulo je predistražni postupak i naložilo
policiji da ceo slučaj ispita. 

2. 11. 2016. NUNS je javno protestovao zbog izjave ministra za rad, zapošljavanje,
boračka i socijalna pitanja Aleksandra Vulina, koji je u emisiji „Upitnik“ na RTS-u rekao:
„U zemlji u kojoj je ubijen premijer, istog sekunda kada dobijete vest da je pokušan
atentat na nekog drugog premijera, možete po imenu i prezimenu da pogodite da će
neki Georgijev, Mašić ili neki drugi reći da je to smešno, da je laž.“ NUNS je ocenio
da se takvom izjavom ministra kriminalizuju novinari Slobodan Georgijev i Dušan
Mašić, čime se nastavlja sa stvaranjem veoma opasne atmosfere u društvu koja
može imati nesagledive posledice po bezbednost novinara i drugih medijskih profe-
sionalaca.

HRONIKA NAPADA I PRITISAKA NA NOVINARE U 2016. 25





III Pritisci na novinare putem 
sudskih postupaka 

Sudska praksa u Srbiji je neujednačena, kako u građanskim postupcima protiv me-
dijskih profesionalaca, tako i u sferi krivičnih postupaka. Pre svega, neujednačeno je
sudsko i tužilačko tumačenje pretnji sigurnosti i bezbednosti novinara i medija.

Primera radi, sud u Nišu je ocenio da javno objavljena poruka „treba vas zapaliti“,
upućena redakciji informativnog portala Južne vesti, ne predstavlja krivično delo pret-
nje, već slobodu govora. Takođe, nezadovoljstvo medijske zajednice izazvao je stav
tužilaštva u Lekovcu da javno saopštena poruka „dao bih ti ja metak u čelo“ upućena
novinaru, ne predstavlja krivično delo. 

U autorskom tekstu za NUNS novinarka Tatjana Tagirov ukazuje da „stav Vrhovnog
kasacionog suda da novinari nisu ugroženi jasnim i konkretnim pretnjama, a političari
jesu i stupidnim komentarima na internetu, govori samo to da sudije uglavnom stava
nemaju, da je politika prevladala, da nema jasnih pravnih stavova, niti ujednačene sud-
ske prakse“3.l

Prema podacima koje je NUNS dobio od Višeg suda u Beogradu o broju parničnih
predmeta u vezi sa objavljenim informacijama u medijima na dan 1. 1. 2016. godine
je ukupno bilo zavedeno 744 predmeta, dok je u periodu od 1. 1. 2016. do 15. 11.
2016. ukupno u radu bilo 1.184 predmeta. U tom periodu rešen je 431 predmet, a na
dan 15. 11. 2016. nerešena su bila 753 predmeta.

Navodimo nekoliko primera koji prikazuju praksu naših sudova u postupcima u vezi sa
informacijama objavljenim u medijima. Takođe, predstavljamo nedavnu odluku Ustav-
nog suda koja je značajna zbog toga što se poziva na odluke Evropskog suda za ljudska
prava.

Rističević protiv B92 - U izveštaju NUNS-a za 2015. godinu, slučaj „Marijan Rističević
protiv RDP B92“ objavljen je u kontekstu ohrabrujuće prakse suda, jer je Viši sud u
Beogradu odbacio tužbeni zahtev Rističevića kao neosnovan. Ispitujući osnovanost
tužbenog zahteva Viši sud je zauzeo stav da se tužbom osporeni medijski sadržaj sa-
stoji od činjenica koje iznose autor priloga, druga pravna i fizička lica, ali i tužilac lično.
Pre svega, ceneći da li je novinar – autor priloga, postupao u skladu sa dužnom novi-

HRONIKA NAPADA I PRITISAKA NA NOVINARE U 2016. 27

3 Tatjana Tagirov, „Rat protiv novinarstva: ko će jutro dočekati“?. 21.12.2016. http://www.
nuns.rs/ info/news/29747/rat-protiv-novinarstva-ko-ce-jutro-docekati.html



narskom pažnjom, Sud je utvrdio da su sve izjave verno prenete, tj. da su prenete
onako kako su glasile. Dalje, Sud je prilog koji je emitovan u Vestima TV B92 posmatrao
u kontekstu da je tužilac javna ličnost, što je tretirao kao opštepoznatu činjenicu. 

Marijan Rističević je podneo tužbu protiv RDP B92 zbog priloga objavljenog na TV B92
u emisiji Vesti. Tužilac je naveo da su objavljivanjem informacija povređena njegova
prava – čast i ugled, i potraživao naknadu nematerijalne štete. Tema priloga su bile in-
formacije da je firma „Rističević Company“, u vlasništvu tužiočeve supruge, prijavila
Direkciji za robne rezerve da ima da joj proda određenu količinu kukuruza i u tu svrhu
priložila sertifikat Preduzeća za tehnička ispitivanja i analize SGS Beograd d.o.o Beo-
grad. U istom prilogu preneta je izjava Marinka Ukropine, direktora Preduzeća za teh-
nička ispitivanja i analize, da nikada nisu sarađivali sa firmom „Rističević Company“ i
da su izveštaji i sertifikati o količini i kvalitetu kao i izveštaj o uslovnosti predati Direkciji
– falsifikati. Takođe, navedeno je da su oni podneli krivičnu prijavu protiv tužiočeve su-
pruge – vlasnice firme, a zbog sumnje na izvršenje krivičnog dela prevare u sticaju sa
krivičnim delom falsifikovanja isprava. Autor priloga je zatim preneo i tužiočevu izjavu
na tu temu, a pored toga, tačnost navedenih informacija proverio je i u Direkciji za
robne rezerve. Tamo je dobio informaciju da je Direkcija tražila proveru sertifikata i da
se neće oglašavati sve dok se ne utvrdi šta je istina, te da je firmi „Rističević Company“
isplaćen novac za obećani kukuruz, što je sve navedeno u prilogu. 

Međutim, postupajući po žalbi Marijana Rističevića, Apelacioni sud u Beogradu ukinuo
je prvostepenu presudu svojim rešenjem od dana 26. 3. 2016. Apelacioni sud je ukazao
Višem sudu u Beogradu da u ponovnom postupku posebno ima u vidu činjenicu da
sporni prilog počinje fotografijom tužioca, navodima da je tužilac poznat po tome što
je na sednicu parlamenta dolazio na traktoru, a da sada porodičnoj firmi tužioca prete
ozbiljne optužbe, kao i da TV prilog govori o radu firme supruge tužioca, a ne firme
koja je porodično vlasništvo tužioca. 

Ponovljeni postupak pred prvostepenim sudom je u toku.

Milanović protiv B92, Matića i Radišića - Ovo je još jedan slučaj koji smo u prošlo-
godišnjem izveštaju svrstali u primere dobre prakse naših sudova, a odnosi se na pr-
vostepenu presudu Višeg suda u Beogradu kojom je odbijen tužbeni zahtev Dragoljuba
Milanovića protiv RDP B92, Verana Matića, urednika informativnog programa B92, i
Nikole Radišića, autora priloga čijim su objavljivanjem na TV B92 tuženi, prema tvrdnji
tužioca, povredili njegovu čast i ugled. 

Međutim, Apelacioni sud u Beogradu je preinačio prvostepenu presudu.

Konkretno, radi se o sledećim navodima: „Nekadašnji generalni direktor RTS-a, Dra-
goljub Milanović, pojavio se u javnosti prvi put posle izlaska iz zatvora. On je iza rešetaka
proveo deset godina jer je proglašen odgovornim za smrt 16 radnika RTS-a. Sada mu

28 HRONIKA NAPADA I PRITISAKA NA NOVINARE U 2016.



se sudi za nelegalnu dodelu državnih stanova... Da li je zaboravio ove scene (u prilogu
se prikazuju ruševine zgrade RTS-a), nakon 10 godina zatvora u kome je bio, jer je u
bombardovanju RTS-a žrtvovao 16 svojih radnika? Na to pitanje nema odgovora, jer je
nekadašnji direktor RTS-a Dragoljub Milanović odbio da odgovara na pitanje B92. Dra-
goljub Milanović se u javnosti pojavio prvi put otkako je odslužio desetogodišnju kaznu
zatvora zbog smrti radnika RTS-a.“ 

U obrazloženju odluke o odbijanju tužbenog zahteva u celosti kao neosnovanog, Viši
sud je naveo da autor priloga, izjavom da je tužilac „proglašen odgovornim za smrt 16
radnika RTS-a“, nije izneo neistinite informacije. Navedenu izjavu je posmatrao u kon-
tekstu da tužilac nije postupio u skladu sa Naredbom Savezne vlade o premeštanju
ljudstva i tehnike na rezervne položaje, a da je posledica takvog nepostupanja smrt 16
radnika RTS-a, što je i utvrđeno pravnosnažnom presudom Okružnog suda u Beogradu
kojom je tužilac proglašen krivim za izvršenje teškog krivičnog dela protiv protiv opšte
sigurnosti. U pogledu termina „žrtvovati“ sud je zauzeo stav da se radi o vrednosnom
sudu zasnovanom na istinitom činjeničnom osnovu, da je ovaj izraz upotrebljen da se
izveštavanje u konkretnom slučaju učini razumljivijim običnom gledaocu, da je tužilac
javna ličnost i da je odbio da da izjavu tuženom. 

Međutim, beogradski Apelacioni sud je preinačio presudu Višeg suda i obavezao tu-
žene da tužiocu isplate iznos od 150.000,00 dinara na ime naknade štete zbog povrede
prava ličnosti, a Verana Matića je, kao urednika informativnog programa, obavezao da
objavi ovu presudu u Vestima TV B92. Apelacioni sud je zauzeo stanovište da je tužilac
pravnosnažno osuđen za krivično delo teško delo protiv opšte sigurnosti i da nije po-
stojao umišljaj u odnosu na smrt 16 radnika RTS-a. Imajući to u vidu, izjava da je tužilac
„žrtvovao šesnaest svojih radnika“ je, prema stavu Apelacionog suda, zasnovana na
netačnoj činjenici jer tužilac niti je žrtvovao ljude, niti je osuđen za „žrtvovanje“. Pored
toga, Apelacioni sud je zauzeo stav da tužilac u vreme objavljivanja spornih informacija
nije bio nosilac bilo kakve državne i političke funkcije, niti javna ličnost u vreme objav-
ljivanja informacije, iz kog razloga mu ne može biti ograničeno pravo na privatnost. 

Protiv konačne presude Apelacionog suda tuženi su izjavili reviziju Vrhovnom kasacio-
nom sudu.

Dalibor i Olivera Kekić i Mirko Borđoški protiv Bečejskog udruženja mladih i Alek-
sandra Đekića - Kao dobar primer sudske prakse navodimo slučaj tužilaca Dalibora i
Olivere Kekić i Mirka Borđoškog protiv Bečejskog udruženja mladih i urednika portala
Moj Bečej Aleksandra Đekića.

U ovoj godini pravnosnažno je okončan postupak koji su tužioci Dalibor Kekić (u vreme
objavljivanja spornih tekstova obavljao funkciju člana Veća Opštine Bečej i bio mena-
džer Liberalno demokratske partije u opštini Bečej), Olivera Kekić (supruga Dalibora

HRONIKA NAPADA I PRITISAKA NA NOVINARE U 2016. 29



Kekića) i Mirko Borđoški (brat Dalibora Kekića) vodili protiv Bečejskog udruženja mladih
i Aleksandra Đekića, urednika portala Moj Bečej. Tužioci su u maju 2014. podneli tri
tužbe, a na predlog tuženih postupci su objedinjeni u jedan. Ukupna visina naknade
štete koju su tužioci potraživali iznosila je 1.200.000,00 rsd. 

Tužioci su tvrdili da je na portalu Moj Bečej, u okviru tekstova „Demanti Mitrovića:
Nisam učinio nikakve protivzakonitosti, niti zloupotrebe“ i ,,Mitrović demantuje de-
manti Ivaniševićke“, objavljen niz netačnih informacija na njihovu štetu. 

Prvostepeni Viši sud u Beogradu u aprilu 2016. doneo je presudu kojom je odbio tuž-
bene zahteve kao neosnovane, s obrazloženjem da u konkretnom slučaju nisu ispu-
njeni uslovi za odgovornost tuženih. Sud je tokom postupka utvrdio da se u ovom
slučaju ne radi o autorskim tekstovima tuženih, već o demantijima koje su oni verno
preneli ,,vodeći se parolom da se čuju obe strane“ koje su uputile demantije (Slobodan
Mitrović, nekadašnji dirketor JP ,,Vodokanal“, koji je bivši dugogodišnji prijatelj tužioca
Dalibora Kekića i javni funkcioner iste stranke, i Tamara Ivanišević, u tom trenutku, za-
menica predsednika Opštine Bečej). Sud je posebno uzeo u obzir činjenicu da je Da-
libor Kekić prilikom objavljivanja spornih demantija obavljao funkciju člana Veća Opštine
Bečej i bio menadžer LDP, da se kritika na njegov račun odnosila na posao kojim se on
u tom trenutku bavio, te da je morao pokazati veći stepen tolerancije u odnosu na
javno izgovorene reči. Takođe, Viši sud je zauzeo stav da su tuženi, pre objavljivanja
demantija, prikupili dovoljan broj dokaza koji potkrepljuju tačnost i potpunost iznetih
informacija, kao i da su informacije o druga dva tužena, koji se zbog poslova koje obav-
ljaju takođe mogu smatrati javnim ličnostima, takvog karaktera da javnost ima oprav-
dani interes da o njima bude informisana.

Tužioci su uložili žalbu protiv presude, a Apelacioni sud u Beogradu je njihovu žalbu
odbio kao neosnovanu i potvrdio presudu Višeg suda.

Odluka Ustavnog suda u odbranu slobode novinara 

Unapređivanju i ujednačavanju sudske prakse u postupcima u vezi sa medijskim sa-
držajima mogla bi značajno da doprinese odluka Ustavnog suda od 6. oktobra 2016.
kojom je usvojena ustavna žalba novinara Gvozdena Zdravića.

Tom odlukom utvrđeno je da je presudom Apelacionog suda u Kragujevcu Gž. 80-14
od 20. marta 2014. godine, povređena sloboda izražavanja novinara zajemčena članom
46. stav 1. Ustava Republike Srbije. Istom odlukom Ustavni sud je poništio pomenutu
presudu i odredio da Apelacioni sud donese novu odluku po žalbi novinara Gvozdena
Zdravića protiv prvostepene sudske presude Višeg suda u Kragujevcu. Značaj ove

30 HRONIKA NAPADA I PRITISAKA NA NOVINARE U 2016.



odluke ogleda se i u tome što se Ustavni sud u obrazloženju u više navrata poziva na
praksu Evropskog suda za ljudska prava.

Viši sud u Kragujevcu je delimično usvojio tužbeni zahtev tužioca Jugoslava Stajkovca,
predsednika Opštine Aleksandrovac, i obavezao tužene da mu na ime nematerijalne
štete za pretrpljene duševne bolove zbog povrede časti i ugleda, solidarno plate odre-
đeni novčani iznos. Stajkovac je tužio urednika mesečnog lista Rasina pres i novinara
Gvozdena Zdravića zbog novinskih tekstova objavljenih 2011, u kojima je, između osta-
log, navedeno koliko je novca iz opštinskog budžeta potrošeno za adaptaciju „Starog
mlina“, kao i niz drugih podataka o tome. Viši sud je u presudi utvrdio, između ostalog,
da je tuženi novinar u svojim izjavama izneo svoj sud o tužiocu i to na način kojim se
vređa tužiočeva čast i narušava njegov ugled u javnosti. Apelacioni sud u Kragujevcu
je odbio žalbu tuženih kao neosnovanu i potvrdio prvostepenu presudu Višeg suda.

Ustavni sud je, ocenjujući osnovanost ustavne žalbe u pogledu povrede slobode izra-
žavanja, utvrdio da je parničnim presudama ograničena sloboda izražavanja novinara
podnosioca ustavne žalbe. Sud je, pre svega, izneo stav da sloboda izražavanja propi-
sana ustavom u demokratskom društvu predstavlja pravo da se neometano od bilo
koga izražavaju mišljenja, informacije i ideje, bez obzira na sadržinu i njihovo dejstvo, a
da pritom sloboda izražavanja može obuhvatiti i određeni stepen preterivanja ili čak
provociranja. Ustavni sud ukazuje na to da posebnu zaštitu prava na slobodu izražava-
nja uživaju novinari i mediji zbog svoje naročito važne društvene uloge. Prema članu
51. stav 1. Ustava, svako ima pravo da istinito, potpuno i blagovremeno bude obave-
štavan o pitanjima od javnog značaja i sredstva javnog obaveštavanja su dužna da to
pravo poštuju. A shodno članu 4. Zakona o javnom informisanju, u javnim glasilima
slobodno se objavljuju ideje, informacije i mišljenja o pojavama, događajima i ličnostima
o kojima javnost ima opravdani interes da zna. Pored toga, Ustavni sud je ukazao na
to da sloboda izražavanja važi ne samo za „informacije“ i „ideje“ koje su povoljne ili
se smatraju neuvredljivim, već i za one koje vređaju, šokiraju ili uznemiravaju i poziva
se na presudu Evropskog suda za ljudska prava u predmetu „Castells protiv Španije“,
predstavka broj 11798-85 od 23. aprila 1992. godine, stav 2. Ustavni sud navodi i da
sloboda izražavanja, pored ostalog, obuhvata pravo na nepristrasne, dobronamerne
informacije od javnog interesa čak i kada predmetna publikacija podrazumeva štetne
izjave o pojedincima (presuda ESLJP u predmetu „Lepojić protiv Srbije“, predstavka
broj 13909-05 od 2. oktobra 2007. godine, stav 74.).

Takođe, u odluci Ustavnog suda navedeno je da iako mediji ne smeju da prekorače
određene granice, posebno u vezi sa ugledom i pravima drugih, njihova dužnost je da
saopštavaju, na način dosledan njihovim obavezama i odgovornostima, informacije i
ideje o svim pitanjima od javnog interesa. Novinarska sloboda, takođe, obuhvata i mo-

HRONIKA NAPADA I PRITISAKA NA NOVINARE U 2016. 31



gućnost pribegavanja određenom stepenu preterivanja ili čak provokaciji. Ustavni sud
ukazuje na to da su granice dopuštene kritike, prema praksi Evropskog suda za ljudska
prava, znatno šire u odnosu na političare, nosioce javnih vlasti i druge javne ličnost,
nego u odnosu na druga lica, i poziva se na presudu ESLJP u predmetu „Bodrožić pro-
tiv Srbije“, predstavka broj 32550-05 od 2. juna 2009. godine, stav 54. Ali, Ustavni sud
navodi i da se prilikom razmatranja granice slobode izražavanja mora uzeti u obzir da
li se sporni izrazi tiču nečijeg privatnog života ili nečijeg ponašanja u službenom svoj-
stvu.

Ustavni sud je u konkretnom slučaju, između ostalog, ocenio da se informacije u pred-
metnim novinarskim člancima isključivo odnose na trošenje budžetskih opštinskih
para, te da nema sumnje da se radi o pitanjima od javnog značaja i da je informisanje
javnosti o tome u skladu sa ulogom medija kao „čuvara javnog interesa“, da novinar
autor tekstova (podnosilac ustavne žalbe) nije imao nameru da omalovažava ličnost,
već isključivo da obaveštava javnost o informacijama od javnog interesa.

Takođe, Ustavni sud je u odluci ukazao na to da se standard novinarske pažnje treba
ceniti na osnovu saznanja i informacija koje su novinaru bile dostupne u vreme pisanja
novinskih članaka, a ne na osnovu informacija koje su naknadno nastale, odnosno po-
stale dostupne javnosti (presuda ESLJP u predmetu „Hlynsdottir protiv Islanda“, broj
54145-10 od 2. juna 2015. godine, stav 71.). U konkretnom slučaju, uprava Opštine
Aleksandrovac je obavestila novinara da ne poseduju dokument koji sadrži tražene in-
formacije u vezi sa objektom „Stari mlin“, bez obrazloženja i opravdavajućih razloga.

Prilikom odlučivanja, Ustavni sud je imao u vidu i stavove Evropskog suda za ljudska
prava po kojim redovni sudovi ne treba previše strogo da ocenjuju profesionalno po-
našanje novinara, jer to kasnije može dovesti do odvraćanja od vršenja funkcije infor-
misanja javnosti, odnosno vršenja funkcije „javnog čuvara“ koju mediji obavljaju u
demokratskom društvu. Jer, jedna sudska odluka može imati uticaj ne samo na poje-
dinačni slučaj, već na medije u celosti (Ustavni sud upućuje na presudu ESLJP u pred-
metu „Yordanova i Toshev protiv Bugarske“, predstavka broj 5126-05 od 2. oktobra
2012. godine, stav 48.)

Na osnovu svega navedenog, Ustavni sud je ocenio da razlozi koje su naveli postupajući
Viši i Apelacioni sud u Kragujevcu kako bi opravdali ograničenje slobode izražavanja,
nisu bili relavantni i dovoljni, i da takvo ograničenje nije bilo neophodno u demokrat-
skom društvu. Stoga je Ustavni sud utvrdio da je novinaru Gvozdenu Zdraviću povre-
đena sloboda izražavanja zajemčena Ustavom i da su posledice učinjene povrede
slobode takve da se mogu otkloniti samo poništajem presude Apelacionog suda.

32 HRONIKA NAPADA I PRITISAKA NA NOVINARE U 2016.



IV Kršenje Kodeksa novinara

Protekla 2016. bila je „godina etičkog sunovrata u medijima“, kako je to ocenila Ta-
mara Skrozza, članica Komisije za žalbe Saveta za štampu, u autorskom tekstu za
NUNS.4

Monitoring osam dnevnih listova koji sprovodi Savet za štampu pokazuje da je ove
godine, u odnosu na prošlu, drastično povećan broj kršenja Kodeksa novinara Srbije,
u čemu prednjače tabloidi Informer, Srpski telegraf, Kurir i Alo. U 2015, od 1. aprila
do 31. decembra bilo je 3.357 problematičnih tekstova, dok ih je u 2016, od 1. marta
do 30. novembra bilo već 4.881. 

Od početka godine do kraja novembra Savet za štampu je dobio 110 žalbi na medijska
sadržaje, od kojih su 32 odbačene. Komisija je razmatrala 78 a medijacijom je rešeno
10. Komisija je ocenila da je 50 žalbi opravdano, odnosno da je prekršen Kodeks no-
vinara Srbije. U 10 slučajeva utvrđeno je da nije bilo kršenja profesionalne etike dok
za 18 žalbi Komisija nije mogla da donese odluku. 

Od 78 razmatranih žalbi, 39 su podneli građani, 16 nevladine organizacije, 9 članovi
Komisije, 9 mediji, 3 firme i 2 političke stranke. 

Analiza odluka Komisije za žalbe Saveta za štampu u protekloj godini pokazuje da su
u printanim i onlajn medijima najčešće kršene odredbe Kodeksa novinara Srbije koje
se odnose na istinitost izveštavanja, sledi kršenje obaveza poštovanja privatnosti i za-
brane diskriminacije i govora mržnje. Broj žalbi je u stalnom porastu, a i dalje je u 90
odsto slučajeva istim tekstom prekršeno više odredaba Kodeksa novinara.

„Svaki od tih tekstova ostavio je dalekosežne posledice, dodatno spustio ionako nisku
letvicu profesionalnih standarda i postavio čvrste temelje da ubuduće bude još gore“,
ocenjuje Tamara Skrozza i dodaje da „nije nikakva novost kada kažemo da se u do-
maćim medijima etika više nego sporadično poštuje“. 

Proteklu godinu su obeležili događaji koje su dodatno pogoršali ionako sumornu opštu
sliku o profesionalnosti medija.

U kontekstu medijske etike, godinu je svakako obeležio način izveštavanja o slučaju
ubistva pevačice Jelene Marjanović, još nerasvetljen zločin koji je nepojmljivo medijski
atraktivan i čitavih osam meseci kasnije. Tome su u značajnoj meri doprineli tabloidni

HRONIKA NAPADA I PRITISAKA NA NOVINARE U 2016. 33

4 Tamara Skrozza, Godina etičkog sunovrata u medjima, http://nuns.rs/ info/news/29691/go-
dina-etickog-sunovrata-u-medijima.html, 16.12.2016



mediji, objavljujući sulude teorije o pozadini i okolnostima ubistva i tako dodatno dizali
tenzije u javnosti. Prednjačili su Srpski telegraf, Informer, Kurir i Alo, u pokušajima da
odigraju ulogu istražnih organa i otkriju ubicu - što je, samo po sebi, drastično kršenje
odredbi Kodeksa novinara Srbije.

Na sednici održanoj 30. juna, Komisija za žalbe Saveta za štampu donela je odluku da
su četiri dnevna lista ozbiljno prekršila profesionalne etičke standarde u ovom slučaju. 

U međuvremenu, članovi porodice Marjanović tužili su više medija, tražili visoke nov-
čane odštete i zabranu izveštavanja o njima i njihovoj privatnosti, pa su opet doživeli
medijsko šikaniranje.

Dugoročno, možda najznačajniji slučaj odnosi se na izveštavanje o silovanju i ubistvu
trogodišnje devojčice iz okoline Zaječara.

Nakon strašnih opisa zločina objavljenih u medijima, Poverenik za informacije od jav-
nog značaja Rodoljub Šabić pokrenuo je nadzor u MUP-u u vezi s curenjem podataka
o ovom slučaju i utvrdio da su mediji objavljivali informacije sumnjive kredibilnosti.)

Tim povodom, Šabić je saopštio da njegov zadatak nije da se „upušta u ocenu da
li je to posledica pouzdanja u loš izvor, nasedanja na nečiji spin ili svesno kreiranje
neistina motivisano borbom za tiraž“. Stav Tamare Skrozze je da „ako se, ipak,
upustimo u ocenjivanje, svaka od ovih varijanti predstavljanja najgrublje moguće
kršenje etike i profesionalnih standard“. Jer, reč je tragediji trogodišnjeg deteta,
njenog dostojanstva kao žrtve, privatnosti njene porodice, pa i javnog interesa (po-
trebe građana i građanki da budu informisani, ali da istovremeno ne prolaze kroz
film strave i užasa).

Osim ovih, neistina je bilo i u drugim prilikama. Jedna od antologijskih svakako je iz-
veštavanje o padu glumice Nede Arnerić s terase njenog stana. Ova priča privukla je
izuzetnu medijsku pažnju, ali je istovremeno bila i školski primer kršenja svih poznatih
etičkih standarda: prosečan čitalac, koji bi prelistao sve dnevne listove tog dana, bio
bi u potpunoj konfuziji šta se zapravo dogodilo, a pritom bi imao priliku da „arhivira“
mnoštvo neproverenih informacija koje spadaju u domen najveće intime Nede Arne-
rić i njene porodice.

Grubo narušavanje privatnosti zabeleženo je i u slučaju glumice Danice Maksimović
koju su saradnici lista Kurir snimili na privatnoj nudističkoj plaži na kojoj nije dozvoljeno
snimanje. Ona je potom pokušala da im otme snimke, što je dovelo do fizičkog obra-
čuna između nje i novinarke. Kurir je potom, kao svojevrsnu „odmazdu“, na naslovnoj
strani objavio fotografije kojima se krši pravo na privatnost Danice Maksimović. Odlu-
čujući o žalbi koju je kasnije uputila glumica, članovi i članice Saveta za štampu bili su

34 HRONIKA NAPADA I PRITISAKA NA NOVINARE U 2016.



saglasni da je u pitanju kršenje Kodeksa novinara Srbije u tačkama koje se tiču prava
na privatnost, korišćenja časnih sredstava i novinarske pažnje.

Dugoročno možda najznačajnija pojava jeste sve češće prikrivanje informacija koje
bi mogle da utiču na stav čitalaca. Iako se Kodeks novinara Srbije bavi i tom temom
(u poglavlju 5), mediji koji su izveštavali o radu civilnog sektora, političkih neistomi-
šljenika i nezavisnih medija često su svojoj publici uskraćivali deo informacija i tako
ih navodili na željene (i uglavnom pogrešne) zaključke.

Dnevni list Politika je krajem prošle godine počeo, a početkom 2016. nastavio s ob-
javljivanjem tekstova o iznosima koje su kroz projekte dobijali mediji i nevladine or-
ganizacije, što je izazavalo burne javne debate. S jedne strane, podaci Politike su u
većini slučajeva bili tačni ili približno tačni. S druge strane, međutim, omalovažavan
je značaj realizovanih projekata, nije objašnjeno za šta su sredstava zapravo trošena,
ni koliki je pravi uticaj donatora na ono čime će se primaoci novca baviti. Isto tako,
nije objašnjeno ni da ti i takvi mediji i nevladine organizacije plaćaju poreze u Srbiji i
nikome ne kradu iz džepa. Nakon što je Komisija za žalbe odlučila da su žalbe više or-
ganizacija na ovakvo izveštavanje Politike opravdane, ovaj list uzvratio je višemeseč-
nim napadima na Komisiju i na članove tog tela pojedinačno.

Za razliku od Politike, o čijoj se etičnosti još i može razgovarati, list Informer je iste
podatke o finansiranju civilnog sektora i medija koji o vladi kritički izveštavaju, plasirao
tako da nema ni govora o javnom interesu i poštovanju bar elementarnih profesiona-
lnih standarda: tu su svi koji su primili bilo kakav novac za bilo kakve projekte auto-
matski označavani kao izdajnici i rušitelji ustavnog poretka - bez ikakvih objašnjenja.
Nema zapravo ni pojedinca, ni organizacije, ni medija koji je izgovorio ili saopštio bilo
šta negativno o Aleksandru Vučiću, a da se nije našao ili na naslovnoj strani, ili među
udarnim vestima najtiražnijeg srpskog tabloida: fotografije ljudi koji vode te medije i
organizacije, aktivista, novinara i glumaca bile su praktično neizostavan detalj na na-
slovnoj strani, čime je pod znak pitanja dovedena i njihova fizička bezbednost.

Lični progoni najčešće su se završavali privatnim tužbama ili krivičnim prijavama, a
tek ćemo 2017. videti kakav je sudski epilog tih priča. U međuvremenu, NUNS je
pozvao na bojkot Informera, pa je sve veći broj javnih ličnosti koje odbijaju da daju iz-
jave za taj list, čak i ako su oni sami neposredna tema. 

Slučaj lista Informer i političkih bitaka koje vodi u nečije ime donekle je specifičan u
odnosu na sve ostale medije. Naime, čini se da se tu više uopšte ne radi o medijskoj
etici, već o manje-više dirigovanom i u vrhu države koordinisanom tretmanu neisto-
mišljenika. Za takvu tvrdnju nema konkretnih dokaza, ali je više nego indikativno da
nadležno tužilaštvo nikada u skladu sa svojim ovlašćenjima i sprovelo istragu o na-

HRONIKA NAPADA I PRITISAKA NA NOVINARE U 2016. 35



vodnim saznanjima Informera. Ako novinari tog lista imaju dokaze da je, recimo, de-
setoro javnih ličnosti u zaveri za rušenje ustavnog poretka, dužnost je državnih organa
da to istraže i utvrde da li je to istina ili ne. Pošto se to nije dogodilo, jedino logično
objašnjenje jeste da su tekstovi Informera samo jedan od metoda difamacije i dis-
kreditacije pojedinaca i grupa u režiji same države.

Savet za štampu je krajem novembra 2016. utvrdio Smernice za primenu Kodeksa
novinara Srbije u onlajn okruženju. Uputstva koja je izradila grupa novinara i pravnika
trebalo bi da razjasne nedoumice koje se odnose na primenu standarda dužne novi-
narske pažnje, odnosa prema izvorima informacija, načina na koji se prenose medijski
sadržaji, poštovanja privatnosti, poštovanja autorstva i na druga važna pitanja uređena
Kodeksom novinara Srbije. 

36 HRONIKA NAPADA I PRITISAKA NA NOVINARE U 2016.



V Medijska reforma 

Godina za nama protekla je u znaku nepotpune i selektivne implementacije medijskog
zakonodavstva. 

Problematična su dva magistralna pravca medijske reforme ustanovljena Medijskom
strategijom (2011 - 2015) Zakonom o javnom informisanju i medijima (2014) – povla-
čenje države iz medijskog vlasništva i uspostavljanje sistema sufinansiranje javnog in-
teresa u javnom informisanju. Problematizaciju ovih ključnih reformskih ciljeva, pre
svega, nesumnjivo uzrokuju političko-partijski interesi i uticaji.

Nepotpuna implementacija zakona apostrofirana je i u Izveštaju Evropske komisije o
Srbiji za 2016. „Privatizacija državnih medija nije dovela do veće transparentnosti vla-
sništva ili izvora finansiranja, uključujući i finansiranje od strane države. Sufinansiranje
medijskog sadržaja kako bi se ispunile obaveze od javnog interesa treba da se sprovodi
u skladu sa zakonskim okvirom, koristeći transparentne i fer procedure, i bez uplitanja
od strane državne uprave, posebno na lokalnom nivou.“ 

U svom ekspozeu o Programu vlade, premijer Aleksandar Vučić najavio je nastavak
medijskih reformi, sprovođenje medijske strategije „u celini“, završetak povlačenja
države iz medija i nalaženje održivog modela finansiranja javnih servisa. U ekspozeu
nisu precizirani ni rokovi ni propisi na osnovu kojih će se sprovesti navedeni ciljevi. Iz-
vesno je, međutim, da u prvih sto dana nije okončano povlačenje države iz vlasništva
u medijima: „Ukinuta“ državna agencija Tanjug i dalje radi, a država i dalje ima udeo u
vlasništvu u medijskim kompanijama AD Politika i Večernje novosti; nije konačno re-
šeno ni pitanje privatizacije pojedinih lokalnih državnih medija (npr. RTV Preševo); nije
utvrđen ni održiv model finansiranja javnih servisa RTS i RTV.  

Ministar kulture i informisanja Vladan Vukosavljević je 18.10.2016. najavio da će se
„u roku od mesec ili dva zauzeti stav u vezi situacije s Tanjugom“, ne precizirajući
način (propis) kako će se to uraditi. Do pisanja ovog izveštaja javnosti nisu poznati ni-
kakvi novi detalji o sudbini „piratske“ državne novinske agencije. Takođe, nije poznato
kako će i kada biti izrađena i usvojena nova (najavljena) Medijska strategija Srbije. 

Partijska privatizacija 

Potpune, ozbiljnije analize procesa privatizacije medija tek slede ali je već sasvim jasno
da je ona sprovedena na nepotpun, netransparentan i problematičan način. Pre svega,
jasno je da su državna medijska preduzeća pokupovali pojedinci bliski vladajućoj partiji

HRONIKA NAPADA I PRITISAKA NA NOVINARE U 2016. 37



i njenim koalicionim partnerima, i to najvećim delom budžetskim sredstvima, odnosno
novcem građana - poreskih obveznika.

Očigledno je da nakon samo godinu dana od zvaničnog okončanja procesa privatizacije
ima mnogo otvorenih i bolnih pitanja. Najveće je svakako – Tanjug. Međutim, nejasna
je i sudbina državnog (su)vlasništva u medijskim kompanijama Politika i Večernje no-
vosti.  

“Preko noći stvorena ‘medijska imperija Milosavljević’ se raspada, zakonom ‘isklju-
čena’ agencija Tanjug i dalje opstaje zahvaljujući državnim ‘transfuzijama’ a novinari
neprodatih državnih medija sizifovski pokušavaju da se spasu”, piše novinar Vladimir
Kostić u analitičkom tekstu za NUNS o privatizaciji medija.5

Od 73 medijske kuće koje su na početku privatizacije u 2015. godini bile u vlasništvu-
države i lokalnih samouprava, prodate su 34, od kojih su 14 kupili pojedinci ili firme
evidentno bliske strankama vladajuće koalicije (u 13 slučajeva Srpskoj naprednoj
stranci, a u jednom Socijaldemokratskoj partiji). 

Radojica Milosavljević, nekadašnji zamenik gradonačelnika Kruševca (tada blizak SPS,
danas u bliskim vezama sa SNS), u kratkom roku pokupovao je 8 regionalnih i lokalnih
medija, pretežno televizija. U međuvremenu, Milosavljević nije poštovao obaveze iz
privatizacionih ugovora, niti je isplaćivao plate zaposlenima u TV Požega. Slično se po-
našao kao novi vlasnik Radio televizije Brus i Centra za informisanje Novi Kneževac, a
najdrastičniju bezobzirnost kao vlasnik pokazao je u Radio televiziji Kragujevac, čiji rad-
nici su mesecima protestovali zbog zaostalih plata i neispunjavanja obaveze o investi-
ranju. Poslednjih dana, imovina ove regionalne TV je u više navrata prodavana „na
doboš“ radi namirenja presuđenih potraživanja. Ova televizija više ne emituje program
a, po svemu sudeći, sledi i njena formalna likvidacija. 

Za razliku od medija u „imperiji Milosavljević“ o čijoj sudbini nadležne institucije ćute
i ne žele da raskinu privatizacije, neki drugi privatizovani mediji su imali drugačiju sud-
binu. Ministarstvo privrede je poništilo privatizaciju Nedeljnih novina iz Bačke Palanke
i RTV Pruga iz Lajkovca - u oba slučaja zbog toga što nisu izvršavane obaveze iz priva-
tizacionog ugovora. 

Lepa vest je da su zaposleni u RTV Vranje, posle godinu dana borbe „sa vetrenjačama“
u državnoj administraciji, uspeli da dobiju akcionarsko vlasništvo. Na kraju je Ministar-
stvo privrede, nakon tumačenja Narodne Skupštine, donelo rešenje o prenosu kapitala
ovog medija na 16 novinara i medijskih radnika.

38 HRONIKA NAPADA I PRITISAKA NA NOVINARE U 2016.

5 Vladimir Kostić, Privatizacija medija sa mnogo upitnika, http://nuns.rs/info/ news/29735/priva-
tizacija-medija-sa-mnogo-upitnika-.html, 21.12.2016. 



Narodna skupština je morala da odlučuje po ovom pitanju nakon što je Ministarstvo
privrede sprovelo nadzor nad Agencijom za privatizaciju gde je zaključeno da se mora
celokupni kapital preneti radnicima. Ipak, ni takvo tumačenje nije rešilo sve dileme i
probleme. Jedna od novinarki na koju je prebačeno vlasništvo TV Smedereva je pod-
nela prijavu protiv tadašnje direktorke jer je ometala ovaj prenos time što nije htela da
preuzme rešenje Ministarstva privrede. Tu televiziju je preuzelo dvoje novinara dok su
ostali bez udela jer su ranije preuzeli akcije državnih preduzeća NIS, Aerodrom i Tele-
kom. 

Slična je situacija i u RTV Preševo u kojoj su zaposleni tužili Ministarstvo privrede zato
što su isključeni iz besplatnog prenosa vlasništva zbog ranije upisanih besplatnih akcija
državnih preduzeća. Rešenjem o privatizaciji pravo vlasništva pripalo je samo jednoj
njihovoj koleginici, dok su ostali radnici tužbom Upravnom sudu uspeli da zamrznu ceo
postupak. 

Problematično sufinansiranje 

U protekloj godini nastavljen je proces sufinansiranja javnog interesa u javnom infor-
misanju uspostavljen 1. januara 2015. kao obaveza države na svim nivoima – od lokalne
samouprave preko Pokrajine do Republike. Proces je nastavljen u manje više istom
ritmu, ali i sa istovetnim teškoćama, nepravilnostima i problemima koji od samog po-
četka opterećuju realizaciju konkursa za sufinansiranje medijskih projekata. Najčešće
nepravilnosti su netransparentnost, diskriminatorni konkursni kriterijumi i nezakonit
način formiranja stručnih komisija za ocenjivanje medijskih projekata. 

Posledice su veoma ozbiljne: budžetsku podršku dobijaju mediji bliski vlastima na štetu
medija opredeljenih za javni interes putem objektivnog, analitičkog i nepristrasnog in-
formisanja građana. Takav trend ozbiljno ugrožava smisao i svrsishodnost celog si-
stema sufinansiranja javnog interesa javnim sredstvima, odnosno novcem poreskih
obveznika. 

Rezultati u procesu sufinansiranja medijskih projekata nisu zadovoljavajući, ni kada se
radi o poštovanju zakona i podzakonskih rešenja, ni kada je reč o transparentnosti pro-
cesa. Sve to potvrđuje kompleksnost celog procesa, ali i činjenicu da je ova promena
u odnosu vlast-mediji bila velika i značajna, te da su je nepripremljeno dočekali i mediji,
i državni organi i stručne komisije. 

„Bela knjiga“ nastala monitoringom konkursnog sufinansiranja medija, koji je Koalicija
novinarskih i medijskih udruženja sprovela u periodu od 1. aprila 2015. do 1. aprila
2016., sadrži ključne kvalitativne i kvantitativne pokazatelje (ne)uspeha ovog procesa. 

HRONIKA NAPADA I PRITISAKA NA NOVINARE U 2016. 39



Rezultati monitoringa pokazuju da je u pitanju veoma kontroverzan proces: s jedne
strane je praksa organa vlasti koji su realizovali konkurse striktno poštujući zakonske
odredbe, a s druge strane, više je onih koji su na različite načine ili mimoilazili zakone,
provlačeći se kroz njihove nedorečenosti i praznine, ili kršile zakon, ponekad očigledno
namerno i drastično. Koalicija je u toku 2016. uputila primedbe na tekst više od 40
konkursa lokalnih samouprava, od kojih su uvažene 32 (80%). 

Nepravilnost pretežno imaju za cilj da suze, odnosno ograniče broj mogućih učesnika
na konkursu, odnosno učine celokupni proces problematičnim i sa zakonske i sa su-
štinske strane. Svrha namernih grešaka bila je da organi vlasti zadrže uticaj na raspo-
delu novca iz budžeta za sufinansiranje javnog informisanja, odnosno da novac i dalje
ide medijima bliskim vlasti. Zabeleženi su i slučajevi direktnog davanja novca iz budžeta,
bez raspisivanja konkursa i komisije, kao i neraspisivanja konkursa i neopredeljivanja
novca u budžetima za ovu namenu.

Interesantno je da upravo u najvećim gradovima postoje i najveći problemi u kršenju
i izigravanju propisa o procesu konkursnog sufinansiranja medija. 

Najsvežiji takav slučaj je konkurs Grada Beograda, raspisan 05. septembra za raspodelu
ukupno 90 miliona dinara. Sve do 12. decembra kada je donoseno rešenje o raspodeli,
cela konkursna procedura bila je tajna - počevši od broja prijavljenih konkursa preko
rešenja o imenovanju stručne komisije do njenog rada i konačno predloga za raspodelu
novca. NUNS je protestovao zbog takve prakse i samog rešenja o raspodeli koje je
potpisala direktorka gradske Službe za informisanje Mirjana Pavičić, a kojim je više od
trećine novca dodeljeno firmama i preduzetnicima čija osnovna delatnost nije javno
informisanje. Pri tome, više od 30 miliona dinara raspodeljeno je firmama i pojedincima
koji se bave proizvodnjom audio i video materijala, reklamiranjem, čak i rentiranjem
automobila. Još veću sumnju u opravdanost ove odluke nameće i činjenica da su po-
jedine od agencija kojima su odobreni najveći, višemilionski iznosi (između 5,5 i 9 mi-
liona dinara) osnovane neposredno pre i u toku trajanja konkursa. Verovatno u tome
treba tražiti razlog zašto je za formalno donošenje rešenje o raspodeli bilo potrebno
čak sto dana od raspisivanja konkursa. NUNS smatra da su za ovakvu raspodelu javnog
novca odgovorni članovi petočlane stručne komisija koja je bila u približno istom sa-
stavu kao i za konkurs Beograda 2015. kada je medijska zajednica takođe izrazila oz-
biljne sumnje u opravdanost raspodele budžetskog novca za sufinansiranje projekata
medija. Ni prošle ni ove godine u stručnu komisiju Glavnog grada nije izabran nijedan
od kandidata Koalicije novinarskih i medijskih udruženja.

Grad Kragujevac je vrlo rečit primer – budžetskim novcem, netransparentno i bez ra-
spisivanja konkursa, dakle protivno zakonu, plaćalo se medijsko praćenje aktivnosti
gradske vlasti i pritom nije raspisan konkurs za javno informisanje. Kragujevac do danas
nije izdvojio nijedan dinar za sufinansiranje javnog interesa u oblasti javnog informisa-

40 HRONIKA NAPADA I PRITISAKA NA NOVINARE U 2016.



HRONIKA NAPADA I PRITISAKA NA NOVINARE U 2016. 41

nja, a sva sredstva iz budžeta opredeljena za javno informisanje prošle i početkom ove
godine slila su se na račun jednog jedinog medija – Radio televizije Kragujevac i njenog
vlasnika, već pominjanog Radojice Milosavljevića.

U Novom Sadu, kao i u Beogradu, ni prošle ni ove godine u stručnu komisiju nije iza-
bran nijedan kandidat Koalicije novinarskih i medijskih udruženja, dok se za neke od
izabranih kandidata i do danas ne zna na čiji su predlog izabrani. Proces je u potpunosti
netransparentan, a postoji sumnja u sukob interesa, pošto su pojedine organizacije,
koje imaju predstavnike u stručnoj komisiji, dobijale novac po više osnova. I komisija
u Novom Sadu sastavljena je od istih imena dve godine zaredom, iako se u Zakonu o
javnom informisanju i medijima izričito kaže da se “članovi komisije imenuju za svaki
konkurs posebno”.

U Nišu je predstavnik Koalicije novinarskih i medijskih udruženja odbio da učestvuje u
radu komisije jer predstavnicima civilnog sektora nije omogućeno da budu posmatrači,
a generalno dodela sredstava za javno informisanje u ovom gradu izazvala je veoma
burne reakcije i ozbiljne sumnje. Nedavno je odlukom Upravnog suda prošlogodišnji
konkurs Niša poništen zbog brojnih nepravilnosti koje su utvrđene po tužbama Južnih
vesti i radija Banker. Sud je prihvatio tužbe u kojima je, između ostalog, navedeno da
prilikom odlučivanja o raspodeli novca građana gradske vlasti nisu jasno obrazložile
zbog čega kome daju koliko novca, ali i da su pojedini članovi konkursne komisije bili
u sukobu interesa, jer su istovremeno radili za neke od medija koji su učestvovali na
konkursu. Gradskim vlastima je naloženo da ponove konkursnu proceduru.

U tekstovima konkursa za sufinansiranje medijskih sadržaja koje su raspisivali Mini-
starstvo kulture i informisanja i Pokrajinski sekretarijat za kulturu i javno informisanje
nisu primećeni veći propusti. Izuzetak je odluka sada već bišeg ministra Ivana Tasovca
da preinači predlog stručne komisije za projekte elektronskih medija čime je uskratio
finansijsku podršku projektima NUNS-a, Medija centra i NDNV-a. NUNS i NDNV su
javno ocenili da je takvom samovoljnom odlukom ministar „poslao poruku nižim ni-
voima vlasti da su medijski zakoni i stručne komisije samo ukras za međunarodnu za-
jednicu i šarena laža za domaću javnost“.

Aktivnosti NUNS-a u vezi sa radom REM-a

16. 1. 2016. NUNS i NDNV su zahtevali od Regulatornog tela za elektronske medije
(REM) da javno saopšti kriterijume na osnovu kojih su izabrani članovi upravnih odbora
dva javna medijska servisa, s obzirom na činjenicu da se među njima nalaze i osobe
za koje u javnosti postoji opravdana bojazan da ove funkcije neće obavljati u interesu
građana Vojvodine i Srbije i javnih servisa. 



22. 1. 2016. NUNS, Asocijacija nezavisnih elektronskih medija (ANEM), Nezavisno
društvo novinara Vojvodine (NDNV) i Asocijacija lokalnih nezavisnih medija Lokal Pres
(LP) javno su apelovalI na narodne poslanike da ne usvoje predlog Odbora za ustavna
pitanja i zakonodavstvaoza autentično tumačenje odredbe člana 11. stavova 4, 5. i 6.
Zakona o elektronskim medijima. Oni su smatrali da se navedenim predlogom na ne-
prihvatljiv način direktno utiče na formiranje novog saziva Saveta Regulatornog tela
za elektronske medije (REM), i to u odnosu na udruženja čiji su ciljevi ostvarivanje slo-
bode izražavanja i zaštita dece, a u budućnosti, potencijalno i u odnosu na udruženja
novinara, elektronskih medija, filmskih, scenskih i dramskih umetnika i kompozitora.

Zakon o elektronskim medijima priznao je pravo udruženjima čiji su ciljevi ostvarivanje
slobode izražavanja i zaštita dece da zajedničkim dogovorom predlože Skupštini dva
kandidata, od kojih bi ona jednog izabrala za člana Saveta REM-a. Zakon izričito pred-
viđa da svaka organizacija iz kruga ovlašćenih predlagača, što je u ovom slučaju svako
udruženje čiji su ciljevi ostvarivanje slobode izražavanja i zaštita dece, podnosi Skup-
štini obrazloženi predlog dva kandidata, a da dva ili više udruženja mogu podneti i za-
jednički predlog. Nakon toga, ako su različita udruženja predložila različite kandidate,
Zakon predviđa da im Skupština obezbeđuje prostor za održavanje sastanka radi utvr-
đivanja zajedničkog predloga dva kandidata dogovorom, a ako se dogovor ne može
postići saglasnošću svih, konačan predlog utvrđuje se glasanjem. Zakon je, članom
10., stav 2., priznao pravo svake od organizacija koje ulaze u krug ovlašćenog predla-
gača pojedinačno, da predlaže dva kandidata za člana Saveta, a ne jednog. Insistira-
njem na glasanju za jednog kandidata kod formiranja konačne liste, kako je predloženo
pomenutim autentičnim tumačenjem skupštinskog odbora, obesmišljava se pravo
svakog udruženja da pojedinačno predloži dva kandidata.

24. 3. 2016. NUNS je javno saopštio da ne smatra korisnom odluku Ministarstva
kulture i informisanja da ne prihvati zajedničku inicijativu Regulatornog tela za elek-
tronske medije, NUNS-a i UNS-a, o pokretanju postupka za autentično tumačenje
člana 47 Zakona o elektronskim medijima koji reguliše pitanje direktnih prenosa stra-
načkih skupova.

Ministarstvo kulture i informisanja smatra da nema razloga za traženje autentičnog
tumačenja od Skupštine Srbije jer, po njihovom mišljenju, i pored mnoštva podrški
predlogu REM-a, NUNS-a i UNS-a i pozitivnog tumačenja OEBS-a, pomenuta inicija-
tiva „nije opravdana“. Povod za inicijativu je bilo tumačenje REM-a povodom direkt-
nog prenosa svečanog obeležavanja sedme godišnjice postojanja Srpske napredne
stranke. Iako je REM na svojoj sednici odlučio da nema mesta izricanju kaznenih mera
emiterima koji su direktno prenosili stranački skup, zaključeno je da pomenuti član
Zakona o elektronskim medijima nije potpuno jasno odredio domen zabrane koja se
tom odredbom propisuje.

42 HRONIKA NAPADA I PRITISAKA NA NOVINARE U 2016.



Ministarstvo kulture i informisanja, međutim, smatra da je REM doneo Pravilnik o
obavezama pružalaca medijskih usluga tokom predizborne kampanje („Službeni glas-
nik RS“, broj 55/15) kojim je trebalo utvrditi pravila za izvršavanje obaveza utvrđenih
članom 47. stav 1. tačka 5 Zakona o elektronskim medijima. Pomenutim paragrafom,
prema objašnjenju Ministarstva, predviđeno je da je pružalac medijske usluge dužan
da poštuje zabranu političkog oglašavanja van predizborne kampanje, a da u toku
predizborne kampanje obezbedi registrovanim političkim strankama, koalicijama i
kandidatima zastupljenost bez diskriminacije. 

Ministarstvo je upozorilo REM da prilikom izrade pomenutog Pravilnika nije ukazano
na to da postoje nejasnoće oko primene člana 47. Zakona o elektronskim medijima,
za koji je inicirano autentično tumačenje. Za nedoumice o pojmovima „oglašavanje“
i „oglasna poruka“, Ministarstvo je uputilo REM na Ministarstvo trgovine koje je na-
dležno za nadzor nad primenom Zakona o oglašavanju.

4. 5. 2016. NUNS je javno pozvao Regulatorno telo za elektronske medije da saopšti
kada je održana sednica na kojoj je razmatran program TV N1, kao i da tačno navede
kojim sadržajem je ova televizija narušila izbornu tišina i koji je član zakona prekršen.
Takođe, NUNS je zahtevao, budući da je nekim članovima REM-a istekao mandat, a
u međuvremenu nisu izabrani kandidati koje predlažu AP Vojvodina i NVO sektor, da
saopšti ko je od članova REM-a prisustvovao pomenutoj sednici. Takođe, traženo je
da REM objasni kako je moguće da njegovo saopštenje TV Pink emituje u ranim ju-
tarnjim časovima, a da ostali mediji o sednici i zaključcima REM-a budu obavešteni
šest sati kasnije.

20. 7. 2016. Nezavisno udruženje novinara Srbije uputilo je dopis parlamentarnom
Odboru za kulturu i informisanje da kod nadležne službe Narodne skupštine hitno ini-
cira objavljivanje javnog poziva za predlaganje kandidata za nedostajućeg člana Saveta
Regulatornog tela za elektronske medije (REM) koji se bira na predlog udruženja iz-
davača elektronskih medija i udruženja novinara. NUNS je ukazao na to da nadležna
služba Narodne skupštine nije pravovremeno, odnosno šest meseci pre regularnog
isteka mandata članice REM-a Gordane Suše, objavila javni poziv za predlaganje kan-
didata, kako to propisuje Zakon o elektronskim medijima (član 10.). Zbog tog propusta,
Savet REM-a umesto sa devet radi sa samo šest članova, što znači da to regulatorno
telo funkcioniše na granici regularnosti.

26. 8. 2016. NUNS i Biro za društvena istraživanja (BIRODI) javno su pozvali Repu-
bličko telo za elektronske medije da posle četiri meseca kašnjenja konačno objavi Iz-
veštaj o nadzoru nad izveštavanjem emitera tokom izborne kampanje za
parlamentarne izbore održane 24. aprila. 

HRONIKA NAPADA I PRITISAKA NA NOVINARE U 2016. 43



24. 9. 2016. Nezavisno udruženje novinara Srbije je javno izrazilo veliko razočarenje
zbog činjenice da se među kandidatima za izbor člana Regulatornog tela za elektron-
ske medije (REM), koji će predstavljati medijsku zajednicu, našao i Goran Peković.

NUNS je podsetio da je prilikom izbora predstavnika nevladinog sektora u REM-u,
učinjeno sve da se među kandidatima nađe i Peković. Nakon što su ovlašćeni pred-
stavnici NVO sektora glasanjem odlučili da ih predstavljaju Snežana Stojanović Plavšić,
dečiji psiholog iz Leskovca, i Milan Antonijević, direktor JUKOM-a, većina u skupštin-
skom Odboru za kulturu pokušala je, na osnovu žalbe sportskih udruženja, da poništi
legitimno i legalno glasanje. Nakon toga, proces izbora tri nedostajuća člana Regula-
tornog tela je najpre zaustavljen, da bi se nastavio na veoma burnoj sednici parlamenta
održanoj 14. 10, kada su za članove REM-a izabrani Goran Peković i Đorđe Vozarević.
Vozarevića je predložio Odbor za kulturu i informisanje Skupštine AP Vojvodine, dok
je Peković izabran kao kandidat manje-više nepoznatih udruženja izdavača elektron-
skih medija i još manje poznatih udruženja novinara. Reprezentativna novinarska udru-
ženja nisu predložila kandidate. S obzirom na to da je u prethodnom sazivu REM-a
njegova članica bila Gordana Suša, izabrana na predlog NUNS-a, rukovodstvo našeg
udruženja je smatralo svrsishodnim da ovog puta novinarsku zajednicu u tom regu-
latornom telu predstavlja kandidat UNS-a.

Istovremeno, na pomenutoj sednici parlamenta, većina poslanika nije dala podršku
nijednom od kandidata udruženja čiji su ciljevi ostvarivanje slobode izražavanja i zaštita
dece – Milanu Antonijeviću i Snežani Stojanović Plavšić. Tako, voljom vladajuće par-
tijske većine, u REM-u i dalje ostaje upražnjeno mesto devetog člana koji je trebalo
da se izabere na predlog udruženja čiji su ciljevi ostvarivanje slobode izražavanja i za-
štita dece. 

27. 9. 2016. Nezavisno udruženje novinara Srbije (NUNS) podnelo je žalbu Povere-
niku za informacije od javnog značaja zato što od Regulatornog tela za elektronske
medije (REM) nije u zakonskom roku od 15 dana dobilo traženi Izveštaj o nadzoru nad
radom emitera tokom predizborne i izborne kampanje za parlamentarne izbore odr-
žane 24. aprila. Zvaničan zahtev za pristup informaciji od javnog značaja, odnosno za
dostavljanje Izveštaja o nadzoru nad radom emitera, NUNS je uputio zameniku pred-
sednika Saveta REM-a, Goranu Petroviću, 29. avgusta, dok je žalba Povereniku pod-
nesena 21. septembra. Nadzor Regulatornog tela za elektronske medije nad radom
emitera tokom predizborne kampanje zasnovan je na Zakonu o elektronskim medi-
jima (članovi 22. i 47.) i Pravilniku o obavezama pružalaca medijskih usluga tokom
predizborne kampanje. 

Poverenik za informacije od javnog značaja doneo je rešenje kojim se REM-u nalaže
da bez odlaganja, a najkasnije u roku od tri dana, obavesti NUNS da li poseduje Izveštaj

44 HRONIKA NAPADA I PRITISAKA NA NOVINARE U 2016.



o nadzoru nad radom emitera tokom predizborne i izborne kampanje za parlamen-
tarne izbore i da, ukoliko ga poseduje, kopiju Izveštaja dostavi NUNS-u. Poverenik je
utvrdio da REM nije postupio po zahtevu NUNS-a od dana 29. 8. 2016. godine, što je
bio dužan da učini bez odlaganja, a najkasnije u roku od 15 dana.

REM je na zahtev Poverenika u odgovoru NUNS-u naveo da ne poseduju „Izveštaj o
nadzoru nad radom emitera tokom predizborne i izborne kampanje za parlamentarne
izbore održane 24. aprila 2016. godine“. Međutim, samo desetak dana nakon takvog
odgovora, CINS je objavio vest da su Agenciji za borbu protiv korupcije dostavljeni
podaci o partijskom oglašavanju tokom izborne kampanje. Zapravo, podaci su deo
monitoringa koji je REM vršio tokom izborne kampanje. 

NUNS-ove prijave Regulatornom telu za elektronske medije 

22. 1. 2016. Nezavisno udruženje novinara Srbije podnelo je Regulatornom telu za
elektronske medije prijavu protiv Televizije Pink zbog sadržaja emitovanog u okviru
emisije „Medijsko blato Srbije“. Tom prilikom su objavljeni poverljivi podaci o zdrav-
stvenom stanju pacijenta

NUNS smatra da je TV Pink u toj emisiji prekršila odredbe Pravilnika o zaštiti ljudskih
prava u oblasti pružanja medijskih usluga i Pravilnika o zaštiti prava maloletnika u obla-
sti pružanja medijskih usluga. Prema Pravilniku, pružalac medijske usluge je dužan
da prilikom proizvodnje i emitovanja programskih sadržaja poštuje ljudska prava ko-
risnika medijskih usluga, učesnika u programu ili lica na koje se odnosi objavljena in-
formacija, zajemčena Ustavom Republike Srbije i potvrđenim međunarodnim aktima
koji uređuju oblast ljudskih prava. Takođe, pružalac medijske usluge je dužan da me-
dijsku uslugu pruža na način kojim se poštuje dostojanstvo ličnosti korisnika medijske
usluge, učesnika u programu i lica na koje se objavljena informacija odnosi, i da po-
štuje dostojanstvo ličnosti. U Pravilniku se još ističe da je pružalac medijske usluge
obavezan da preduzme sve neophodne mere kako njegov programski sadržaj ne bi
naškodio razvoju maloletnika.

Savet REM-a je na 169. redovnoj sednici, održanoj 6. aprila 2016, jednoglasno odlučio
da odbaci pomenutu prijavu NUNS-a protiv TV Pink.

22. 4. 2016. Nezavisno udruženje novinara Srbije podnelo je prijavu Regulatornom
telu za elektronske medije protiv Televizije Prva povodom emisije „Ko je Aleksandar
Vučić“ emitovane 20. aprila 2016. NUNS je tražio od REM-a da oceni da li je TV Prva
prekršila Pravilnik o obavezama pružalaca medijskih usluga tokom predizborne kam-
panje.

HRONIKA NAPADA I PRITISAKA NA NOVINARE U 2016. 45



NUNS smatra da je TV Prva prekršila obavezu da predizborni program tokom celog
trajanja mora da bude vidno označen kao takav. Takođe, TV Prva je prekršila odredbu
kojom se zabranjuje prikriveno emitovanje predizbornog programa u vidu informativ-
nog ili programa druge vrste, kao i emitovanje dokumentarnih sadržaja u kojima se
pojavljuje funkcioner ili istaknuti predstavnik podnosioca izborne liste ili kandidat.
Osim toga, posebnu političku emisiju na TV Prva u jeku izborne kampanje nije dobio
nijedan partijski lider osim Aleksandra Vučića. Time je naznačenom emisijom TV Prva
prekršila i obavezu pružaoca medijske usluge propisane Pravilnikom, da prilikom in-
formisanja o predizbornim aktivnostima podnosilaca izbornih lista i kandidata obez-
bedi njihovu zastupljenost u programu bez diskriminacije.

Savet REM-a je na 174. redovnoj sednici, održanoj 14. septembra 2016, jednoglasno
odlučio da nema mesta izricanju mere TV Prva.

17. 10. 2016. Nezavisno udruženje novinara Srbije je zbog sadržaja emisije „Crna
hronika specijal“, emitovane 16. oktobra 2016, podnelo Regulatornom telu za elek-
tronske medije prijavu protiv Televizije Pink. U emisiji je emitovan intervju s majkom
13-godišnje devojčice koju je zaveo pedofil. 

NUNS je u prijavi naveo da je prikazivanjem škole koju devojčica pohađa, kao i jasnim
označavanjem mesta i adrese stanovanja, prekršen Zakon o javnom informisanju i
medijima, kao i Pravilnik o zaštiti prava maloletnika u oblasti pružanja medijskih usluga.
U članu 82. stav 2. Zakona o javnom informisanju i medijima izričito je navedeno da
prilikom iznošenja informacija iz privatnog života, maloletnik ne sme da se učini pre-
poznatljivim u informaciji koja može da povredi njegovo pravo i interes. Takođe, ovom
emisijom TV Pink je prekršila član 27. Pravilnika o zaštiti prava maloletnika u oblasti
pružanja medijskih usluga kojim je propisano da je pružalac medijske usluge dužan
da zaštiti identitet maloletnika, ako postoje indicije da je on učinilac, svedok ili žrtva
nasilja, krivičnog dela ili drugog nedozvoljenog ponašanja… U prijavi je ukazano i da
je stavom 3 istog člana pružalac medijske usluge dužan da se uzdrži od objavljivanja
podataka kojima se neposredno otkriva identitet maloletnika, na primer, njegovo ime,
imena njegovih roditelja ili bliskih srodnika, adresa stanovanja. Nije dozvoljeno ni ob-
javljivanje podataka koji bi mogli posredno da ukažu na njegov identitet, bilo samo-
stalno bilo zajedno sa podacima koji su već dostupni javnosti kao što je ime škole
koju pohađa, radno mesto, lični opis maloletnika, njegova fotografija ili vídeo-zapis. 

REM još nije odlučio po navedenoj prijavi NUNS-a. 

46 HRONIKA NAPADA I PRITISAKA NA NOVINARE U 2016.



VI Servis besplatnih pravnih saveta

Godina 2016. odlikuje se po tome što su u okviru projekta Besplatne pravne pomoći,
članovi NUNS-a postavljali mnogo raznovrsnija pitanja nego prethodnih godina. 

Ta raznovrsnost interesovanja novinara i drugih medijskih radnika može se tumačiti i
činjenicom da je 2016., kada su mediji u pitanju, turbulentnija nego prethodne godine.
Takođe, većina korisnika NUNS-ovog servisa Besplatna pravna pomoć postavljala je
više različitih pitanja iz kojih se moglo zaključiti da je njihovo interesovanje veće i in-
fomisanost bolja nego ranije. 

Većina od 36 pitanja koja su članovi NUNS-a postavljali u toku 2016. odnosila se na
sufinansiranje projekata u oblasti javnog informisanja, radno pravo i sprečavanje zlo-
stavljanja na radu, verbalne napade na novinare koji se mogu kvalifikovati kao uvrede
i pretnje. Takođe, bilo je pitanja o postupcima pred Upravnim sudom, potencijalnim
sporovima protiv medija, urednika i novinara u skladu sa odredbama Zakona o javnom
informisanju i medijima, tražena je pomoć u izradi redovnih pravnih lekova u sudskim
postupcima protiv medija, novinara i urednika, kao i pomoć pri izradi predstavki koje
se podnose Regulatornom telu za elektronske medije.

Novinari su tražili i pravna tumačenja na temu diskriminacije medija, odredaba Zakona
o autorskim i srodnim pravima, osnivanja medija, promena podataka u Registru me-
dija, govora mržnje u medijima, kao i u vezi sudskih odluka u parničnim i krivičnim
postupcima. 

I ove godine, kao i prethodne, najviše je bilo pitanja iz oblasti radnog prava, a najveći
broj tih pitanja postavljen je u prvoj polovini 2016. godine. 

HRONIKA NAPADA I PRITISAKA NA NOVINARE U 2016. 47





<<
  /ASCII85EncodePages false
  /AllowTransparency false
  /AutoPositionEPSFiles true
  /AutoRotatePages /None
  /Binding /Left
  /CalGrayProfile (Dot Gain 20%)
  /CalRGBProfile (sRGB IEC61966-2.1)
  /CalCMYKProfile (U.S. Web Coated \050SWOP\051 v2)
  /sRGBProfile (sRGB IEC61966-2.1)
  /CannotEmbedFontPolicy /Error
  /CompatibilityLevel 1.4
  /CompressObjects /Tags
  /CompressPages true
  /ConvertImagesToIndexed true
  /PassThroughJPEGImages true
  /CreateJobTicket false
  /DefaultRenderingIntent /Default
  /DetectBlends true
  /DetectCurves 0.0000
  /ColorConversionStrategy /CMYK
  /DoThumbnails false
  /EmbedAllFonts true
  /EmbedOpenType false
  /ParseICCProfilesInComments true
  /EmbedJobOptions true
  /DSCReportingLevel 0
  /EmitDSCWarnings false
  /EndPage -1
  /ImageMemory 1048576
  /LockDistillerParams false
  /MaxSubsetPct 100
  /Optimize true
  /OPM 1
  /ParseDSCComments true
  /ParseDSCCommentsForDocInfo true
  /PreserveCopyPage true
  /PreserveDICMYKValues true
  /PreserveEPSInfo true
  /PreserveFlatness true
  /PreserveHalftoneInfo false
  /PreserveOPIComments true
  /PreserveOverprintSettings true
  /StartPage 1
  /SubsetFonts true
  /TransferFunctionInfo /Apply
  /UCRandBGInfo /Preserve
  /UsePrologue false
  /ColorSettingsFile ()
  /AlwaysEmbed [ true
  ]
  /NeverEmbed [ true
  ]
  /AntiAliasColorImages false
  /CropColorImages true
  /ColorImageMinResolution 300
  /ColorImageMinResolutionPolicy /OK
  /DownsampleColorImages true
  /ColorImageDownsampleType /Bicubic
  /ColorImageResolution 300
  /ColorImageDepth -1
  /ColorImageMinDownsampleDepth 1
  /ColorImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeColorImages true
  /ColorImageFilter /DCTEncode
  /AutoFilterColorImages true
  /ColorImageAutoFilterStrategy /JPEG
  /ColorACSImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /ColorImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /JPEG2000ColorACSImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /JPEG2000ColorImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /AntiAliasGrayImages false
  /CropGrayImages true
  /GrayImageMinResolution 300
  /GrayImageMinResolutionPolicy /OK
  /DownsampleGrayImages true
  /GrayImageDownsampleType /Bicubic
  /GrayImageResolution 300
  /GrayImageDepth -1
  /GrayImageMinDownsampleDepth 2
  /GrayImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeGrayImages true
  /GrayImageFilter /DCTEncode
  /AutoFilterGrayImages true
  /GrayImageAutoFilterStrategy /JPEG
  /GrayACSImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /GrayImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /JPEG2000GrayACSImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /JPEG2000GrayImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /AntiAliasMonoImages false
  /CropMonoImages true
  /MonoImageMinResolution 1200
  /MonoImageMinResolutionPolicy /OK
  /DownsampleMonoImages true
  /MonoImageDownsampleType /Bicubic
  /MonoImageResolution 1200
  /MonoImageDepth -1
  /MonoImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeMonoImages true
  /MonoImageFilter /CCITTFaxEncode
  /MonoImageDict <<
    /K -1
  >>
  /AllowPSXObjects false
  /CheckCompliance [
    /None
  ]
  /PDFX1aCheck false
  /PDFX3Check false
  /PDFXCompliantPDFOnly false
  /PDFXNoTrimBoxError true
  /PDFXTrimBoxToMediaBoxOffset [
    0.00000
    0.00000
    0.00000
    0.00000
  ]
  /PDFXSetBleedBoxToMediaBox true
  /PDFXBleedBoxToTrimBoxOffset [
    0.00000
    0.00000
    0.00000
    0.00000
  ]
  /PDFXOutputIntentProfile ()
  /PDFXOutputConditionIdentifier ()
  /PDFXOutputCondition ()
  /PDFXRegistryName ()
  /PDFXTrapped /False

  /CreateJDFFile false
  /Description <<

    /BGR <>
    /CHS <FEFF4f7f75288fd94e9b8bbe5b9a521b5efa7684002000410064006f006200650020005000440046002065876863900275284e8e9ad88d2891cf76845370524d53705237300260a853ef4ee54f7f75280020004100630072006f0062006100740020548c002000410064006f00620065002000520065006100640065007200200035002e003000204ee553ca66f49ad87248672c676562535f00521b5efa768400200050004400460020658768633002>
    /CHT <FEFF4f7f752890194e9b8a2d7f6e5efa7acb7684002000410064006f006200650020005000440046002065874ef69069752865bc9ad854c18cea76845370524d5370523786557406300260a853ef4ee54f7f75280020004100630072006f0062006100740020548c002000410064006f00620065002000520065006100640065007200200035002e003000204ee553ca66f49ad87248672c4f86958b555f5df25efa7acb76840020005000440046002065874ef63002>
    /CZE <>
    /DAN <>
    /DEU <>
    /ESP <>
    /ETI <>
    /FRA <>
    /GRE <>

    /HRV (Za stvaranje Adobe PDF dokumenata najpogodnijih za visokokvalitetni ispis prije tiskanja koristite ove postavke.  Stvoreni PDF dokumenti mogu se otvoriti Acrobat i Adobe Reader 5.0 i kasnijim verzijama.)
    /HUN <>
    /ITA <>
    /JPN <FEFF9ad854c18cea306a30d730ea30d730ec30b951fa529b7528002000410064006f0062006500200050004400460020658766f8306e4f5c6210306b4f7f75283057307e305930023053306e8a2d5b9a30674f5c62103055308c305f0020005000440046002030d530a130a430eb306f3001004100630072006f0062006100740020304a30883073002000410064006f00620065002000520065006100640065007200200035002e003000204ee5964d3067958b304f30533068304c3067304d307e305930023053306e8a2d5b9a306b306f30d530a930f330c8306e57cb30818fbc307f304c5fc59808306730593002>
    /KOR <FEFFc7740020c124c815c7440020c0acc6a9d558c5ec0020ace0d488c9c80020c2dcd5d80020c778c1c4c5d00020ac00c7a50020c801d569d55c002000410064006f0062006500200050004400460020bb38c11cb97c0020c791c131d569b2c8b2e4002e0020c774b807ac8c0020c791c131b41c00200050004400460020bb38c11cb2940020004100630072006f0062006100740020bc0f002000410064006f00620065002000520065006100640065007200200035002e00300020c774c0c1c5d0c11c0020c5f40020c2180020c788c2b5b2c8b2e4002e>
    /LTH <>
    /LVI <>
    /NLD (Gebruik deze instellingen om Adobe PDF-documenten te maken die zijn geoptimaliseerd voor prepress-afdrukken van hoge kwaliteit. De gemaakte PDF-documenten kunnen worden geopend met Acrobat en Adobe Reader 5.0 en hoger.)
    /NOR <>
    /POL <>
    /PTB <>
    /RUM <>
    /RUS <>
    /SKY <>
    /SLV <>
    /SUO <>
    /SVE <>
    /TUR <>
    /UKR <>
    /ENU (Use these settings to create Adobe PDF documents best suited for high-quality prepress printing.  Created PDF documents can be opened with Acrobat and Adobe Reader 5.0 and later.)
  >>
  /Namespace [
    (Adobe)
    (Common)
    (1.0)
  ]
  /OtherNamespaces [
    <<
      /AsReaderSpreads false
      /CropImagesToFrames true
      /ErrorControl /WarnAndContinue
      /FlattenerIgnoreSpreadOverrides false
      /IncludeGuidesGrids false
      /IncludeNonPrinting false
      /IncludeSlug false
      /Namespace [
        (Adobe)
        (InDesign)
        (4.0)
      ]
      /OmitPlacedBitmaps false
      /OmitPlacedEPS false
      /OmitPlacedPDF false
      /SimulateOverprint /Legacy
    >>
    <<
      /AddBleedMarks false
      /AddColorBars false
      /AddCropMarks false
      /AddPageInfo false
      /AddRegMarks false
      /ConvertColors /ConvertToCMYK
      /DestinationProfileName ()
      /DestinationProfileSelector /DocumentCMYK
      /Downsample16BitImages true
      /FlattenerPreset <<
        /PresetSelector /MediumResolution
      >>
      /FormElements false
      /GenerateStructure false
      /IncludeBookmarks false
      /IncludeHyperlinks false
      /IncludeInteractive false
      /IncludeLayers false
      /IncludeProfiles false
      /MultimediaHandling /UseObjectSettings
      /Namespace [
        (Adobe)
        (CreativeSuite)
        (2.0)
      ]
      /PDFXOutputIntentProfileSelector /DocumentCMYK
      /PreserveEditing true
      /UntaggedCMYKHandling /LeaveUntagged
      /UntaggedRGBHandling /UseDocumentProfile
      /UseDocumentBleed false
    >>
  ]
>> setdistillerparams
<<
  /HWResolution [2400 2400]
  /PageSize [612.000 792.000]
>> setpagedevice


